Starta online business 2022 – så går det till

Artikeln innehåller partnerlänkar

Ett onlineföretag behöver flera saker för att nå rätt målgrupp och genrera sälj. Här har vi samlat fem punkter som vi själva använder oss av för att sälja online varje dag. Vill du starta en online business kan vi definitivt rekommendera att du utgår från det här också. 

Välja kursplattform till onlinekursen

Föredrar du att lyssna? Det här poddavsnittet  går ihop med artikeln nedanför:

Bygg en hemsida

En av de viktigaste grundstenarna i din online business är din hemsida. Du behöver den både för att visa upp det du gör och säljer. Men den fungerar också som navet i din digitala marknadsföring. 

När du marknadsför ditt företag online är det alltid hemsidan som är avsändaren. Låt mig ge några exempel så blir det tydligare vad jag menar:

Dina annonser
När du annonserar på Google och i sociala medier måste  annonserna ha en avsändare. Du betalar för att synas framför din målgrupp och vill då givetvis att “klick på annnonsen” ska leda till din hemsida, så att du kan visa upp det du marknadsför.
Dina mail
För att jobba aktivt med ditt varumärke ska du använda en e-postadress som är kopplad till din domän (hemsida). Det stärker kopplingen till dig och ditt företag. Mycket bättre än att t ex använda en Google- eller Telia-mail. Hur vet jag vilket företag som är som är avsändare med en sådan mail? Du äger troligen inte Google eller Telia 😉 så det är bättre att använda sin egen domän. (Exempel:  Info@dindomän.se, kontakt@dindomän.se, dittnamn@dindomän.se osv.)
Youtube och sociala medier

När du skapar videor för Youtube, Facebook, Instagram, LinkedIn, Tiktok osv. kan du “styra tillbaka” till din hemsida direkt genom videon men även i beskrivningen till den.

På det sättet använder du hela tiden din hemsida som “samlingsplats” för det du gör och lägger ut brödsmulor som alla leder tillbaka till din hemsida.

Börja bygg din e-postlista direkt

Efter hemsidan är din e-postlista en av de mest värdefulla tillgångarna för marknadsföring som du kan bygga i ditt onlineföretag. 

En vanlig strategi är att du skapar och ger bort en “lead magnet” via din hemsida. Det kan t ex vara en gratis miniguide, en PDF-rapport, ett webinar osv.

För att ta del av din lead magnet (som är gratis) behöver man fylla i sitt namn och epostadress i ett formulär. Samtidigt blir man “prenumerant” på ditt nyhetsbrev och det är här magin kommer in.

Med en eposttjänst kan du skapa sekvenser av mail i förväg som skickas ut i en förutbestämd följd till respektive prenumerant. Det kallas för en automation och kan t ex se ut så här:

Den här strategin innebär att du sätter upp din lead magnet och e-postsekvens en gång. Sedan jobbar den för dig dygnet runt, året runt och varje ny prenumerant får dina mail som om du skickade dem manuellt ett per dag, varannan dag eller intervallet du väljer i eposttjänsten.

(Det här går inte att göra med ditt vanliga mailprogram i datorn eller mobilen. Du behöver en eposttjänst som MailerLite för att det ska fungera).

BOOSTA DITT FÖRETAG ONLINE PÅ 3 DAGAR

Sätt fokus på ditt eget företag under 3 dagar. Du kommer genomföra uppgifter som hjälper ditt företag till ökad synlighet, sälj och bättre digital närvaro.

KOM IGÅNG DIREKT

Fyll i dina uppgifter så får du vårt nyhetsbrev och tre dagars boosten helt kostnadsfritt.

Skapa videoinnehåll

Idag konsumeras mer video än text online…. Känn på den lite. Fler videovisningar än man läser texter. Online. Varje dag! 

Youtube är världens näst största sökmotor efter Google. Videor i sociala medier når miljoner användare i Sverige varje dag så vill du vara där din målgrupp är behöver du också skapa videoinnehåll. 

Vilket videoinnehåll du skapar beror dels på målgruppen men även på plattformarna du väljer att fokusera på. En fördel med Youtube är att dina videor blir sökbara, vilket innebär att du kan nå din målgrupp inte bara när du publicerar din video utan även över tid.

Kan du dessutom sökoptimera dina videor ökar du synligheten både på Youtube och Google. Vill du lära dig hur det går till rekommenderar vi Youtube SEO kursen i kursbiblioteket.

Är din målgrupp mer på Tiktok eller Instagram behöver du skapa videor som passar det formatet  istället. Det kan snabbt bli överväldigande eftersom videorna på de plattformarna är mer av “slit och släng” format. Dvs de kan få synlighet när de publiceras men ersätts sedan snabbt av andras videor i din målgrupps flöde.

Bonustips: Återanvänd samma videor vid flera tillfällen!

Långt ifrån alla dina följare såg videon första gången du delade den, så återpublicering är ett bra sätt att få ut mer av video som du redan har skapat.

Annonsera direkt till din målgrupp

Med annonser kan du förstärka ditt varumärke, nå fler i din målgrupp och även testa olika erbjudanden för att se vad som fungerar bäst.

Det kan bli som att hälla bensin på elden om du har förberett dig genom att bygga din hemsida, du har satt upp en lead magnet och har tydlig information om dina produkter och erbjudanden när man klickar på dina annonser.

Sökoptimera dig till toppen av Google

Med SEO (Search Engine Optimization) kan du klättra högt upp i Googles sökresultat, så att du syns med ditt företag när din målgrupp söker efter det du säljer. Till skillnad mot annonser tar det längre tid att se resultat av SEO, men det kostar inget att ha en SEO-optimerad hemsida heller.

Så när du formar din digitala strategi kommer SEO vara en del för att driva en hållbar business online. Vill du lära dig hur det går till rekommenderar vi  SEO-kursen som finns i kursbiblioteket.

ONLINEKURS

HILLMAN BUSINESS BOOTCAMP

Hillman Business Bootcamp passar dig som vill bygga ett hållbart företagande online. Du lär dig digitala strategier och arbetar praktiskt med att få grundstenarna på plats.

INSPIRATION OCH INFORMATION

Fler artiklar och podcastavsnitt

Skapa och sälja medlemskap online

Skapa och sälja medlemskap online

Ett medlemskap online kan skapa mer förutsägbara intäkter och ge dig mer flexibilitet i ditt företagande. Samtidigt kommer det med utmaningar som är bra att känna till.

läs mer
Annonsera förbi konkurrenterna

Annonsera förbi konkurrenterna

I den här artikeln med tillhörande podcastavsnitt pratar vi om en annonstrategi som bygger på tre steg. En strategi som kan ta dig förbi konkurrenterna och bli mer relvant för din målgrupp.

läs mer