Hur fungerar sökmotoroptimering?

ÖKA SYNLIGHETEN PÅ GOOGLE


Det är google som avgör var och hur högt upp din hemsida placeras. När det gäller att öka din synlighet på Google så gäller det för dig att visa för Google att din sida levererar ett bra innehåll och som är nyttigt för de som "googlar" och letar efter information och inspiration.

För att förstå vad du kan göra är det viktigt att se hela kedjan för hur Google tänker kring ranking och placering av hemsidor. 

Googles mål, din uppgift...

Googles mål är att visa de absolut bästa svaren på "frågan" det som skrivs i sökrutan. Vilket i sin tur betyder att din uppgift blir att leverera det bästa svaret och innehållet som rör frågan som ställts.

Lyckas du med detta så kan Google välja DIN webbplats till en av topp placeringarna! 

Vad avgör placeringarna i Googlesöket?

Google tittar på 300+ rankingfaktorer när de ska "betygsätta" resultaten. Och vi tittar här närmare på 3 viktiga punkter som du kan titta närmare på när du jobbar med SEO på din egen hemsida.

  • Stannar besökarna?
  • Ger innehållet ett utförligt svar?
  • Hänvisar andra till din hemsida?

Titta på videon om hur sökmotoroptimering fungerar 

Vad kan du göra... 

STANNAR BESÖKARNA?

  • Är din hemsida mobilanpassad?
  • Laddar din hemsida snabbt?
  • Hur ser strukturen ut? (kategorier, underkategorier)

GER INNEHÅLLET ETT UTFÖRLIGT SVAR?

  • Skriv för användaren i första hand
  • Genomarbetade texter, inkludera minst en bild eller video
  • Strukturera innehållet tydligt
  • check
    Rätt uppmärkning av text och bild ("mark-up")

HÄNVISAR och REKOMMENDERAR ANDRA TILL DIN HEMSIDA?

Det här är en av de viktigaste signalerna utanför din webbplats och du kan se en länk som en "röst". Arbetet när det gäller att bygga länkar tar tid och det är viktigt att du ser det långsiktigt och att det är bra och relevanta länkar som du jobbar dig till.

Två olika slags länkar:

  • FOLLOW - andra webbplatser
  • NO FOLLOW - Sociala medier och Uoutube

WEBINAR | "BYGG EN WEBBKURS"

WEBINAR
"BYGG EN WEBBKURS"