Hur Chatbots kan hjälpa dig och dina kunder

Med en Chatbot kan du skapa automatiska flöden som kommunicerar automatiskt åt dig. Det finns olika nivåer av Chatbots där de mest avancerade använder AI för att kunna ge de bästa svaren på dina frågor. Ett exempel på det är Google Assistenten, vilken finns både i mobiler och hemma i Google Home högtalare.

I Podden fokuserade vi däremot på en enklare typ av Chatbot som du kan sätta upp själv och använda via Facebook Messenger. Vi använder en chatbot-lösning som heter Manychat och du kan koppla in och använda basfunktionerna helt gratis.

Vill du bygga mer avancerade automationsflöden och triggers så behöver du ett Pro-konto som kostar från $10/mån och uppåt. Summan beror på hur många prenumeranter du har på ditt konto.

Lyssna gärna på podden för att få mer information om hur Chatbots fungerar och testa gärna här nedanför..

Inbyggd Chatbot på din Facebooksida

Du kan aktivera en enkel "light"-version av en Chatbot direkt på din Facebooksida. Den finns inbyggd i plattformen och ger dig möjlighet att lägga upp några standard-alternativ, skicka enklare meddelanden och lägga till en "chattbubbla" på din webbplats.

Däremot saknas möjligheten att bygga ut automatiserade flöden med meddelanden, vilket du kan göra med ett dedikerat chatbot-verktyg.

Du kan ansöka om att få använda fler messengerfunktioner via din Facebooksida. Det låser upp några extra funktioner, men är begränsat i användarvänlighet.


Det finns en enkel lösning för att du ska kunna erbjuda chatt på din webbplats genom FB-Messenger.

Du får en chattbubbla på din sida och när någon klickar och frågar går du in och svarar manuellt.