3 nya sätt att mäta dina annonsresultat på Facebook och Instagram

Prenumerera gärna för att inte missa kommande avsnitt!

Facebooks annonsplattform fortsätter att utvecklas och i det här podcastavnsittet får du reda på 3 nya sätt att mäta hur relevanta dina annonser är på Facebook och Instagram.  

Fördelen med detta är framförallt att det blir lättare att "pinpointa" vad det är i en annons som inte fungerar, men också vad det är som faktiskt fungerar bra. Det innebär också att det blir lättare att analysera och förstå dina annonsresultat. 

Nuvarande mätvärde Relevansresultat mäts på en skala 1 - 10 där 1 är sämst och 10 är bäst. Ju högre relevansresultat desto bättre träffbild med dina annonser.  Problemet med den skalan är att du inte får någon mer information om vad det faktiskt är som du behöver förbättra.

Det blir betydligt lättare att läsa ut när Facebook rullar ut 3 nya mätvärden som på sikt kan komma att ersätta relevansresultatet helt och hållet.

De är Kvalitetsranking, Ranking av interaktionsfrekvens och Rankning av konverteringsfrekvens.

Varje värde graderas på en skala i tre steg:

  • Över genomsnitt
  • Genomsnittligt
  • Under genomsnitt

Du missar din målgrupp utan Facebookpixeln på din webbplats

Om du inte har Facebookpixeln på din sida missar du möjligheterna med att skapa anpassade målgrupper med personer som har besökt din webbplats, som har läst din blogg, som har sett ditt erbjudande men inte köpt osv.

I den här videoguiden visar Greger steg-för-steg hur du installerar Facebookpixeln, så att du kan göra det själv på din egen hemsida.

Kompletterande länkar:

Hur du drar nytta av Facebookpixeln & Re-targeting

I den här workshopen tittar vi närmare på Facebook-pixeln i kombination med Re-targeting. Vi brukar kalla det för "Boomerang-kampanjer" eftersom det handlar om att få dina hemsidebesökare att  "snurra tillbaka" till din webbplats, ditt erbjudande, din lead magnet osv.