Att annonsera online kring högtider

I DEN HÄR ARTIKELN

Alla företag slåss om att få synas framför sin målgrupp genom annonsering. Så ser vardagen ut och du behöver definitivt ha digitala annonser med i din marknadsföringsmix för att inte bli över- och frånkörd av konkurrenterna. Det här har du säkert redan förstått, oavsett om du gör det redan eller om du precis ska börja annonsera online nu.

KATEGORIER

STRATEGIER KRING DIGITAL ANNONSERING

Kring högtider som Jul, nyår, påsk och midsommar brukar trycket öka rejält på annonsplattformarna. Det är flera som vill nå ut och det handlar då om olika typer av erbjudanden som man vill sälja under en begränsad tid. Mycket beroende på att det är just då kunderna är som mest benägna att handla. Resultatet blir att det generellt kostar mer att annonsera då, eftersom det är fler som slåss om samma annonsutrymme.

Logiskt, eller hur?

Supply and Demand, när efterfrågan går upp så ökar också priset för att vara med och spela. Men det är inte hela sanningen… Om du är strategisk kring din annonsering så kommer du se bättre resultat.

I videon ovanför får du konkreta tips för annonsering online kring högtider som kommer hjälpa dig ligga steget före med dina annonskampanjer. Oavsett om det är inför Black Friday, Morsdag, Halloween eller en av våra större högtider.

På Facebook och Instagram blir det “interuptive marketing” där du avbryter personer med din annons när de tittar på annat. Vilka som ser dina annonser avgörs av en algoritm utifrån både dina kriterier och den ofantliga mängd data Facebook och Instagram har om sina användare. Detta kan jämföras med Google Ads där det är nyckelord, fraser och annonsbudget som i större utsträckning avgör hur bra du syns med dina annonser.

Så utöver rätt målgrupper, annonsplaceringar och kampanjmål behöver du också ha ett bra erbjudande och annonser som övertygar mottagaren om att det är värt att stanna upp, lyssna, läsa och klicka sig vidare till ditt erbjudande.

Med detta i åtanke behöver du ger dig själv de bästa förutsättningarna för att lyckas med dina kampanjer. Titta på videon och fundera samtidigt på hur du kan tillämpa det i dina egen annonskampanjer framöver.

FLER RELEVANTA OCH INTRESSANTA

ARTIKLAR

Årskrönika: En sammanfattning

Årskrönika: En sammanfattning

Vi sammanfattar det gångna året (2019) som varit otroligt roligt och givande. Det nya året lockar redan och vi pratar även lite om det som kommer framöver. Dessutom bjuder vi på de bloopers, skratt och missar som blev under inspelningen av årets julkalender.

Film för Sociala medier

Film för Sociala medier

Det finns många olika strategier när det handlar om video för företag och företagare. Vi har samlat våra bästa tips och strategier så att du kan inspireras och se hur du både kan jobba smart vid produktionen för att effektivisera din tid men också hur du kan öka synligheten på de plattformar som du vill synas för.

LÄR DIG DET DU BEHÖVER NÄR DU BEHÖVER DET

Ett stort problem för många företagare är att tiden inte räcker till. Därför har vi samlat utbildning, support, vägledning under ett och samma tak.

Via utbildningsportalen har du tillgång till webbkurser och workshops som tidseffektivt lär och visar dig det du vill lära dig. När frågor och funderingar dyker upp (för det gör de), har du tillgång till ett forum där du kan ställa frågor och få svar, så att du kommer vidare.

TIPs & StrategieR

Fyll i dina uppgifter nedan så får du tips & strategier för att jobba smart digitalt. Vi mailar också ut nyheter kring nya podcasts, videor och utbildningar på Hillman Academy. 

Som medlem och med ett aktivt abonnemang kan du bland annat ta del av följande rabatter och förmåner:

* 20% rabatt på DIVI

* 10% rabatt på Camtasia

* 30 dagar gratis med MailerLite PREMIUM

* 500kr rabatt på coaching med Greger Hillman

* Bonjoro, prova gratis i 30 dagar

* 25% rabatt på Vimeo PRO

Vi har ingen bindningstid utan du bestämmer helt själv när du vill avsluta. Vilket betyder att du inte är låst i ett långt avtal utan kan avsluta ditt abonnemang/medlemskap närsomhelst. 

Månadsmedlemskapet förnyas automatiskt löpande var 30:e dag. Du kan avsluta närsomhelst under en pågående månad. Du behåller accessen till 30-dagarperiodens slut.