Vad är Marketing Automation?
Artikeln innehåller annonslänkar
Enkelt förklarat så är Marketing Automation ett samlingsnamn för en rad saker som händer ”under huven” i ditt marknadsföringsmaskineri. Idén är att ge dig bättre effekt på din marknadsföring och kommunikation med dina leads och kunder. Så har du begränsat med tid och vill ha fler kunder är det här något du vill titta närmare på.
SÅ… VAD ÄR MARKETING AUTOMATION EGENTLIGEN?
Enkelt förklarat så är det ett samlingsnamn för en rad saker som händer ”under huven” i ditt marknadsföringsmaskineri.
Man använder ofta en kombination av automatiserade e-postutskick, messenger bots, sms m.m. Det är olika kontaktpunkter med dina leads som sker vid ”precis rätt tidpunkt” då de är som mest mottagliga och intresserade av det du erbjuder.
Resultatet av lyckad Marketing Automation blir fler leads och fler kunder.
I podden ger vi exempel på hur du kan dela in dina leads i olika grupper och skicka mer relevant kommunikation till respektive grupp. Är du t ex intresserad av potatis vill man följa upp med mer information om just potatis och inte äppelträd.
Högre relevans och rätt timing på din kommunikation ger bättre resultat!
TA PERSONLIG KONTAKT VID RÄTT TIDPUNKT
Allt handlar inte om automatiska mailutskick, bots eller SMS..
Många CRM system kan hålla koll på dina leads åt dig och kan då skicka ett meddelande till dig när ”Kalle” eller ”Lisa” är inne på din hemsida för t ex 3:e gången och läser om dina varor och tjänster.
När det sker är det en bra tidpunkt att ta personlig kontakt med dem och presentera din tjänst mer i detalj och samtidigt svara på eventuella frågor de har. Det kan handla om att man bara behöver en försäkran om att din tjänst är rätt innan man köper.
INSPIRATION OCH INFORMATION
Fler artiklar och podcastavsnitt
Nya funktioner med WordPress plugins
En styrka med Wordpress är att det är flexibelt. Du kan enkelt bygga på med nya funktionerna som du behöver. Det gör du med hjälp av Wordpress plugins, vilket kan liknas med olika legobitar som du kan bygga ihop efter dina behov.
Just nu analys på din digitala närvaro
Hittar dina kunder till dig online? Förstår man vad du erbjuder på hemsidan? Har du alla grunder på plats för att Google ska visa din hemsida när man söker?
Byta tema på WordPress hemsida
Du kan byta tema på din hemsidan i Wordpress men det kräver lite planering. Här får du reda på det du måste göra innan du börjar ändra, så att inte dina kunder möts av en trasig hemsida.