Annonsera förbi konkurrenterna

I det här avsnittet får du höra om annonsstrategin som kan ta dig förbi konkurrenterna och bli mer relevant för din målgrupp. Den bygger på 3 steg och ser ut så här:

  1. 1
    Annonsera till din målgrupp INNAN du har tänkt att annonsera!
  2. 2
    Bygg upp din målgrupp INNAN du har tänkt att dela ett erbjudande
  3. 3
    Använd Retargeting & Remarketing för att gå direkt till din målgrupp

Visst låter det lite kontraproduktivt. Varför ska man annonsera INNAN man egentligen vill annonsera? Svaret ligger i hur annonsplattformarna på Facebook och Instagram fungerar. 

Målet med de här annonserna är inte att sälja utan att skapa engagemang och medvetenhet för din verksamhet och det du gör hos din målgrupp.

Det handlar egentligen om att ge Facebook och Instagram tid att hitta fram till de som visar ett intresse för ditt varumärke. Verktyget du använder för det är annonser.

Annonsalgoritmen mäter hela tiden resultaten på dina kampanjer.  Den bevakar bl a

  • Hur många som stannar upp i flödet när de ser din annons
  • Vilka de personerna är inom den "större" målgruppen du vänder dig till
  • Hur länge man tittar på dina annonsvideor
  • Om man "gillar" eller kommenterar på din annons
  • ... osv

Det här ligger till grund för en ständig optimering av din kampanj där algoritmen gör anpassningar och justeringar i realtid för att dina annonser ska nå rätt personer och ge dig bättre resultat.

Om du börjar annonsera med ett erbjudande direkt måste algoritmen försöka göra det här jobbet (se ovan) åt dig samtidigt som ditt erbjudande måste tillräckligt skarpt för att ge några resultat. 

Gör du på det sättet under t ex en högtid när fler annonsörer "kommer på" att de ska annonsera blir kostnaden att finna rätt personer i din målgrupp betydligt högre. Det kostar helt enkelt mer att vara med och söka i hela havet bland potentiella personer som matchar din målgrupp.

Strategin du hör förklaras i podcasten bygger på att du redan har tagit fram dina mågrupper och du vet att du vänder dig till rätt personer i den större målgruppen. Man kan säga att du redan har plockat ut och samlat din målgrupp i en hink, så istället för att annonsera mot alla (havet) kan du fokusera på din hink med din specifika målgrupp.

Man kan självklart bygga ut målgrupperna mer över tid, men principen som du får lära dig mer om i podden är en mycket bra startpunkt.

Nyckeln är att ge dig själv gott om tid i varje delsteg i strategin. Du behöver låta tiden och dina annonser, målgrupper och erbjudande jobba för dig över tid.

Vad tycker du om den här strategin?
Hoppa över till våra sociala medier så och kommentera!