Skapa och sälja medlemskap online
Artikeln innehåller annonslänkar
Ett medlemskap online kan skapa mer förutsägbara intäkter och ge dig mer flexibilitet i ditt företagande. Samtidigt kommer det med utmaningar som är bra att känna till.
Om Medlemskap online
När vi startade Hillman Academy för snart 5 år sedan var det ett relativt nytt koncept i Sverige. I alla fall på det sättet som vi jobbar med en kombination av e-learning och vägledning.
Idag börjar allt fler få upp ögonen för konceptet med att driva medlemskap online och det är också en av anledningar till att vi vill dela med oss av våra erfarenheter, så att det blir lättare för dig att utvärdera om det är en modell som passar din verksamhet också.
Först måste vi däremot slå hål på en myt om medlemskap online som man ser lite varstans. Det är inte ovanligt att ”Medlemsmodellen” presenteras som en ”quick-fix” och vägen till ”passiv inkomst”…. Det stämmer inte!
Om du vill bygga en framgångsrik medlemsportal behöver du vara både engagerad i dina medlemmar och framförallt tillgodose deras behov i form av utbildningar och vägledning. Ett medlemskap bygger på att dina medlemmar betalar återkommande till dig månads-, kvartal- eller årsvis. Det är en typ av prenumeration som behöver ge ett pågående värde.
Bygg ditt medlemskap utifrån din målgrupp
Funderar du på att bygga ett eget medlemskap har du säkert redan en rad idéer på hur du vill att det ska se ut och vad det ska innehålla – bra! Samtidigt kan det vara en bra idé att involverar målgruppen i tidigt skede, så att du kan möta upp med innehåll som medlemmarna faktiskt efterfrågar.
Vi har alltid haft en nära kontakt med våra medlemmar, både för att hjälpa dem vidare men också för att vi ska kunna fånga upp vad de behöver hjälp med framöver. På så vis kan vi bygga på medlemskapet med nya delar som matchar exakt det som medlemmarna efterfrågar och behöver.
Märker du att det är samma typ av frågor som kommer upp om och om igen när du pratar med dina medlemmar vet du vad de behöver. Din uppgift blir att levera det, så att de kan komma vidare på ett smidigt sätt samtidigt som det blir ett tydligt värde i att vara medlem i din membership online.
Tekniska plattformar för att sälja medlemskap online
Att välja medlemsplattform är ett väldigt viktigt strategiskt beslut som du behöver göra med eftertanke. När du väl har betalande medlemmar blir det betydligt krångligare att byta plattform om du kommer fram till att en annan lösning blir bättre.
Du har egentligen två val. Antingen hyr du in dig på en färdig medlemplattform eller så sätter du upp en egen medlemsplattform i WordPress. Båda lösningarna har sina för- och nackdelar.
Färdig medlemsplattform
Fördelen med en färdig medlemsplattform är att du bara behöver koncentrera dig på vad du vill fylla ditt medlemskap med. Allt som har tekniken att göra hanterar leverantören.
Nackdelen med en plattform där du hyr in dig är framförallt begränsningarna i vad du kan göra med design och funktioner utöver det som är inbyggt i plattformen.
Har du specifika önskemål om hur det ska se ut eller fungera bör du kolla upp plattformen ordentligt innan du börjar.
Artikel: Välja kursplattform till onlinekursen
Bygga egen medlemsplattform
Fördelen med att sätta upp en egen medlemsplattform är möjligheten att anpassa utseende och funktion efter det man behöver. Bygger du t ex en egen kursplattform i WordPress går den att utöka med funktionalitet för återkommande betalningar och medlemskap. Precis som samma sätt som du kan göra en WP-sida flerspråkig, koppla ihop den direkt med bokföringstjänster som Fortnox, BL info m. fl.
Behöver du flexibiliteten att anpassa utseende och funktioner på din medlemsplattform är det här ett bra alternativ.
Sammanfattning
Din tekniska plattform för medlemskapet behöver fungera bra för det du vill göra, så att du kan fokusera på att leverera innehållet som dina medlemmar behöver. Du bör välja med omsorg eftersom det är väldigt krångligt att byta medlemsplattform när du väl har startat upp ditt medlemskap.
Medlemsmodellen kan ge dig en otrolig flexibilitet men man måste också vara inställd på att det är mer som ett maraton än ett sprintlopp. Det tar tid att bygga upp och underhålla. Samtidigt kan du skapa en förutsägbar intäkt i bolaget som fortsätter att öka från månad till månad om du gör det på rätt sätt.
Lyssna gärna på podden (se ovan) så får du höra hur det kan vara att driva en ett medlemskap, ett medlemsprogram eller en membership online. Flera ord för samma sak egentligen…
ONLINEKURS
EGEN KURSPLATTFORM I WORDPRESS
Bygg din egen kursplattform till dina webbkurser. Skydda kursvideor, ta betalt med kort, skicka kvitton med moms, lägg upp obegränsat antal kurser. Efter genomförd kurs har du en komplett kursplattform i WordPress som du äger och kontrollerar till 100%.
ONLINEKURS
NEW ZENLER KURS OCH MEDLEMSPLATTFORM
I den här kursen lär du dig använda New Zenler plattformen. Den passar dig som vill lansera, sälja och marknadsföra dina onlinekurser och medlemstjänster. En allt-i-ett lösning som även inkluderar funktioner för e-post, live streaming och onlinemöten.
Efter genomförd kurs kan du använda alla nödvändiga funktioner i New Zenler för att lägga upp och sälja dina egna onlinekurser och medlemsprogram. Kursen kräver ingen förkunskap.
INSPIRATION OCH INFORMATION
Fler artiklar och podcastavsnitt
Annonsera på Facebook & Instagram under högtider
Det är alltid högre konkurrens att synas med annonser kring högtider. Många företag kommer på att de ska annonsera med ett erbjudande eller produkt. Det blir snabbt dyrt, men det finns ett annat sätt!
Ads Manager
Med Ads Manager skapar du annonskampanjer för både Facebook och Instagram. I kombination med Facebook-pixeln och förberedda målgrupper har du ett väldigt kraftfullt verktyg till hands när du ska sätta upp annonskampanjer.
Hur du stärker ditt varumärke med Livesändningar
Genom att sända live kan du gå från ”anonym till välkänd” hos din målgrupp på relativt kort tid. Ett perfekt sätt att visa vem som står bakom ett varumärke, ett företag och en idé.