Fler kunder med en säljtunnel online

I DEN HÄR ARTIKELN

En säljtunnel på nätet har många likheter med den lokala affären på storgatan även om man använder andra verktyg när det sker online. Målet med en säljtunnel är att ta en person från en första kontakt med ditt företag till att bli en betalande kund.  För en fysisk butik på "storgatan i långt bort i stan" skulle säljtunneln kunna innehålla t ex en gatupratare, ett skyltfönster och en expedit som hjälper dig hitta rätt i butiken. 

KATEGORIER

PRENUMERERA: ACAST | APPLE PODCASTS | SPOTIFY

MÅLET MED EN SÄLJTUNNEL

Alla företag behöver minst en säljtunnel för att generera försäljning. Ofta har man flera kanaler som genererar både leads och kunder. Online och offline. 

I Hillman Podden pratar vi om digital marknadsföring men i det här avsnittet inleder vi med ett exempel på en säljtunnel som är hämtad offline. Vi kallar den helt enkelt för “affären på storgatan“-tunneln. Okej, kanske inte det mest kreativa namnet men det beskriver vad det handlar om.

Målet med en säljtunnel är att ta en person från en första kontakt med ditt företag till att bli en betalande kund.  För en fysisk butik på “storgatan i långt bort i stan” skulle säljtunneln kunna innehålla t ex en gatupratare, ett skyltfönster och en expedit som hjälper dig hitta rätt i butiken. 

En säljtunnel på nätet har många likheter med den lokala affären på storgatan även om man använder andra verktyg när det sker online.

Bygg listan med en Lead Magnet

En vanlig strategi är att erbjuda en checklista, en guide eller liknande i utbyte mot namn och e-post som knappas in i ett formulär på hemsidan. Det här är första brukar kallas kundmagnet (Lead magnet på engelska).

Idén med din lead magnet är att den ska attrahera de som är intresserade av det du i förlängningen säljer. Det innebär också att din lead magnet måste vara något som ligger i linje med det du kommer erbjuda till försäljning längre in i säljtunneln. 

Om du t ex säljer en onlinekurs som handlar om golf skulle din lead magnet vara “5 tips för en bättre golfswing“. Något som är väldigt intressant för din målgrupp samtidigt som det finns en koppling till det du kommer erbjuda i din onlinekurs.

Sekvensen med golftipsen skulle kunna se ut så här: 

  • Man börjar med att fylla i sina kontaktuppgifter i forumläret 
  • Nästa steg levererar de 5 tipsen för en bättre golfswing som en PDF som går att ladda ner
  • Samtidigt startar en automation som skickar ut ett antal e-brev över tid med erbjudande om att köpa onlinekursen i golf.

Det här en förenklad form av hur en säljtunnel med en lead magnet kan se ut. Även om man skulle kunna komplettera den med några tillägg kring bl a annonser så kan den vara en bra utgångspunkt när du ska sätta upp din första funnel.

Webinar säljtunneln

Det här är en effektiv metod för att få en mer personlig kontakt med din målgrupp, vilket bygger relationen snabbare. Med ett webinarprogram kopplat till en autoresponder och en säljsida har du de delarna du behöver för att börja använda Webinarfunneln.

Så här kan upplägget se ut:

  • Man börjar med att registrera sig till webinaret med namn och e-postadress
  • Under webinaret introduceras produkten och man får ett erbjudande att köpa 
  • De som inte köper hamnar i en e-postsekvens som har målet att göra fler leads till kunder

En effektiv metod utöver e-post är att maximera synligheten och budskapet genom att annonsera riktat till dem som såg webinaret. I en  artikeln om att återannonsera till din målgrupp  får du veta mer om Re-targeting och hur du kan se till att vara “Top of mind” när din målgrupp är redo att köpa av dig.

Quiz tunneln

Den här strategin går ut på att man gör ett litet quiz där resultatet pekar längre in i säljtunneln. Det kan t ex vara att man ska boka ett kostnadsfritt samtal där man också får information om en  produkt eller lösning som säljs.

Så här kan upplägget se ut:

  • Man börjar med att fylla i quizzet
  • För att kunna se resultatet behöver man fylla i namn och e-postadress så att “det anpassade” svaret kan mailas till dig
  • Samtidigt startar en e-postsekvens som har det primära målet att boka in samtal via en kalender. Sekvensen leder också vidare till dina tjänster och produkter så att flera har möjlighet att handla av dig.

Sammanfattning

Nu har du sett (och hört i podden) att det finns många vägar fram till fler kunder med en säljtunnel online. Frågan är vilken säljtunnel du ska börja bygga nu?

Det kan vara lätt att lockas till att börja bygga en stor och komplicerad säljtunnel men ofta är det lättare att få en enkel säljtunnel att generera fler kunder. Den är lättare att testa och justera så att den presterar bättre.

Med tiden kan man lägga till finesser och extrasteg, men precis som med ett hus så måste din säljtunnel byggas från grunden. 

Relaterade länkar:

FLER RELEVANTA OCH INTRESSANTA

ARTIKLAR

Årskrönika: En sammanfattning

Årskrönika: En sammanfattning

Vi sammanfattar det gångna året (2019) som varit otroligt roligt och givande. Det nya året lockar redan och vi pratar även lite om det som kommer framöver. Dessutom bjuder vi på de bloopers, skratt och missar som blev under inspelningen av årets julkalender.

Film för Sociala medier

Film för Sociala medier

Det finns många olika strategier när det handlar om video för företag och företagare. Vi har samlat våra bästa tips och strategier så att du kan inspireras och se hur du både kan jobba smart vid produktionen för att effektivisera din tid men också hur du kan öka synligheten på de plattformar som du vill synas för.

LÄR DIG DET DU BEHÖVER NÄR DU BEHÖVER DET

Ett stort problem för många företagare är att tiden inte räcker till. Därför har vi samlat utbildning, support, vägledning under ett och samma tak.

Via utbildningsportalen har du tillgång till webbkurser och workshops som tidseffektivt lär och visar dig det du vill lära dig. När frågor och funderingar dyker upp (för det gör de), har du tillgång till ett forum där du kan ställa frågor och få svar, så att du kommer vidare.

TIPs & StrategieR

Fyll i dina uppgifter nedan så får du tips & strategier för att jobba smart digitalt. Vi mailar också ut nyheter kring nya podcasts, videor och utbildningar på Hillman Academy. 

Som medlem och med ett aktivt abonnemang kan du bland annat ta del av följande rabatter och förmåner:

* 20% rabatt på DIVI

* 10% rabatt på Camtasia

* 30 dagar gratis med MailerLite PREMIUM

* 500kr rabatt på coaching med Greger Hillman

* Bonjoro, prova gratis i 30 dagar

* 25% rabatt på Vimeo PRO

Vi har ingen bindningstid utan du bestämmer helt själv när du vill avsluta. Vilket betyder att du inte är låst i ett långt avtal utan kan avsluta ditt abonnemang/medlemskap närsomhelst. 

Månadsmedlemskapet förnyas automatiskt löpande var 30:e dag. Du kan avsluta närsomhelst under en pågående månad. Du behåller accessen till 30-dagarperiodens slut.