ARTIKEL & PODCASTAVSNITT

Annonsera på Facebook & Instagram under högtider
Det är alltid högre konkurrens att synas med annonser kring högtider. Många företag kommer på att de ska annonsera med ett erbjudande eller produkt. Det blir snabbt dyrt, men det finns ett annat sätt!
Välja kursplattform till onlinekursen

HILLMAN PODDEN

I DET HÄR AVSNITTET

[12 min] Hör du hur du får ett försprång genom att vara lite strategisk med din marknadsföring på Facebook och Instagram i god tid innan högtiden inträffar. Det här passar dig som vill få ut mer av både annonskampanjer och annonsbudget. 

PRENUMERERA: ACAST | APPLE PODCASTS | SPOTIFY

Annonsera på Facebook och Instagram

Att annonsera på Facebook och Instagram utan en plan är lite som att orientera utan karta. Det blir inte så bra…

Du behöver ta dig tid och sätta en strategi så att du når rätt målgrupper och kommunicerar med dina målgrupper på rätt sätt, utifrån var de är i kundresan.

Under högtider som jul, nyår, påsk och midsommar brukar trycket på annonsering öka rejält på Instagram och Facebook.  Då är det fler företag som vill nå ut med tidsbegränsade erbjudanden. Resultatet blir att det generellt kostar mer att annonsera då, eftersom det är fler som slåss om samma annonsutrymme.

Har du däremot redan förberett och byggt upp dina målgrupper innan högtiden har du möjlighet att annonsera direkt till rätt målgrupp. Du slipper göra som ”alla andra” som boostar sina inlägg med den blå knappen i hopp om att Facebook och Instagram ska leverera stora resultat tillbaka. Visst, det kan ge en del men det kostar också betydligt mer att annonsera mer brett istället för laserfokuserat mot rätt målgrupp. Speciellt under högtider som vi pratar mer om i podden (se ovan).

 

Logiskt, eller hur?

Supply and Demand, när efterfrågan går upp så ökar också priset för att vara med och spela. Men det är inte hela sanningen… Om du är strategisk kring din annonsering så kommer du se bättre resultat.

 

I videon längre ner i den här artikeln får du konkreta tips för annonsering online kring högtider som kommer hjälpa dig ligga steget före med dina annonskampanjer. Oavsett om det är inför Black Friday, Mors dag, Halloween eller en av våra större högtider.

Visa dina annonser för rätt målgrupp!

Algoritmerna på Facebook och Instagram är nästan läskigt smarta. Både FB & Insta sitter på ofantiligt mycket information om sina användare. Det kan du dra nytta av när du ska annonsera, men det förutsätter också att du vet vilka målgrupper du vill nå OCH att du drar nytta av den data du har om dina hemsidebesökare, prenumeranter på nyhetsbrevet och inte minst dina kunder.

Det är en guldgruva och går att använda som källor när du sätter upp dina målgrupper i annonsverkyget. Självklart inom ramen för GDPR.

Utöver dina målgrupper, annonsplaceringar och kampanjmål behöver du också ha ett bra erbjudande som lockar till att stanna upp, lyssna, läsa och klicka sig vidare för att köpa.

Workshop: annonsering med ads manager

I tre delar lär du dig dra nytta av Ads Manager, målgrupper och Facebook-pixeln så att du kan få ut mer av dina annonskampanjer på Facebook och Instagram. Den här utbildningen är öppen för alla medlemmar i Hillman Academy.

Inte medlem ännu? Teckna medlemskap och delta i workshopen här ››

VIDEO | Att annonsera KRING högtider

INSPIRATION OCH INFORMATION

Fler artiklar och podcastavsnitt

Skapa och sälja medlemskap online

Skapa och sälja medlemskap online

Ett medlemskap online kan skapa mer förutsägbara intäkter och ge dig mer flexibilitet i ditt företagande. Samtidigt kommer det med utmaningar som är bra att känna till.

läs mer
Sälj via hemsidan med E-handel & webshop

Sälj via hemsidan med E-handel & webshop

Dina kunder vill köpa när det passar dem, oavsett om det är på dagen, natten i veckan eller på helgen. Så gör det enkelt för dina kunder att handla av dig med en e-handel på din hemsida. Det handlar om att möta dina kunder där de är – online!

läs mer
TIPs & StrategieR

Fyll i dina uppgifter nedan så får du tips & strategier för att jobba smart digitalt. Vi mailar också ut nyheter kring nya podcasts, videor och utbildningar på Hillman Academy. 

Som medlem och med ett aktivt abonnemang kan du bland annat ta del av följande rabatter och förmåner:

* 20% rabatt på DIVI

* 10% rabatt på Camtasia

* 30 dagar gratis med MailerLite PREMIUM

* 500kr rabatt på coaching med Greger Hillman

* Bonjoro, prova gratis i 30 dagar

* 25% rabatt på Vimeo PRO

Vi har ingen bindningstid utan du bestämmer helt själv när du vill avsluta. Vilket betyder att du inte är låst i ett långt avtal utan kan avsluta ditt abonnemang/medlemskap närsomhelst. 

Månadsmedlemskapet förnyas automatiskt löpande var 30:e dag. Du kan avsluta närsomhelst under en pågående månad. Du behåller accessen till 30-dagarperiodens slut.