ARTIKEL & PODCASTAVSNITT
HILLMAN PODDEN
I DET HÄR AVSNITTET
Spelreglerna för annonsering på Facebook och Instagram är i ständig förändring och båda plattformarna lanserar nya möjligheter för dig att synas med ditt företagande med jämna mellanrum.
PRENUMERERA: ACAST | APPLE PODCASTS | SPOTIFY
MAXIMERA SYNLIGHETEN PÅ FACEBOOK & INSTAGRAM
Delar du saker på din Facebooksida med hopp om att det ska få stor spridning kommer du bli besviken. Den organiska räckvidden, dvs hur stor spridning dina inlägg får, har gått ner till bara 1-2% av vad man tidigare kunde få.
Du behöver annonsera på Facebook och även Instagram för att kunna maximera din synlighet. Annonsplattformerna för både FB och Insta har utvecklats otroligt mycket under de senaste 12-18 månaderna och flera av de strategier som fungerade bra då fungerar inte alls längre.
Samtidigt visar sig nya möjligheter i takt med att annons-algoritmen blir allt bättre…. och den börjar bli ruskigt bra nu. Så det i kombination med nya funktioner som introduceras bl a i Ads Manager kommer man kunna nå ut till rätt målgrupp med allt högre precision.
DIREKTUPPLEVELSE – ANNONSEN
Med en ”direktupplevelse”-annons vill Facebook hjälpa dig få bättre resultat när man ser annonsen på en mobil. Du kan skapa en direktupplevelse annons utifrån tre huvudmallar med olika syften. På bilden ovan kan du se hur de kan se ut.
Anledningen till att man introducerar det här annonsformatet beror bl a på att man noterade att många de hemsidor som annonserna pekade till laddade långsamt.
Med det nya annonsformatet löser man detta genom att FB själv laddar upp landningssidan (i stil med en av mallarna ovan) direkt inne på Facebook.
En bonuseffekt för Facebook är att man behåller besökaren på FB och skickar inte iväg personen till någon landningssida utanförplattformen.
3 GRUNDMALLAR MED DIREKTUPPLEVELSE – ANNONSEN
1. Kundförvärv mallen hjälper dig med annonser som ska bygga medvetenhet
2. Formulär för när du vill bygga en e-postlista och ge bort t ex en PDF-guide inne på FB
3. Sälj Produkter (utan katalog) kan hjälpa dig skapa sälj via annonsen, dvs direktköp inne på plattformen. (Den här annonstypen kräver att du kan koppla ihop FB med t ex Stripe.
WORKSHOP: FACEBOOK ANNONSERING MED RE-TARGETING
Hur ökar man försäljningen bland de som sett ditt erbjudande eller besökt din webbplats, men inte köpt? Svaret heter Re-targeting, vilket ger dig en 2:a, en 3:e och en 4:e chans att få tillbaka personerna till din webbplats igen, så att de kan handla av dig.
I workshopen nedan (10 min) får du en genomgång i hur det fungerar och vill du sedan lära dig använda Facebook annonsering och en metod som heter Retargeting i din verksamhet.
INSPIRATION OCH INFORMATION
Fler artiklar och podcastavsnitt
DIVI rabatt
DIVI temat är ett av världens mest populära teman till Wordpress. Det är byggt av Elegant Themes. Med DIVI-temat kan du skapa din hemsida i Wordpress utan tidigare kunskaper...
Skapa WordPress hemsida
Dags att bygga hemsida i Wordpress? Då har du kommit rätt. Här kan du se vad du behöver och hur du kommer igång med din egen Wordpress hemsida.
Skillnad mellan WordPress.com och WordPress.org
Wordpress.com eller Wordpress.org?Artikeln innehåller annonslänkarEn vanlig fallgrop när man ska bygga hemsida i Wordpress kommer direkt vid uppstarten när man ska välja...