ARTIKEL & PODCASTAVSNITT

Annonsera förbi konkurrenterna
I den här artikeln med tillhörande podcastavsnitt pratar vi om en annonstrategi som bygger på tre steg. En strategi som kan ta dig förbi konkurrenterna och bli mer relvant för din målgrupp.
Välja kursplattform till onlinekursen

HILLMAN PODDEN

I DET HÄR AVSNITTET

 Annonsering online är en hel vetenskap. Om du redan har erfarenhet av att jobba med Ads Manager (FB & Instagram) och Google Ads så vet du att det finns många “spakar” att vrida på.

I det här avsnittet berättar vi om en strategi som kan rita om hela spelplanen till din fördel. Sanningen är att det är många som skulle ha nytta av att använda sig av den eftersom den kan öka ge väldigt bra effekt.

PRENUMERERA: ACAST | APPLE PODCASTS | SPOTIFY

ANNONSSTRATEGI I TRE STEG

I den här artikeln och podcastavsnittet får du höra om annonsstrategin som kan ta dig förbi konkurrenterna och bli mer relevant för din målgrupp. Den bygger på 3 steg och ser ut så här:

 

STRATEGIN BYGGER PÅ 3 STEG OCH SER UT SÅ HÄR

1. Annonsera till din målgrupp INNAN du har tänkta att annonsera
2. Bygg upp din målgrupp INNAN du har tänkt att dela ett erbjudande
3. Använd Retargeting & Remarketing för att gå direkt till din målgrupp

Visst låter det lite kontraproduktivt. Varför ska man annonsera INNAN man egentligen vill annonsera? Svaret ligger i hur annonsplattformarna på Facebook och Instagram fungerar.

Målet med de här annonserna är inte att sälja utan att skapa engagemang och medvetenhet för din verksamhet och det du gör hos din målgrupp. Det handlar egentligen om att ge Facebook och Instagram tid att hitta fram till de som visar ett intresse för ditt varumärke. Verktyget du använder för det är annonser.

ALGORITMEN

Annonsalgoritmen mäter hela tiden resultaten på dina kampanjer. Den bevakar bl a.

    • Hur många som stannar upp i flödet när de ser din annonser
    • Vilka de personerna är inom den “större” målgruppen du vänder dig till
    • Hur länge man tittar på dina annonsvideor
    • Om man #gillar# eller kommenterar på din annons
    • ….osv

    Det här ligger till grund för en ständig optimering av din kampanj där algoritmen gör anpassningar och justeringar i realtid för att dina annonser ska nå rätt personer och ge dig bättre resultat.

    Om du börjar annonsera med ett erbjudande direkt måste algoritmen försöka göra det här jobbet (se ovan) åt dig samtidigt som ditt erbjudande måste tillräckligt skarpt för att ge några resultat. 

    Gör du på det sättet under t ex en högtid när fler annonsörer “kommer på” att de ska annonsera blir kostnaden att finna rätt personer i din målgrupp betydligt högre. Det kostar helt enkelt mer att vara med och söka i hela havet bland potentiella personer som matchar din målgrupp.

     Strategin du hör förklaras i podcasten bygger på att du redan har tagit fram dina mågrupper och du vet att du vänder dig till rätt personer i den större målgruppen. Man kan säga att du redan har plockat ut och samlat din målgrupp i en hink, så istället för att annonsera mot alla (havet) kan du fokusera på din hink med din specifika målgrupp.

    Man kan självklart bygga ut målgrupperna mer över tid, men principen som du får lära dig mer om i podden är en mycket bra startpunkt.

    Nyckeln är att ge dig själv gott om tid i varje delsteg i strategin. Du behöver låta tiden och dina annonser, målgrupper och erbjudande jobba för dig över tid.

    INSPIRATION OCH INFORMATION

    Fler artiklar och podcastavsnitt

    Ads Manager

    Ads Manager

    Med Ads Manager skapar du annonskampanjer för både Facebook och Instagram. I kombination med Facebook-pixeln och förberedda målgrupper har du ett väldigt kraftfullt verktyg till hands när du ska sätta upp annonskampanjer.

    läs mer
    TIPs & StrategieR

    Fyll i dina uppgifter nedan så får du tips & strategier för att jobba smart digitalt. Vi mailar också ut nyheter kring nya podcasts, videor och utbildningar på Hillman Academy. 

    Som medlem och med ett aktivt abonnemang kan du bland annat ta del av följande rabatter och förmåner:

    * 20% rabatt på DIVI

    * 10% rabatt på Camtasia

    * 30 dagar gratis med MailerLite PREMIUM

    * 500kr rabatt på coaching med Greger Hillman

    * Bonjoro, prova gratis i 30 dagar

    * 25% rabatt på Vimeo PRO

    Vi har ingen bindningstid utan du bestämmer helt själv när du vill avsluta. Vilket betyder att du inte är låst i ett långt avtal utan kan avsluta ditt abonnemang/medlemskap närsomhelst. 

    Månadsmedlemskapet förnyas automatiskt löpande var 30:e dag. Du kan avsluta närsomhelst under en pågående månad. Du behåller accessen till 30-dagarperiodens slut.