Hålla Webinar i företaget

Ett webinar är en workshop som hålls online där du kan bjuda in deltagare som är med via internet. Att hålla webinar är både ett flexibelt och effektivt sätt att utöka sin målgrupp, så att fler får upp ögonen för dina varor och tjänster. Den här typen av onlineträffar har använts under en längre tid, men det är framförallt på senare tid som man kan se hur det blir allt mer populärt med webinar på svenska också.

Hur fungerar ett webinar?

Det är vanligt att man skapar ett webinar när man t ex vill nå personer utanför sitt vanliga upptagningsområde. Det är också ett effektivt sätt för att bygga upp e-postlistan, samtidigt som du kan utbilda, informera och sälja direkt under webinaret.

För dig som skapar webinar är det också ett sätt att skapa en personlig kontakt med deltagarna på relativt kort tid, vilket kan snabba på processen att bygga förtroende för både dig och ditt företag. På så sätt lägger du en bra grund för din införsäljning.

När du ska hålla ett webinar har möjlighet att vara med via kamera, powerpoint och digital whiteboard. Deltagarna kan befinna sig varsomhelst i världen, så länge de har tillgång till internet. De kan vara med via dator, läsplatta eller mobilen. Det gör det otroligt flexibelt för både dig och deltagarna, då man slipper resor till t ex en utbildningsdag vilket också är förknippat med extra kostnader.

Styrkan med Live webinar är framförallt möjligheten till interaktion med deltagarna och det är där jag rekommenderar att du börjar eftersom det ger dig också möjlighet att testa ditt upplägg, så att du träffar rätt med din presentation och genererar önskat resultat.

Du har också möjlighet att skapa sk “evergreen webinars”. Det är inspelade webinar som man kan se dygnet runt, utan att du behöver närvara. Generellt brukar konverteringen (dvs antal köp) på ett evergreen webinar vara betydligt lägre jämfört med ett live-webinar, men har du en presentation som både förklarar ditt erbjudande tydligt OCH konverterar så har du fått hävstångseffekt och skapat en passiv inkomstström… Inte illa!

Så nu vet du lite mer om hur man gör ett webinar. Nu ska vi titta närmare på utrustningen du behöver för att hålla bra webinar.

Webinar program

Du behöver ett webinarprogram för att hantera det praktiska kring deltagarnas registreringar, presentationen via t ex Powerpoint, en chatfunktion så att du kan få deltagarna engagerade och involverade m.m.

Det här blir snabbt ohållbart om du försöker hantera det manuellt så jag rekommendera definitivt att du skaffar ett webbinarprogram för att hantera detta.

Marknaden för webinar program är ganska stor och det är inte helt lätt att veta vilken webinarplattform man ska välja. Jag har provat de flesta och för att underlätta har jag en rekommendation till dig. Det här är programmet jag själv använder och jag har redan hållit över 80st LIVE-webinar på svenska med programmet. Därtill använder jag deras automatiserade webinarlösning som genererar nya leads på autopilot.

Rekommendation Webinarprogram

Jag rekommenderar Webinar Jam och du kan testa programmet i 60 dagar för bara $1 här (affiliate länk). Vill du veta mer om hur du jobbar med webinar så kan du lära dig mer om det via våra guider och support till det inne på Webbföretagarnas utbildningsportal.

När använder man webinars?

Du har säkert redan några idéer för hur du kan använda webinars i ditt företag eller organisation och jag skulle vilja bredda den idébanken med några områden som man kanske inte tänker på initialt.

Använd webbinars för att:

  • bygga din e-postlista med potentiella kunder (man anmäler sig till webinaret med sin e-postadress)
  • informera om dina tjänster och utbildningar
  • leverera utbildningar online, helt fristående eller som en del i ett större utbildningsprogram
  • hålla i coaching i grupp där deltagarna slipper resor och du kan erbjuda ett konkurrenskraftigt alternativ till t ex en utbildningsdag där alla deltagare måste ta sig till samma fysiska plats.
  • direktsälja via livewebbinar där du först håller en presentation och sedan levererar ett erbjudande
  • sälja inspelade föreläsningar där man kan betala med kort för att få tillgång till din inspelade webinarföreläsning, helt automatiserat.

Vad ska webinaret handla om?

Du behöver inte göra det så komplicerat, speciellt inte när du precis ska börja hålla webinar. En vanlig strategi är att bjuda in till en sk. “frågor/svar” träff, där du kanske inleder med att informera eller utbilda en stund innan du öppnar upp för frågor från deltagarna. Den här strukturen kan du sedan bygga ut med att t ex erbjuda en produkt eller tjänst till deltagarna vilket genererar försäljning direkt på webinaret.

Det finns 3 typer av webinar:

  • LIVE webinaret: Du leverera presentationen live och kan besvara frågor i realtid. Det här är speciellt kraftfullt när du ska sälja något på ditt webinar. Det är ofta direkt avgörande om deltagarna köper eller ej och du kan svara på funderingar och ta bort de frågetecken som finns innan man är villig att öppna plånboken.
  • Inspelade webinaret: Här har du webinar på autoilot som jobbar för dig dygnet runt och du får hävstångseffekt på din tid. Med rätt upplägg kan du skapa en passiv inkomst samtidigt som du bygger på din e-postlista.
  • Hybrid webinaret: Här blandar man LIVE med inspelat. Användbart bl a när du håller samma webinar ofta och vill slippa t ex genomgången eller införsäljningssteget. Det här kräver lite träning för att få till på ett bra sätt, men det ger dig också större flexibilitet.

 

Hur får man deltagare till webinar?

Du har förberett din presentation och nu är du redo att hålla i ditt webinar, men hur ska du få deltagare att registrera sig? Här kommer 3 tips som hjälper dig få fler deltagare att anmäla sig, så att ditt online event blir en hit.

  • Annonser
    Det snabbaste sättet att få nya ögon på ditt företag online är definitivt att annonsera. Samma sak gäller när du vill ha deltagare till ditt webinar. Du vill skapa en känsla av en “happening”, så att man blir sugen på att anmäla sig till ditt event online. Det skapar du med hjälp av annonser på framförallt facebook och Instagram. Nyckeln är att välja rätt målgrupper när du annonserar och vill du veta mer om hur det går till rekommenderar jag webbkursen “Facebookannonsering i praktiken” där du lär dig skapa målgrupper och annonsera på ett effektivt sätt både på Facebook och instagram.
  • Sociala medier
    Självklart ska du se till att dela ditt event i alla sociala kanaler du använder, men du har säkert märkt att spridningen där är väldigt begränsad. De vill att du ska annonsera för att få mer synlighet – och det bör du definitivt göra! Men det finns några sätt att få lite extra spridning även utan att betala för det. T ex kan du göra en Facebook LIVE där du berättar om vad webinaret ska handla om. LIVE-videor omvandlas till inspelningar och den typen av videor får generellt större spridning då facebook favoriserar video på sin plattform. Inspelningen kan du dessutom använda som en annons för att få ännu mer spridning och fler registreringar till webinaret.
  • E-postlista
    Har du en e-postlista med potentiella kunder så är det ett perfekt sätt att knyta en närmare kontakt med den målgruppen. Bjud in dem och få dem delaktiga och börja konvertera dem till betalande kunder.
  • Messenger Marketing
    Det här är något som alla företag behöver ha med i sin marknadsföringsmix framöver, oavsett om det gäller webinar, vägledning, kundsupport eller direktförsäljning genom Facebook Messenger. Har du inte fått upp ögonen för den här marknadsföringskanalen ännu så rekommenderar jag varmt att du tittar närmare på webbkursen “Chatbots i praktiken” där du får lära dig sätta upp din egen chatbot som kan hjälpa dig med både kundtjänst och försäljning. Messengerutskick har ofta en öppningsfrekvens på över 90%, vilket kan jämföras med e-post som brukar ligga på 30-40% om du har en aktiv e-postlista.

WEBINAR | "BYGG EN WEBBKURS"

WEBINAR
"BYGG EN WEBBKURS"