Skapa en lönsam onlinekurs. En kurs för dig som vill skapa en webbkurs.

Bloggen innehåller sponsrade länkar

Lönsam onlinekurs i 7 steg

Skrivet av Greger Hillman |
november 2, 2024

Vill du skapa en lönsam onlinekurs är det 7 steg du behöver få koll på. Här får du processen för att skapa en lönsam onlinekurs i en översikt i vad det innebär att bygga, marknadsföra och sälja onlinekurser.

Utbildning: Onlinekurs Akademin

Hur skapar man en lönsam onlinekurs?

Det här kan summeras i 7 punkter, men som du kan höra i videon (se ovan) behöver du göra rätt saker i rätt ordning för att skapa en onlinekurs som säljer. Gå igenom de 7 punkterna så får du en bra överblick.

1. Din kursidé

Allting börjar med din kursidé. Du har säkert redan flera du kan tänka dig genomföra, men frågan är vilken av dem som kommer bli din vinnande kursidé. Dvs vilken idé som din målgrupp vill lära sig mer om och samtidigt är villiga att betala för.

I det här steget behöver du göra research och undersöka marknaden. Finns det andra som gjort det du vill göra i samma bransch och nisch? Det kan vara en indikation på att det finns en marknad där med betalande kunder.

Det räcker däremot inte för att spika kursidén utan du behöver få kontakt med din målgrupp för att höra vad de verkligen vill ha. Har du redan kunder som du kan fråga är det ett bra sätt att säkerställa att du bygger en lönsam onlinekurs från start.

Men har du inga kunder att fråga kan du använda dig av sociala medier för att nå och fråga dem där. Det finns inget värre än att lägga ner massor med tid och energi på att skapa en onlinekurs som ingen vill köpa.

Genom att ta reda på vad din målgrupp vill ha, innan du skapar din kurs, kommer du lyckas mycket bättre med din onlinekurs jämfört med att enbart bygga det du tror att din målgrupp behöver.

Ställ dig själv de här frågorna:

  • Vilket specifikt problem löser min webbkurs?
  • Var finns min målgrupp?
  • Vad säger min målgrupp att de vill ha?
  • Är min målgrupp villig att betala för den här kursidén?

Välkommen på Webinar

För dig som vill skapa, lansera och sälja en onlinekurs eller medlemskap!

2. Planera innehållet

En onlinekurs innehåller olika delar och medier. Den kan liknas vid en bok med olika kapitel och avsnitt som presenterar bokens innehåll på ett logiskt och strukturerat sätt.

Din uppgift som kursskapare är att förmedla utbildningen på tydligt och lättförståeligt sätt, så att dina kursdeltagare kan genomföra varje moment.

Det ställer krav på att du planerar och paketerar din utbildning på ett pedagogiskt sätt eftersom dina kursdeltagare inte kan fråga dig när de går din inspelade onlinekurs.

Det finns visserligen varianter på onlinekurser där man kombinerar inspelade kursdelar med liveutbildning online, men utgår vi från att du vill skapa en lönsam onlinekurs som kan generera passiv inkomst behöver den stå på egna ben.

3. Välj rätt mediatyper

​Vi lär oss på olika sätt och det är något du behöver ta hänsyn till när du väljer mediatyper till din onlinekurs.

Ska du lära ut ett koncept eller metod som kräver att man ser det visuellt är video det självklara valet, men videor kan även användas för presentationer och så kallade “talking heads videor.

Allt i din utbildning behöver däremot inte paketeras i videor utan det är oftast en kombination av video, bilder, text och ljudfiler som blir bäst.

Det kan även bero på vilken bransch du är verksam i och på vilket sätt din målgrupp är van att konsumera innehåll. Men grundregeln är att mixa medier både för att underlätta inlärning men också för att hålla intresset i din onlinkurs

Grunden till en lönsam onlinekurs är att du skapar en kurs som din målgrupp verkligen vill ha, konsumera och genomföra. Det är när de köpt kursen som du behöver leverera på “löftet” du gett när du marknadsför din kurs. Helt enkelt vägleda dina kursdeltagare från A till B på ett tydligt och pedagogiskt sätt.

Mixar du medier och använder dem på ett strategiskt sätt kommer du få nöjda kursdeltagare som gärna berättar för andra om din utbildning. Det är receptet för en riktigt lönsam onlinekurs.

Oftast är det en kombination av video, bilder, text och ljudfiler. Men det beror också på vilken bransch du är verksam i och på vilket sätt din målgrupp är van att konsumera innehåll och utbildningar på.

Välkommen på Webinar

För dig som vill skapa, lansera och sälja en onlinekurs eller medlemskap!

4. Använd video

En steg-för-steg video kan vara exakt det som krävs för att förklara ett koncept eller gå igenom en process. Målet bör alltid vara att ta kursdeltagaren från A till B på ett så enkelt sätt som möjligt.

Video ger också mer tyngd till din kurs. Det gör det i sin tur lättare att ta ut ett högre pris.

Skapa video till onlinekursen för att ge den högre status

5. Producera onlinekursen

När jag skapade min första onlinekurs 2010 var det mycket nytt att lära sig. Både för själva produktionen men framförallt tekniken och utrustningen jag behövde för att skapa en proffsig kurs.

Så nu när det är 2024 och jag har skapat över 100 onlinekurser har jag börjat tänka mer och mer på vad jag önskar att någon hade berättat för mig då, så att jag hade sluppit slösa bort en massa tid på att testa, misslyckas och börja om igen.

Det är också anledningen till att vi skapat teknikguiden som ger dig mina bästa tips kring utrustning för onlinekurser.

Är du det minsta osäker på vilken teknik och utrustning du behöver för att skapa en proffsig onlinekurs rekommenderar jag att du tittar på teknikguiden. Den kommer bespara dig en massa problem och huvudvärk när du producerar din egen onlinekurs.

Att producera en onlinekurs innebär allt från att spela in och redigera dina videor till att ta bilder, skriva texter, skapa pdf:er och arbetsblad som gör din utbildning komplett.

Från idé till färdig kurs

Onlinekurs för att skapa en digital kurs som säljer.

Lär dig skapa din egen lönsamma onlinekurs. Vi leder dig genom hela processen från idé, till produktion, marknadsföring och lansering. 

6. Välj kursplattform

Det finns många kursplattformar att välja mellan. Under min karriär som e-pedagog har jag använt och testat många av dem och kan säga att i grunden gör de samma saker.

Samtidigt vet jag av erfarenhet att plattformarna skiljer sig en del åt. Dels är det stora prisskillnader för det som i grunden är samma funktioner men även funktioner kring moms och översättning till svenska varierar en hel del.

Jag rekommenderar därför att du tittar på vår guide “plattformar för onlinekurser“, för att titta närmare på alternativen så att du väljer rätt plattform för det du behöver.

7. Marknadsför din onlinekurs

Vill du sälja många kursplatser behöver du marknadsföra din utbildning. Det är grunden till en lönsam onlinekurs.

Det här är något helt annat än att bygga en onlinekurs och något många nya kursskapare gärna vill slippa eller “ta tag i senare” när kursen är klar.

Jag var likadan när jag skapade min första onlinekurs 2010. All tid gick till att skapa utbildningen och jag tänkte att när den är klar lägger jag upp den på min hemsida och sedan säljer den sig självt…

Sedan dess har jag lärt mig att allt du vill sälja kräver marknadsföring och det är också anledningen till att vi använder oss av beprövade digitala strategier som säljer våra onlinekurser oavsett om vi sitter vid datorn eller ej.

Om du har en bra säljmaskin på plats kan du skala upp din onlinekurs utan att det tar mer tid från dig.

Det är nyckeln för att öka lönsamheten från din oninekurs samtidigt som du får mer flexibilitet och frihet i din vardag.

Spela in webbkurs - en titt i inspelningsstudion för e-learning

Det är också anledningen till att jag brukar rekommendera att du lägger åtminstone 20% av din tid på att marknadsföra din onlinekurs medan du skapa din utbildning.

Fördelen med att marknadsföra din onlinekurs tidigt är att du kan bygga en e-postlista med intresserade köpare. Det är personer som visar intresse av det du gör och vill veta mer om din kurs.

Det kan du bl a göra genom att skapa en enkel lead magnet eller genom att sätta upp ett formulär där man kan anmäla sitt intresse för din kurs.

När du skapar din onlinekurs finns det dessutom många tillfällen att fotografera och skapa korta videos med mer “behind the scenes” känsla.

Den här typen av oslipat material är populärt och det visar också på att du är en “riktig människa” som man kan relatera till. Det hjälper också till när du väl ska börja sälja din onlinekurs.

Jag använder ofta sociala medier och annonser för att få mer exponering av mina onlinekurser. Du kan göra likadant och få igång ett momentum inför lanseringen av din nya onlinekurs.

Vill du också skapa en lönsam onlinekurs? Då är Onlinekurs Akademin exakt vad du behöver.

Webinar för dig som vill skapa, lansera, marknadsföra och sälja onlinekurser och medlemskap

Ladda ner checklistan och se vilka 7 saker du behöver ha på plats för att skapa en onlinekurs som säljer.

Ja, den vill jag ha

Onlinekurs Akademin med Hillman Academy, Greger Hillman och Jenny Hillman.

Onlinekurs Akademin

Komplett utbildning i att skapa, lansera och sälja din egen lönsamma onlinekurs.

Läs Mer