Verktyg för att hålla digitala möten och webinar online

I DEN HÄR ARTIKELN

Många traditionella möten och utbildningar kan ske online istället. Det sparar både tid och pengar och minimerar samtidigt behovet av att samlas på samma fysiska plats. Här får du hjälp att välja rätt lösning för dina möten, kurser, workshops och utbildningar online så att du kan nå och kommunicera med dina deltagare på ett enkelt och effektivt sätt.

KATEGORIER

Välj rätt teknik för rätt situation

Ska du hålla enskilda möten (1-till-1) med dina kunder eller stormöte inom en organisation så ser kraven väldigt olika ut för vilken lösning som passar bäst. Samma sak om du undervisar, håller workshops och webinar.

  • Söker du en lösning för större onlinemöten (webinar) inom offentlig sektor kan du inte använda lösningar som kräver nedladdning av en app eftersom datorerna är låsta av IT-avdelningen. Då passar det bättre med en lösning som går via webbläsaren helt och hållet.
  • Har du ett team som ska jobba på distans där ni kan ladda ner appar till datorerna finns det en rad möjliga alternativ som gör det enkelt att hålla onlinemöten, skicka filer, dela skärm använda whiteboard m.m.

Vilken typ av online möten ska du hålla?

Man skulle kunna dela in det här i tre kategorier för att hålla det enkelt.

  1. Enskilda möten (1-till-1)
  2. Gruppmöten (uppåt 30-35 personer)
  3. Workshops/Stormöten (från några få upp till flera hundra deltagare)

Enskilda möten online

Det här passar när du t ex behöver hålla privata möten med dina kunder där ni kan se och prata med varandra online, man kan dela skärm, powerpoints,  dela filer m.m. Enklaste lösningarna för det är Facetime via mobilen (Finns inbyggd i Facebook Messenger), Skype eller Zoom som fungerar både via mobil och dator.

Gruppmöten online

Det här passar när du ska samla mindre grupper, t ex en klass, ett team eller en arbetsgrupp där alla ska ha möjlighet att delta med kamera och mikrofon. Du styr ”rummet” och kan dela din skärm, använda whiteboard, dela filer och deltagarna kan skriva i chatten om du inte vill att de ska prata med mikrofonen. 

Du kan också skapa virtuella grupprum och dela upp deltagarna i mindre grupper. Du kan då ”gå runt” virtuellt i respektive arbetsgrupp för att hjälpa och diskutera innan du avgör när du vill samla alla i huvudrummet igen.

Vi använder Zoom (länk) för våra egna medlemsträffar och det är en väldigt smidig lösning för möten i mindre grupper. Däremot kan den vara lite krångligare för deltagare som inte kan ladda ner “Zoom-appen”, vilket är vanligt i framförallt offentlig sektor där datorer brukar vara låsta.

Det finns en funktion för att kunna delta via webbläsaren, men den är inte helt självklar och ställer högre krav på dig som ska hålla i mötet. Du behöver ge instruktioner om hur man i så fall är med utan appen steg-för-steg. Det skapar utrymme för fel och personer som inte kommer in i ditt mötesrum. Med appen slipper man det och deltagarna behöver bara klicka på en länk så är man inne. Är du i den situationen kan eventuellt webinarlösningen (se längre ner på sidan) vara värd att titta närmare på.

Workshops och stormöten online (webinar)

Det här passar när du ska hålla workshops och utbilda i grupp online där deltagarna ska kunna vara med enkelt via dator, läsplatta och mobil, utan att behöva installera någon app. Det kallas för webinar och är i praktiken en virtuell version av workshops och seminar. 

Det är endast du (och ev. medpresentatörer) som syns och kan prata. Deltagarna kan skriva i en chatt,  du kan dela PowerPoints, PDF:er, använda whiteboard, dela länkar m.m. 

Man måste registrera sig för att delta i ett webinar och du kan styra om det ska vara gratis eller om man måste betala för att få vara med. Webinaret kan spelas in, så att man kan se och uppleva det i efterhand. Det innebär att du kan ta anmälningar (och även betalt) i efterhand om du vill.

Som presentatör i webinaret kan du bl a dela skärm, rita på whiteboard, visa powerpoints, spela upp videor, visa erbjudanden, dela länkar och dina deltagare kan kommunicera med dig via chatt under webinaret. 

Du håller i webinaret via din dator och deltagarna kan vara med via dator, läsplatta och mobil. En flexibel lösning för dig som har behov av att kunna samla många deltagare utan att deltagarna ska behöva ladda ner en programvara. Om dina deltagare jobbar inom offentlig sektor är deras datorer begränsade och hindrar nedladdningar så i det fallet är det här en väldigt bra lösning.

Vi har använt WebinarJam (länk) under de senaste 5 åren. Tjänsten är robust och driftsäker, vilket är ett krav för att det här ska fungera. Kostnadsmässigt ligger de dessutom väldigt bra till jämfört med andra lösningar som saknar flera av funktionerna som finns i WebinarJam.

FLER RELEVANTA OCH INTRESSANTA

ARTIKLAR

Årskrönika: En sammanfattning

Årskrönika: En sammanfattning

Vi sammanfattar det gångna året (2019) som varit otroligt roligt och givande. Det nya året lockar redan och vi pratar även lite om det som kommer framöver. Dessutom bjuder vi på de bloopers, skratt och missar som blev under inspelningen av årets julkalender.

Film för Sociala medier

Film för Sociala medier

Det finns många olika strategier när det handlar om video för företag och företagare. Vi har samlat våra bästa tips och strategier så att du kan inspireras och se hur du både kan jobba smart vid produktionen för att effektivisera din tid men också hur du kan öka synligheten på de plattformar som du vill synas för.

Black Friday & Cyber Monday

Black Friday & Cyber Monday

Vi har scannat av internet och samlat erbjudanden med lite guldkant här nedanför. De kommer från leverantörer och tjänster som vi själva använder och rekommenderar. Kanske behöver du fler bilder till dina sociala medier? Eller har du planer på att bygga en hemsida i Wordpress? Titta igenom listan nedan för att hitta din favorit!

LÄR DIG DET DU BEHÖVER NÄR DU BEHÖVER DET

Ett stort problem för många företagare är att tiden inte räcker till. Därför har vi samlat utbildning, support, vägledning under ett och samma tak.

Via utbildningsportalen har du tillgång till webbkurser och workshops som tidseffektivt lär och visar dig det du vill lära dig. När frågor och funderingar dyker upp (för det gör de), har du tillgång till ett forum där du kan ställa frågor och få svar, så att du kommer vidare.

TIPs & StrategieR

Fyll i dina uppgifter nedan så får du tips & strategier för att jobba smart digitalt. Vi mailar också ut nyheter kring nya podcasts, videor och utbildningar på Hillman Academy. 

Som medlem och med ett aktivt abonnemang kan du bland annat ta del av följande rabatter och förmåner:

* 20% rabatt på DIVI

* 10% rabatt på Camtasia

* 30 dagar gratis med MailerLite PREMIUM

* 500kr rabatt på coaching med Greger Hillman

* Bonjoro, prova gratis i 30 dagar

* 25% rabatt på Vimeo PRO

Vi har ingen bindningstid utan du bestämmer helt själv när du vill avsluta. Vilket betyder att du inte är låst i ett långt avtal utan kan avsluta ditt abonnemang/medlemskap närsomhelst. 

Månadsmedlemskapet förnyas automatiskt löpande var 30:e dag. Du kan avsluta närsomhelst under en pågående månad. Du behåller accessen till 30-dagarperiodens slut.