Annonsera online kring högtider

Alla företag slåss om att få synas framför sin målgrupp genom annonsering. Så ser vardagen ut och du behöver definitivt ha digitala annonser med i din marknadsföringsmix för att inte bli över- och frånkörd av konkurrenterna. Det här har du säkert redan förstått, oavsett om du gör det redan eller om du precis ska börja annonsera online nu.

Kring högtider som Jul, nyår, påsk och midsommar brukar trycket öka rejält på annonsplattformarna. Det är flera som vill nå ut och det handlar då om olika typer av erbjudanden som man vill sälja under en begränsad tid. Mycket beroende på att det är just då kunderna är som mest benägna att handla. Resultatet blir att det generellt kostar mer att annonsera då, eftersom det är fler som slåss om samma annonsutrymme.

Logiskt, eller hur?

Supply and Demand, när efterfrågan går upp så ökar också priset för att vara med och spela. Men det är inte hela sanningen... Om du är strategisk kring din annonsering så kommer du se bättre resultat.

I videon ovanför får du konkreta tips för annonsering online kring högtider som kommer hjälpa dig ligga steget före med dina annonskampanjer. Oavsett om det är inför Black Friday, Morsdag, Halloween eller en av våra större högtider.

På Facebook och Instagram blir det "interuptive marketing" där du avbryter personer med din annons när de tittar på annat. Vilka som ser dina annonser avgörs av en algoritm utifrån både dina kriterier och den ofantliga mängd data Facebook och Instagram har om sina användare. Detta kan jämföras med Google Ads där det är nyckelord, fraser och annonsbudget som i större utsträckning avgör hur bra du syns med dina annonser.

Så utöver rätt målgrupper, annonsplaceringar och kampanjmål behöver du också ha ett bra erbjudande och annonser som övertygar mottagaren om att det är värt att stanna upp, lyssna, läsa och klicka sig vidare till ditt erbjudande.

Med detta i åtanke behöver du ger dig själv de bästa förutsättningarna för att lyckas med dina kampanjer. Titta på videon och fundera samtidigt på hur du kan tillämpa det i dina egen annonskampanjer framöver.

WEBINAR | "BYGG EN WEBBKURS"

WEBINAR
"BYGG EN WEBBKURS"