Hur fungerar sökmotoroptimering?


Det är Google som avgör var din hemsida placeras i sökresultatet. Om du vill öka synligheten på Google med din webbplats behöver du visa för Google att din hemsida levererar det bästa "svaret" på frågan som ställs i sökrutan på Google.

För att förstå vad du kan göra är det viktigt att se hela kedjan för hur Google tänker kring ranking och placering av hemsidor. 

Vad avgör placeringarna i Googlesöket?

Google tittar på över 200 olika rankingfaktorer när de ska "betygsätta" resultaten. Vilka de är exakt vet bara Google, men det finns några saker som vi vet påverkar dina placeringar i sökresultatet. Du kan börja med att ställa dig följande frågor när du vill förbättra synligheten på google genom SEO.

  • Stannar besökarna?
  • Ger innehållet ett utförligt svar?
  • Hänvisar andra till din hemsida?

För att få svaren på de (och andra) frågor behöver du se till att lägga till Google Analytics på din webbplats. Det är ett gratisverktyg från Google som gör det möjligt att läsa av bl a hur många som besöker din sida, hur länge de stannar, var de befinner sig geografiskt, vilka av dina sidor som får flest besök osv.

Har du en webbplats som redan idag får en hel del trafik kan du också dra nytta av Google Search Console som ger dig information om vad personerna som kommit till din webbplats har sökt på för ord och fraser. Det här är lite som att ha en superkraft.... 

När du vet vad de använder för sökord kan du optimera din webbplats utifrån de fraserna för att få fler klick och mer trafik.... Det hjälper också till att få en bättre placering i Googles sökresultat.

Spännande, eller hur?

SEO-tips och grunderna i sökmotoroptimering 

Börja med att ställa dig följande frågor...

STANNAR BESÖKARNA?

  • Är din hemsida mobilanpassad?
  • Laddar din hemsida snabbt?
  • Hur ser strukturen ut? (kategorier, underkategorier)

GER INNEHÅLLET ETT UTFÖRLIGT SVAR?

  • Skriv för användaren i första hand
  • Genomarbetade texter, inkludera minst en bild eller video
  • Strukturera innehållet tydligt
  • check
    Rätt uppmärkning av text och bild ("mark-up")

HÄNVISAR och REKOMMENDERAR ANDRA TILL DIN HEMSIDA?

Det här är en av de viktigaste signalerna utanför din webbplats och du kan se en länk som en "röst". Arbetet när det gäller att bygga länkar tar tid och det är viktigt att du ser det långsiktigt och att det är bra och relevanta länkar som du jobbar dig till.

Två olika slags länkar:

  • FOLLOW - andra webbplatser
  • NO FOLLOW - Sociala medier och Uoutube