Fler leads och kunder via hemsidan

Om du inte har någon tydlig digital strategi sedan tidigare kommer det här öppna ögonen för ett nytt sätt att få fler leads och kunder via hemsidan under 2019 och framåt.

Många företag drar inte nytta av sin hemsida tyvärr, Ett vanligt förhållningssätt brukar vara att man resonerar som att "nu har vi en hemsida, bra då kan vi bocka av det" och sedan gör man inget mer åt den saken.

Stämmer det in på ditt företag? Skulle du inte vilja få ut mer av din hemsida än bara använda den som ett digitalt skyltfönster? ... Svaret är ganska givet, eller hur? Självklart vill man det!

I den här workshopen (10 min) får du en genomgång av hur du kan fånga fler leads och kunder via din hemsida med hjälp av en Lead Magnet.

Vad är en Lead Magnet?

En direktöversättning till svenska blir "Kundmagnet" och det förklarar syftet med den på ett bra sätt.

Du ger bort något som din målgrupp gärna vill ha. Det behöver inte vara något stort eller komplicerat.

Det är snarare en fördel om den går lätt att konsumera och att den ger en "quick win", dvs något som löser ett problem för mottagaren.

Det kan t ex vara

  • En checklista som PDF
  • En minikurs med 1-3 korta videor
  • Övningar
  • Gratis "prova på"
  • Gratis behovsanalys

Vad är vinsten?

Du ger bort något som din målgrupp vill ha i utbyte mot att man fyller i sitt namn och e-postadress i ett formulär på din sida. De uppgifterna hamnar nu på ditt nyhetsbrev och du kan följa upp dem automatiskt. 

Styrkan med att använda en Lead Magnet

Med en autoresponder som Mailchimp kopplat till ditt formulär kan du ha en mailserie redo som skickas ut automatiskt i en förutbestämd sekvens.

Nu får du hävstångseffekt på din hemsida och dina mailutskick, vilket hjälper dig etablera kontakt med de som visat intresse för din Lead Magnet.