PRENUMERERA: ACAST | APPLE PODCASTS | SPOTIFY

STYRKAN MED FACEBOOK ANNONSER

Oavsett om du är ny eller rutinerad annonsör på Facebook så kan det vara bra att ta en liten titt på grunderna, dvs gå “back to basics”. Målet är såklart att nå bättre resultat med FB-kampanjer och IG-kampanjer som ska driva mer trafik, leads och kunder till din verksamhet.

Styrkan med FB-annonser är ganska given. Du kan visa ditt budskap för rätt målgrupp genom att använda verktyg som Målgrupper, Ads Manager, Anpassade konverteringar m.m. inne på Facebooks annonsplatform.

Problemet är att du inte är ensam om att vilja nå samma målgrupp. Du slåss om uppmärksamheten och utrymmet i flödet hos en målgrupp med allt kortare fokus spann.

Tre intressanta frågor…

I en artikel publicerad i onlinemagasinet The Conversation diskuterar man hur vi människor har en allt sämre förmåga att hålla uppmärksamheten och fokus. Artikeln grundar sig i en rapporr från Microsoft där man undersökt detta i detalj.

Det här väcker ju ett antal frågor för dig som annonsör och företagare. Bl a dessa tre:

  • Hur ska man nå resultat med FB-annonser när konkurrensen blir allt hårdare och uppmärksamheten hos målgruppen på sociala plattformar sjunker?
  • Kan man förlita sig på Facebooks algorithm och att annonsverktygen gör jobbet åt en?
  • Måste man tänka nytt eller vad är det som saknas i den nuvarande strategin för att nå bättre resultat med Facebookkampanjerna?

I podcastavsnittet (lyssna ovan) pratar vi bl a om det som händer innan du börjar annonsera. Dvs innan du ens öppnar Ads Managern på datorn eller plockar fram mobilen för att skapa en annons den vägen.

Vad är målet med kampanjen?

Utan ett tydligt mål för din kampanj blir det som att försöka navigera utan karta i öknen. Du vet inte var du är på väg eller när du är framme. Är det en hägring du ser eller rör du dig verkligen i rätt riktning?

Det är omöjligt att säga utan en tydlig plan i grunden. Visst kan man skjuta från höften och chansa också. Det kan ju gå bra, men hur ska du kunna dra nytta av det i förlängningen om du inte har en aning om vad det faktiskt var som gjorde att din kampanj levererade?

Så vad är målet med din kampanj? Är det 100 nya leads, 5000 visningar på

Skapa FB-ads kampanj i 3 steg

I grunden går man igenom 3 steg för att sätta upp en FB-kampanj i Ads Manager. 

  • Kampanj: Här sätter du målsättningen med fb-annonserna i kampanjen. Du kan också ange kampanjbudget och inkludera A/B tester för vidare optimering av din kampanj.
  • Ad Set: Här väljer du vilka som ska se dina annonser, var och när de ska visas samt sätter budget.
  • Annons: Här lägger du upp dina annonser, text, video, bilder osv

Algoritmen är übersmart

Vare sig du eller jag kan mäta oss med Facebooks annonsalgoritm när det kommer till att sammanställa datapunkter och analysera vilka i din övergripande målgrupp som är mest benägna att titta på din video eller klicka på din annonslänk.

Däremot är det oklokt att tro att den är svaret på alla problem. Du behöver fortfarande göra delningstest (A/B-test)  och utvärdera resultaten av dina kampanjer. 

Facebook gör sitt bästa för att leverera resultat till dig, men det är du som vet om det är värt att betala 500kr för att få en kund som i genomsnitt spenderar 1500kr hos dig. Okej, svaret är ganska givet i det här exemplet men om med medelordern är 150kr så går inte ekvationen ihop. 

Jag är den första att säga att siffror, matematik och statistik kan vara sjukt tråkigt. Samtidigt är det nödvändigt att du tar kontroll över det här för att du ska kunna mäta dina resultat och ta strategiska beslut med dina kampanjer.

Tid och tester skapar vinnande kampanjer

Landskapet för dina annonser ändras ständigt inne på Facebook. Nya annonsörer tillkommer och andra slutar att annonsera.

Om du vill nå bättre resultat med FB-kampanjer behöver du ge processen tid samtidigt som du fortsätter testa olika annonser mot varandra. Lyssna gärna på  podcastavsnittet (se ovan) så hör du mer om det här ämnet. 

TIPs & StrategieR

Fyll i dina uppgifter nedan så får du tips & strategier för att jobba smart digitalt. Vi mailar också ut nyheter kring nya podcasts, videor och utbildningar på Hillman Academy. 

Som medlem och med ett aktivt abonnemang kan du bland annat ta del av följande rabatter och förmåner:

* 20% rabatt på DIVI

* 10% rabatt på Camtasia

* 30 dagar gratis med MailerLite PREMIUM

* 500kr rabatt på coaching med Greger Hillman

* Bonjoro, prova gratis i 30 dagar

* 25% rabatt på Vimeo PRO

Vi har ingen bindningstid utan du bestämmer helt själv när du vill avsluta. Vilket betyder att du inte är låst i ett långt avtal utan kan avsluta ditt abonnemang/medlemskap närsomhelst. 

Månadsmedlemskapet förnyas automatiskt löpande var 30:e dag. Du kan avsluta närsomhelst under en pågående månad. Du behåller accessen till 30-dagarperiodens slut.