[smart_track_player url=”https://hillmanpodden.podbean.com/mf/play/qf5iqx/HIP089.mp3″ color=”#ffffff” background=”#ffffff” image=”https://hillmanacademy.se/wp-content/uploads/2019/04/Omslag-Hillman-Podden-500×500.jpg” artist=”Hillman Podden” title=”Hur du kan återannonsera till din målgrupp som ännu inte köpt” social=”false” permalink=”https://hillmanacademy.se/podcast” background=”#ffffff” image=”https://hillmanacademy.se/wp-content/uploads/2019/04/Omslag-Hillman-Podden-500×500.jpg” ]
PRENUMERERA: ACAST | APPLE PODCASTS | SPOTIFY
STYRKAN MED ÅTERANNONSERING
Att återannonsera till personer som känner till ditt företag, men som ännu inte har köpt, kan ge dig ett rejält uppsving.
Styrkan med återannonsering ligger i att du kan rikta annonser till de som redan visat ett intresse för det du erbjuder. Du kan med andra ord anpassa budskapet i annonserna på ett helt annat sätt än när du visar en annons för en person som inte känner till ditt varumärke.
– Har du varit med om att du blivit ”förföljd” av en produkt som du tittat på i en webshop tidigare?
Du tittar på en ny TV och helt plötsligt ser du den TV:n i annonser överallt. Både i sociala medier och när du besöker din favoritblogg.
Det är återannonsering!
Det handlar om hur kundresan kan se ut för en person som går från att aldrig har hört talas om dig till att bli din kund.
På Facebook och Instagram heter det Retargeting och syftar på att du sätter siktet på personer som redan besökt din webbplats eller varit i kontakt med ditt varumärke via Facebook eller Instagram.
Motsvarigheten för Google och Youtube heter Remarketing. Där du t ex kan välja att visa bildannonser med din produkt för personer som besökt din webshop, din hemsida, sett en av dina Youtubevideor osv.
Återannonsering ger dig flera träffpunkter
I en artikel från Attention Experts konstaterar man att antalet ”träffpunkter” för att få en lead att köpa har ökat markant under de senaste åren.
En bidragande orsak kan nog vara att vi utsätts för ett enormt informationsflöde varje dag genom våra mobiler och datorer. Både genom sociala medier och e-post, men också när du besöker dina favoritsidor, nyhetsappar, använder Messenger, Whatsapp m.m.
Det är mycket information att ta in och behandla., vilket troligen också en anledning till att koncentrationsförmågan generellt blir allt sämre hos folk.
Du behöver synas framför din målgrupp vid flera tillfällen innan de går från intresserade till att faktiskt köpa av dig.
Genom att återannonsera väldigt riktat och nischat kan det upplevas som att du dyker upp överallt. Det är inte ovanligt att det kan uppfattas som att du måste ha en gigantisk annonsbudget som kan synas hela tiden.
I praktiken är det bara de personerna som har besökt din webbplats eller tittat på din produktsida som ser annonserna. Dvs exakt de som du vill nå igen, så att du kan få dem att gå från att bara vara intresserade till att faktiskt bli dina kunder.
Så fungerar det att spåra trafiken
Förutsättningen för att du ska kunna börja återannonsera till personer som besökt din webbplats är att du har en spårningskod som ”taggar” dina besökare.
Facebook och Instagram har en pixelkod som brukar kallas för Facebook-pixeln. Motsvarigheten för Google heter Google Ads Remarketing tag.
Syftet med pixlarna är att hålla reda på de som besökt din webbplats så att du kan rikta annonserna till dem. Du kommer aldrig veta om det är Anna, Kalle eller Nina som varit på din sida. Det vet däremot Facebook och Google (när du har pixlarna installerade) och det är därför det här fungerar.
Kom igång med Facebook pixeln
Här kan du lära dig mer om Facebookpixeln och se hur du installerar den på din webbplats.
Hämtat ur kursen ”Annonsera på Facebook och Instagram”, en av kurserna som ingår med ett abonnemang hos Hillman Academy.