ARTIKEL & PODCASTAVSNITT

3 sätt att synas på Google med företaget
Hur gör man egentligen för att synas på Google? Här listar vi 3 sätt och strategier för att öka synligheten med ditt företag, när man gör Google sök för att hitta de tjänster och varor du erbjuder. 
Välja kursplattform till onlinekursen

3 sätt och strategier för att öka synligheten 

1. Google My Business

Om du vill synas bättre på Google helt gratis kan du skaffa ett Google My Business konto.  Det är något vi rekommenderar till alla företagare eftersom GMB också är kopplat till Google Maps.

När du söker söker efter en tjänst eller produkt lokalt dyker kartan oftast upp samtidigt. Om du kan placera dig i Googles trepack, dvs topp 3 alternativen, så kan du få hög exponering även om din webbplats inte syns bra på Google.  

2. Google Ads

Med Google annonsering har du möjlighet att dyka upp på sökningar köp avsikt, t ex när någon sker på ”köpa snöslunga” eller ”köpa grill”. Men det är bara början på möjligheterna med Google Ads. Du kan rikta dina annonser både till målgrupp och var de ska visas.

Ett vanligt sätt att börja annonsera för att synas bättre på google är via Googles söknätverk. Det är den sidan som man använder när man ”googlar” efter något.

Du kan också synas i Displaynätverket, vilket är bildannonser som visas på bloggar och webbplatser som har valt att låta Google visa annonser på deras webbplats i utbyte mot en ersättning för visade annonser.

Displaynätverket kan vara extra användbart om du sätter upp en remarketing kampanj för att ropa tillbaka besökare till t ex en säljsida eller ett erbjudande. Kanske köpte man inte direkt, men när du nu visar annonser för samma erbjudande igen kan det ge dig möjlighet att sälja till fler.

Annonsering kan vara väldigt kraftfullt, men en potentiell nackdel är att din synlighet försvinner direkt när du slutar betala för annonser. Fast om du har ett erbjudande eller en tjänst som kan ta kostnaden av annonserna samtidigt som de levererar en vinst så är det bara att köra på.

3. Sökmotoroptimering

Googles mål är att se till så att användaren får det bästa svaret på sin fråga. Det betyder att Google hela tiden tittar på vilka av alla webbplatser som ska finnas i top tio  på Google. Syftet med sökmotoroptimering är se till så att webbinnehållet är det ”bästa” svaret på frågan som ställs till varje användare.

Verktyg och länkar

Klicka på länkarna för att komma direkt till de olika verktygen.

New Zenler svenska kursplattformen

ONLINEKURS

SÖKOPTIMERA HEMSIDAN

Onlinekursen vänder sig till dig som vill lära dig sökmotoroptimera din egen hemsida.

Du lär dig hur SEO fungerar samtidigt som du får steg-för-steg instruktioner för att genomföra SEO-strategier på din egen hemsida. Efter genomförd kurs har du god insikt i hur SEO fungerar och du vet också hur du ska göra för att optimera din egen webbplats.

INSPIRATION OCH INFORMATION

Fler artiklar och podcastavsnitt

MailerLite eller Mailchimp

MailerLite eller Mailchimp

Du behöver en tjänst som MailerLite eller MailChimp för att kunna bygga din e-postlista. Frågan är vilken av tjänsterna som passar dig bäst och det är exakt detta den här artikeln hjälper dig med.

läs mer
Utrustning för Live streaming

Utrustning för Live streaming

Ta dina LIVE-sändningar till nästa nivå med hjälp av rätt utrustning och program. Det här är för dig som vill dela skärm, hålla i intervjuer, använda flera kameror, visa en powerpoint och över lag skapa en mer professionell inramning med grafik och logotype.

läs mer
Chattfunktion på hemsidan

Chattfunktion på hemsidan

Har du funderat på att lägga till en chattfunktion på hemsidan? Den kan bl a ge dig en möjlighet att fånga frågor som dina potentiella kunder har innan de avgör om de ska köpa eller ej. Det finns strategier du kan använda för att hjälpa din målgrupp gå från intresserade till kunder just med hjälp av chattfunktionen på hemsidan.

läs mer