Annonsera på Facebook & Instagram under högtider

Artikeln innehåller annonslänkar

Det är alltid högre konkurrens att synas med annonser kring högtider. Många företag kommer på att de ska annonsera med ett erbjudande eller produkt. Det blir snabbt dyrt, men det finns ett annat sätt!

Välja kursplattform till onlinekursen

Annonsera på Facebook och Instagram

Att annonsera på Facebook och Instagram utan en plan är lite som att orientera utan karta. Det blir inte så bra. Du behöver välja rätt kampanjtyp för dina mål. T ex en CPC-kampanj eller fokusera på antal visningar av din video, så att du uppnår en bra ROI och tjänar pengar.

Du behöver ta dig tid och sätta en strategi så att du når rätt målgrupper och kommunicerar med dina målgrupper på rätt sätt, utifrån var de är i kundresan.

Under högtider som jul, nyår, påsk och midsommar brukar trycket på annonsering öka rejält på Instagram och Facebook.  Då är det fler företag som vill nå ut med tidsbegränsade erbjudanden. Resultatet blir att det generellt kostar mer att annonsera då, eftersom det är fler som slåss om samma annonsutrymme.

Har du däremot redan förberett och byggt upp dina målgrupper innan högtiden har du möjlighet att annonsera direkt till rätt målgrupp. Du slipper göra som “alla andra” som boostar sina inlägg med den blå knappen i hopp om att Facebook och Instagram ska leverera stora resultat tillbaka. Visst, det kan ge en del men det kostar också betydligt mer att annonsera mer brett istället för laserfokuserat mot rätt målgrupp.

 

Logiskt, eller hur?

Supply and Demand, när efterfrågan går upp så ökar också priset för att vara med och spela. Men det är inte hela sanningen… Om du är strategisk kring din annonsering så kommer du se bättre resultat.

 

I videon längre ner i den här artikeln får du konkreta tips för annonsering online kring högtider som kommer hjälpa dig ligga steget före med dina annonskampanjer. Oavsett om det är inför Black Friday, Mors dag, Halloween eller en av våra större högtider.

Visa dina annonser för rätt målgrupp!

Algoritmerna på Facebook och Instagram är nästan läskigt smarta. Både FB & Insta sitter på ofantiligt mycket information om sina användare. Det kan du dra nytta av när du ska annonsera, men det förutsätter också att du vet vilka målgrupper du vill nå OCH att du drar nytta av den data du har om dina hemsidebesökare, prenumeranter på nyhetsbrevet och inte minst dina kunder.

Det är en guldgruva och går att använda som källor när du sätter upp dina målgrupper i annonsverkyget. Självklart inom ramen för GDPR.

Utöver dina målgrupper, annonsplaceringar och kampanjmål behöver du också ha ett bra erbjudande som lockar till att stanna upp, lyssna, läsa och klicka sig vidare för att köpa.

VIDEO | Att annonsera KRING högtider

INSPIRATION OCH INFORMATION

Fler artiklar och podcastavsnitt

Nya funktioner med WordPress plugins

Nya funktioner med WordPress plugins

En styrka med Wordpress är att det är flexibelt. Du kan enkelt bygga på med nya funktionerna som du behöver. Det gör du med hjälp av Wordpress plugins, vilket kan liknas med olika legobitar som du kan bygga ihop efter dina behov.

läs mer