Just nu analys på din digitala närvaro
Artikeln innehåller annonslänkar
Hittar dina kunder till dig online? Förstår man vad du erbjuder på hemsidan? Har du alla grunder på plats för att Google ska visa din hemsida när man söker?
Gör en JustNu analys
Det är först när du vet nuläget som du kan ta strategiska beslut som kommer hjälpa dig generera fler kunder till din verksamhet. Vi kallar det för en ”JustNu analys”. Ett sätt för dig att få överblick på vad du har och vad du saknar.
Hur ser din digitala närvaro ut?
Har du en hemsida? Finns ditt företag på sociala medier?
Din hemsida är viktig. Den är ofta första kontakten med ditt företag online. Samtidigt behöver du finnas med i andra kanaler där din målgrupp finns. Det betyder inte att du ska göra 12 000 inlägg på Facebook eller Instagram utan att du bör ha en ”grundnärvaro” i t ex sociala kanaler och på Google.
Gör en snabbkoll… Vad har du redan? Vad saknar du?
- Hemsida
- Google My Business
- Företagssida på Facebook
- Företagsprofil på Instagram
- Företagssida på LinkedIn
- Youtubekanal
- Profil hos lokala företagsregister
Öka din digitala närvaro
Bara genom att lägga upp företagsprofiler på Google My Business, i sociala mediakanaler osv. skapar du mer relevans för ditt varumärke online.
Inkludera en kort beskrivning av ditt företag, besöksadress och en länk till din hemsida. När Google upptäcker att flera länkar pekar till din hemsida från bl a Facebook, Youtube, LinkedIn m.fl sänder det en signal till att ditt företag finns ”på riktigt” och din hemsida kan visas oftare vid söknigar efter det du erbjuder.
Fem frågor kring din webbplats
När du ska bygga en hållbar närvaro online behöver du använda din hemsida i marknadsföringen. Den är ditt digitala hem och den plats du kan kontrollera till 100%. Hemsidan är grunden för din synlighet på Google och avsändaren på dina annonser, e-postutskick och många andra marknadsföringsaktiviteter online. Så oavsett om du redan har ett företag eller om du ska starta en online business från scratch behöver du vara strategisk med din hemsida.
1. Har startsidan ett tydligt budskap?
Du kan din verksamhet in i minsta detalj, men det kan inte dina kunder. Framgår det tydligt vad du erbjuder på startsidan?
Använd ”5-sekunderstestet” för att se om det är lätt för en ny besökare att förstå vad ditt företag erbjuder. Be gärna någon som inte är insatt i det du gör att titta på sidan i 5 sekunder och sedan förklara vad du erbjuder.
Svaret kommer vara brutalt tydligt. Antingen har du ett bra budskap eller så behöver du omarbeta det. Oavsett svaret du får är det viktig information för att din hemsida ska fortsätta leverera leads och kunder framöver.
2. Vad är ”nästa steg” för besökaren på startsidan?
Har du ett tydligt budskap på startsidan vet besökaren redan att hen kommit rätt, men vad är nästa steg?
Kontrollera att du har minst en tydlig ”Call-to-Action” på startsidan så att besökaren kan se vad nästa steg är. Det här kan t ex vara att man ska ringa dig, boka plats, gå till webshopen, ladda ner din lead magnet osv.
3. Har du en Lead Magnet på din hemsida?
Använd din lead magnet för att attrahera personer som är intresserade av det du erbjuder. Ge bort en enkel guide, en video, en checklista osv.
Din lead magnet ska lösa ett specifikt problem eller ge svar på frågor som din målgrupp är intresserad av. Dina betalda produkter och tjänster är den naturliga fortsättningen men det är något du berättar mer om i uppföljningen.
Du återkopplar automatiskt via mailutskick genom en sk autoresponder. Det här är en vanlig metod för att sätta upp en pågående införsäljning av dina varor och tjänster.
Exempel på en lead magnet, eller kundmagnet, skulle kunna vara:
- ”7 tips för att genomföra X”
- ”Hur du undviker 5 vanliga misstag när du ska X”
- ”3 steg för att lyckas med X”
4. Är din hemsida mobilanpassad… på riktigt?!
Ungefär hälften av alla hemsidebesökare kommer via mobilen. Man pratar om ”Mobile First”, en designfilosofi med fokus på mobilanvändarna. Är din hemsida inte optimerad för mobilbesökare missar du med stor sannolikhet kunder just nu. Du behöver visa rätt information, rätt Call-to-Action, på ett enkelt sätt.
Titta igenom punkterna ovan på mobilen så att du kan se att ditt budskap, din call-to-action och lead magnet syns tydligt.
5. Har din hemsida spårningskoder till Google och Facebook?
När din webbplats kan samla in information om besökarna får du helt nya möjligheter att mäta resultat och rikta annonser till de som är intresserade men inte handlat ännu.
Med Google Analytics mäter du hur många som besöker din webbplats, vilka sidor de besöker, hur länge de stannar osv. Har du mycket besök till t ex ett blogginlägg kan du optimera det med en Lead magnet för att få fler intresserade på din e-postlista.
Med Facebook-pixeln har du möjlighet att återannonsera till de som påbörjat köp i webshopen eller började fylla i bokningsformuläret men sedan lämnade sidan av någon anledning. Återannonsering (remarketing) kan hjälpa dig generera fler kunder bland dem som ”räckt upp handen” på ett eller annat sätt.
Ladda ner guiden och gör en ”Just nu analys” på din digitala närvaro!
INSPIRATION OCH INFORMATION
Fler artiklar och podcastavsnitt
Nya funktioner med WordPress plugins
En styrka med Wordpress är att det är flexibelt. Du kan enkelt bygga på med nya funktionerna som du behöver. Det gör du med hjälp av Wordpress plugins, vilket kan liknas med olika legobitar som du kan bygga ihop efter dina behov.
Byta tema på WordPress hemsida
Du kan byta tema på din hemsidan i Wordpress men det kräver lite planering. Här får du reda på det du måste göra innan du börjar ändra, så att inte dina kunder möts av en trasig hemsida.
Annonsera på Facebook & Instagram under högtider
Det är alltid högre konkurrens att synas med annonser kring högtider. Många företag kommer på att de ska annonsera med ett erbjudande eller produkt. Det blir snabbt dyrt, men det finns ett annat sätt!