Jobba smart digitalt – ta kontroll över din tid

Tillhör du dom som ofta är ute i sista minuten? Det brukar fungera, eller hur? Men det blir väldigt stressigt och påfrestande i längden. 

Om du ska bygga ett hållbart företagande behöver du ha en helt annan framförhållning och jobba smart digitalt, så att du kan känna ett lugn i det du gör.

Det här är inte alltid så enkelt. Som egenföretagare är det många stolar att sitta på, många olika hattar... Ja, du kan välja liknelse själv. Det är helt enkelt mycket att hålla koll på.

Öka produktiviteten

Jag upplever att det är många som känner sig väldigt stressade över att jobba med marknadsföringen och att synas online. Det kan vara statusuppdateringar i sociala medier,  skriva nyhetsbrev, annonsera på Google och Facebook osv.

Vi använder oss av en metod för att kunna ligga steget före, vilket hjälper oss vara proaktiva istället för reaktiva. Det kallas för att batcha.

Det handlar inte om att jobba mer utan att jobba mer koncentrerat i block. 

Genom att batcha produktion av webbkurser, podcastinspelningar, skrivande av nyhetsbrev osv. blir vi mer produktiva och du kan göra på samma sätt.

Det kräver övning och att man inte är rädd för att misslyckas, för det kommer du göra - speciellt i början. För oss går det ganska bra att jobba så här nu, men det har inte alltid varit så och vi slinter såklart också ibland. Men då gäller det att bara resa sig igen och börja om.

Jag gillar talesättet "Fail forward "eftersom det beskriver hur du kan utvecklas snabbare och bättre som företagare, entreprenör och medmänniska.

Så om du t ex har en podcast som vi har kan du avsätta ett block med tid för att spela in två, tre eller kanske fyra avsnitt efter varandra.

När det är klart har du fyllt på med poddar för 1-2 månader framåt och du kan t o m schemalägga när det ska publiceras om du använder Podbean eller liknande.

Samma princip gäller om du producerar videor till sociala medier. Det finns möjlighet att ladda upp videor och schemalägga när de ska släppas.

Det här hjälper dig skapa en grund för din synlighet på nätet, vilket är viktigt för att du ska vara "top of mind" för din målgrupp.

Någon sa:

 Om du inte syns - finns du inte


I det här fallet stämmer det ganska väl eftersom dina kunder, din målgrupp kommer vända sig till den som man "känner till" eller som man först kommer att tänka på... 

... eller det företaget som syns överst på Google osv.

Kontentan är att om ditt företag inte syns - finns du inte .... för kunden!

Det här kan ju bli en lätt stressande tanke, eller hur?

Steget före

Idén med att batcha är just att du ska slippa stress och kunna känna ett lugn i att ligga steget före. Så oavsett vad du gör i företaget just den här veckan så är det närvarande via kanalerna du använder. 

Det kan vara via nyhetsbrev, annonser, statusuppdateringar på Instagram, Facebook och LinkedIn, en podcast som publiceras varje vecka osv.

Verktyg för ökad produktivitet

Vi använder en del verktyg för att göra det smidigare och kanske kan det här även vara något för dig. Nyckeln är inte att ha en massa verktyg utan att välja 1-2st och använda dem för att spara tid och hålla ordning så att du blir mer produktiv.

  • Trello - digital anslagstavla med dra-släpp funktion, kalender m.m.
  • Loomly - för schemaläggning i sociala medier (Facebook, Instagram, LinkedIn m. fl)
  • Podbean - ljudfilshotell för podcasten med möjlighet att schemalägga publicering
  • WordPress - Verktyg för att bygga hemsida i wordpress och kursportal för webbkurser
  • Funnelytics - för att rita upp flöden för marknadsföring och trafiken som leder till oss