ARTIKEL & PODCASTAVSNITT

Ta betalt online | Populära betallösningar
När målet är att sälja och ta betalt online behöver man lägga en ordentlig tanke på hur kundresan ska se ut, från säljsida till varukorg och kassan. Frågan är vilken betallösning som passar bäst för det du säljer online?
Välja kursplattform till onlinekursen

HILLMAN PODDEN

I DET HÄR AVSNITTET

I det här avsnittet handlar det om betallösningar du kan behöva använda för att göra det enkelt för dina kunder att handla av dig via internet.

  • Blir det krångligt för kunden kan du tappa köpet.
  • Erbjuder du inte betallösningar som kunden är van vid kan du tappa köpet.
  • Är det Klarna, Swish, Payson, Stripe, Paypal, Billmate eller Swish som du behöver?

Lyssna på podden så får du våra tips kring betallösningar och att ta betalt för dina varor och tjänster online .

 

PRENUMERERA: ACAST | APPLE PODCASTS | SPOTIFY

OLIKA BETALLÖSNINGAR

Alla företag som säljer via nätet behöver en lösning för att ta betalt online. Frågan är vilken betallösning eller betallösningar som passar bäst för både dig och din målgrupp?

Kortbetalning är fortfarande en väldigt vanlig betalmetod via nätet, men det finns även andra alternativ som kan vara aktuella.

Du behöver göra det enkelt för dina kunder att handla via din hemsida. Oavsett om du säljer en enstaka produkt eller har en stor e-handel så kan din checkout och kassa hjälpa eller stjälpa din butik.

Säljer du t ex till en målgrupp som är van att handla i mobilen kan Swish vara ett bra komplement till kortbetalningar.

Det beror såklart också på vilken typ av produkter du säljer och vad de kostar, men för köp med genomsnittligt ordervärde upp till 2-3000kr skulle det fungera fint.

Säljer du däremot dyrare produkter kan det finnas skäl att undersöka möjligheterna med att erbjuda delbetalning och fakturabetalning också.

Du behöver med andra ord både överväga vilka betalmetoder du vill erbjuda men också vilka betalmetoder din målgrupp efterfrågar.

Betaltjänsterna kostar olika att använda och det kan vara lätt att endast se den kostnaden. 

Men du behöver också räkna på vad det kostar att inte erbjuda rätt betallösning för din målgrupp. Dvs de som inte slutför sina köp även fast de vill, men det blir för krångligt.

Titta på din egen e-handel och fundera på

  • Hur din målgrupp är van att betala för liknande köp online?
  • Hur ser din checkout och kassa ut?
  • Är det enkelt att genomföra köp?
  • Har du betalalternativen din målgrupp vill använda?

BÄTTRE SÄKERHET MED STRONG COSTUMER AUTHENTICATION 

Sedan den 14:e september 2019 gäller nya regler för SCA (Strong Customer Authentication) för all e-handel inom EU. 

De innebär kortfattat att alla som handlar i din webshop kan behöva verifiera sitt köp med ett extrasteg.  Det kan t ex ske genom en engångskod eller ett fingeravtryck på din mobil. Verifieringsmetoden beror på vilken teknisk lösning kundens bank använder och det finns tyvärr ingen direkt gemensam standard för det i skrivande stund.

Alla köp  berörs inte av de nya reglerna. Transaktioner under 300kr ska fortsatt gå att genomföra precis som innan SCA, dvs utan det extra verifieringssteget.

Den här videon från Stripe förklarar Stronger Customer Authentication på 2 minuter och i det här podcastavsnittet hör du mer omhur SCA påverkar all e-handel.

HUR PÅVERKAS DIN WEBSHOP OCH BETALLÖSNING AV SCA?

Det finns en viss risk att din webshop eller betallösning inte är redo för reglerna kring SCA, men om du använder någon av de större aktörernas lösningar kommer du nog inte beröras nämnvärt pga den tekniska lösningen.

Däremot kan försäljningen påverkas initialt när dina kunder ska vänja sig vid tvåstegs verifieringen och det finns en viss risk att antalet supportfrågor ökar i övergångsperioden.

Samtidigt är det bra (och tur) att förändringen gäller alla aktörer och kunder. Det gör att inlärningskurvan för din målgrupp blir relativt kort eftersom 2-stegsverifieringen blir ”standard” vid onlineköp.

VILKA BETALMETODER KAN MAN ANVÄNDA ONLINE?

Du känner säkert igen de här fyra betalmetoderna.

=

Kortbetalning

=

Swish

=

Banköverföring

=

Faktura

KORTBETALNING

Som företag och säljare är kortbetalning ett bra sätt att ta betalt online. Både för engångsköp men även när du säljer en abonnemangstjänst eller en prenumeration. Vanliga exempel på det är bl a Netflix och Spotify. Även våra webbkurser och utbildningsportal använder den typen av medlemsmodell.

SWISH

Erbjuder du Swish behöver dina kunder endast ha sin mobil för att handla. För att sätta upp swish som betalmetod i WooCoomerce behöver du först ett företags Swish via din bank. Däretill behvöer du ett plugin till WordPress som integrerar Swish med t ex din webshop byggd i WordPress.

BANKÖVERFÖRING

Det är nog vanligare att använda banköverföring när det är en lite större investering att köpa dina varor och tjänster online. Om du behöver den här betalmetoden ska du välja betallösning extra noga.

FAKTURA

Även om betalningen inte går direkt genom din webshop per automatik har vi valt att inkludera faktura som betalmetod här.

Eftersom det finns situationer då det kan vara ett bra komplement till de övriga alternativen.

Kanske främst inom B2B (Business to Business) där ditt ordersystem skickar ut fakturan i samband med order via din hemsida. Men även vid försäljning till privatpersoner Klarna och Klarna checkout kan passa bra.

HUR TAR MAN BETALT ONLINE I FÖRETAGET?

Oavsett om du har en webbshop, säljer böcker, coaching, inredning, kläder, utbildning osv. behöver du en betallösning som blir smidig för kunderna att använda på din webbplats. Ett flöde skulle kunna se ut så här:

I kassan väljer kunden betalmetod och det är där din betallösning kommer in i bilden.

Efter genomförd betalning går pengarna vidare till ditt bankkonto och kunden landar på ”tacksidan” där kvittot och eventuell övrig information finns till köparen. Digitala produkter kan gå iväg direkt. Är det en fysisk produkt kan ordern gå vidare för packning och transport till kunden.

En populär leverantör för kortbetalningar som integrerar med de flesta webshoplösningar, bokningskalendrar och populära ”shopping carts” som ThriveCart och liknande.  Du behöver inte teckna något långt avtal och transaktionsavgifterna är bland de lägsta man kan få online.

Liknar Stripe på många sätt samtidigt som Paypal på senare tid fått kritik bl a för hur man hanterar återköp. Du som säljare får inte igen transaktionsavgiften på återköpen, vilket innebär kostnader som man kan tycka känns lite tveksamma.  Paypal tar också ut en högre transaktionsavgift än liknande alternativ.

En svensk aktör som erbjuder en heltäckande tjänst för kort, Swish, delbetalning och banköverföring. De integrerar med bl a WooCommerce vilket är ett stort plus för dig som använder WordPress. Transaktionsavgifterna är bland de bättre man kan få online.

Liknar lösningen du får med Billmate på många sätt. Payson integrerar också med de vanligaste E-handellösningarna som finns på marknaden. Transaktionsavgifterna är i skrivande stund något högre än vad man erbjuds hos många andra aktörer.

En populär betallösning som de flesta känner till. Bara det kan vara skäl nog att använda Klarna Checkout eller deras övriga tjänster.

Med Klarna kan du sälja och erbjuda delbetalning, faktura, betala inom 7 dagar, direktbetalning, banköverföring osv. En väldigt flexibel lösning med andra ord.

Däremot passar den inte för vissa digitala prenumerationsprodukter eftersom de är strikta med vilken typ av produkt eller tjänst man erbjuder via deras betallösning.

Du kan bädda in Klarna checkout direkt i kassan på din WooCommerce shop. Däremot kan du inte kombinera Klarna med en annan betalmetod på ett enkelt sätt, utan du får tänka att det är allt eller inget.

Nu finns även möjligheten att lägga upp dina produkter direkt i Klarna appen som utvecklas mer och mer åt att bli en helhetslösning för både handel och betalningar via mobilen (och datorn).

INSPIRATION OCH INFORMATION

Fler artiklar och podcastavsnitt

Skapa och sälja medlemskap online

Skapa och sälja medlemskap online

Ett medlemskap online kan skapa mer förutsägbara intäkter och ge dig mer flexibilitet i ditt företagande. Samtidigt kommer det med utmaningar som är bra att känna till.

läs mer
Sälj via hemsidan med E-handel & webshop

Sälj via hemsidan med E-handel & webshop

Dina kunder vill köpa när det passar dem, oavsett om det är på dagen, natten i veckan eller på helgen. Så gör det enkelt för dina kunder att handla av dig med en e-handel på din hemsida. Det handlar om att möta dina kunder där de är – online!

läs mer
TIPs & StrategieR

Fyll i dina uppgifter nedan så får du tips & strategier för att jobba smart digitalt. Vi mailar också ut nyheter kring nya podcasts, videor och utbildningar på Hillman Academy. 

Som medlem och med ett aktivt abonnemang kan du bland annat ta del av följande rabatter och förmåner:

* 20% rabatt på DIVI

* 10% rabatt på Camtasia

* 30 dagar gratis med MailerLite PREMIUM

* 500kr rabatt på coaching med Greger Hillman

* Bonjoro, prova gratis i 30 dagar

* 25% rabatt på Vimeo PRO

Vi har ingen bindningstid utan du bestämmer helt själv när du vill avsluta. Vilket betyder att du inte är låst i ett långt avtal utan kan avsluta ditt abonnemang/medlemskap närsomhelst. 

Månadsmedlemskapet förnyas automatiskt löpande var 30:e dag. Du kan avsluta närsomhelst under en pågående månad. Du behåller accessen till 30-dagarperiodens slut.