Annonsera på Facebook & Instagram under högtider

Artikeln innehåller annonslänkar

Det är alltid högre konkurrens att synas med annonser kring högtider. Många företag kommer på att de ska annonsera med ett erbjudande eller produkt. Det blir snabbt dyrt, men det finns ett annat sätt!

Välja kursplattform till onlinekursen

Annonsera på Facebook och Instagram

Att annonsera på Facebook och Instagram utan en plan är lite som att orientera utan karta. Det blir inte så bra…

Du behöver ta dig tid och sätta en strategi så att du når rätt målgrupper och kommunicerar med dina målgrupper på rätt sätt, utifrån var de är i kundresan.

Under högtider som jul, nyår, påsk och midsommar brukar trycket på annonsering öka rejält på Instagram och Facebook.  Då är det fler företag som vill nå ut med tidsbegränsade erbjudanden. Resultatet blir att det generellt kostar mer att annonsera då, eftersom det är fler som slåss om samma annonsutrymme.

Har du däremot redan förberett och byggt upp dina målgrupper innan högtiden har du möjlighet att annonsera direkt till rätt målgrupp. Du slipper göra som ”alla andra” som boostar sina inlägg med den blå knappen i hopp om att Facebook och Instagram ska leverera stora resultat tillbaka. Visst, det kan ge en del men det kostar också betydligt mer att annonsera mer brett istället för laserfokuserat mot rätt målgrupp. Speciellt under högtider som vi pratar mer om i podden (se ovan).

 

Logiskt, eller hur?

Supply and Demand, när efterfrågan går upp så ökar också priset för att vara med och spela. Men det är inte hela sanningen… Om du är strategisk kring din annonsering så kommer du se bättre resultat.

 

I videon längre ner i den här artikeln får du konkreta tips för annonsering online kring högtider som kommer hjälpa dig ligga steget före med dina annonskampanjer. Oavsett om det är inför Black Friday, Mors dag, Halloween eller en av våra större högtider.

Visa dina annonser för rätt målgrupp!

Algoritmerna på Facebook och Instagram är nästan läskigt smarta. Både FB & Insta sitter på ofantiligt mycket information om sina användare. Det kan du dra nytta av när du ska annonsera, men det förutsätter också att du vet vilka målgrupper du vill nå OCH att du drar nytta av den data du har om dina hemsidebesökare, prenumeranter på nyhetsbrevet och inte minst dina kunder.

Det är en guldgruva och går att använda som källor när du sätter upp dina målgrupper i annonsverkyget. Självklart inom ramen för GDPR.

Utöver dina målgrupper, annonsplaceringar och kampanjmål behöver du också ha ett bra erbjudande som lockar till att stanna upp, lyssna, läsa och klicka sig vidare för att köpa.

Workshop: annonsering med ads manager

I tre delar lär du dig dra nytta av Ads Manager, målgrupper och Facebook-pixeln så att du kan få ut mer av dina annonskampanjer på Facebook och Instagram. Den här utbildningen är öppen för alla medlemmar i Hillman Academy.

Inte medlem ännu? Teckna medlemskap och delta i workshopen här ››

VIDEO | Att annonsera KRING högtider

INSPIRATION OCH INFORMATION

Fler artiklar och podcastavsnitt

kopboxar-test

STARTA NUVi ser verkligen fram emot att välkomna dig in på utbildningsportalen som medlem hos oss! Välj alternativet som passar dig bäst. Du får access direkt efter genomfört köp. Är ni flera på...

läs mer
Skapa en säljtratt som genererar kunder

Skapa en säljtratt som genererar kunder

En bra säljtratt kan generera nya kunder löpande över tid. Säljtratten kan se lite olika ut beroende på vilken typ av verksamhet du har men alla framgångsrika företag har åtminstone en säljtratt som fylls på upptill med nya leads och producerar kunder nedtill.

läs mer
DIVI rabatt

DIVI rabatt

DIVI temat är ett av världens mest populära teman till Wordpress. Det är byggt av Elegant Themes. Med DIVI-temat kan du skapa din hemsida i Wordpress utan tidigare kunskaper...

läs mer