Vad är Marketing Automation?
Artikeln innehåller annonslänkar
Enkelt förklarat så är Marketing Automation ett samlingsnamn för en rad saker som händer ”under huven” i ditt marknadsföringsmaskineri. Idén är att ge dig bättre effekt på din marknadsföring och kommunikation med dina leads och kunder. Så har du begränsat med tid och vill ha fler kunder är det här något du vill titta närmare på.
SÅ… VAD ÄR MARKETING AUTOMATION EGENTLIGEN?
Enkelt förklarat så är det ett samlingsnamn för en rad saker som händer ”under huven” i ditt marknadsföringsmaskineri.
Man använder ofta en kombination av automatiserade e-postutskick, messenger bots, sms m.m. Det är olika kontaktpunkter med dina leads som sker vid ”precis rätt tidpunkt” då de är som mest mottagliga och intresserade av det du erbjuder.
Resultatet av lyckad Marketing Automation blir fler leads och fler kunder.
I podden ger vi exempel på hur du kan dela in dina leads i olika grupper och skicka mer relevant kommunikation till respektive grupp. Är du t ex intresserad av potatis vill man följa upp med mer information om just potatis och inte äppelträd.
Högre relevans och rätt timing på din kommunikation ger bättre resultat!
TA PERSONLIG KONTAKT VID RÄTT TIDPUNKT
Allt handlar inte om automatiska mailutskick, bots eller SMS..
Många CRM system kan hålla koll på dina leads åt dig och kan då skicka ett meddelande till dig när ”Kalle” eller ”Lisa” är inne på din hemsida för t ex 3:e gången och läser om dina varor och tjänster.
När det sker är det en bra tidpunkt att ta personlig kontakt med dem och presentera din tjänst mer i detalj och samtidigt svara på eventuella frågor de har. Det kan handla om att man bara behöver en försäkran om att din tjänst är rätt innan man köper.
INSPIRATION OCH INFORMATION
Fler artiklar och podcastavsnitt
Annonsera på Facebook & Instagram under högtider
Det är alltid högre konkurrens att synas med annonser kring högtider. Många företag kommer på att de ska annonsera med ett erbjudande eller produkt. Det blir snabbt dyrt, men det finns ett annat sätt!
Ads Manager
Med Ads Manager skapar du annonskampanjer för både Facebook och Instagram. I kombination med Facebook-pixeln och förberedda målgrupper har du ett väldigt kraftfullt verktyg till hands när du ska sätta upp annonskampanjer.
Hur du stärker ditt varumärke med Livesändningar
Genom att sända live kan du gå från ”anonym till välkänd” hos din målgrupp på relativt kort tid. Ett perfekt sätt att visa vem som står bakom ett varumärke, ett företag och en idé.