ARTIKEL & PODCASTAVSNITT
HILLMAN PODDEN
I DET HÄR AVSNITTET
Det handlar om att bygga webbkurs och om att validera din kursidé ordentligt. Du får också tips för att göra din egen webbkurs bättre och vi tittar också på 3 olika typer av webbkurser som du kan skapa.
PRENUMERERA: ACAST | APPLE PODCASTS | SPOTIFY
hur bygger man en webbkurs?
Att sälja utbildning online kräver en del research och planering innan du börjar producera din kurs. Med den här listan får du en överblick av vad du behöver.
1. DIN KURSIDÉ
Allting börjar med research där du behöver prata med dina kunder och målgrupp, så att du skapar en kurs som både efterfrågas och där man är villiga att betala. Ställ dig frågan: Vilket specifikt problem löser min webbkurs?
2. PLANERA INNEHÅLLET
En webbkurs kan liknas vid en bok där innehållet behöver vara logiskt strukturerat med tydliga kapitel och avsnitt. Som kursdeltagare behöver man kunna följa en tydlig pedagogisk röd tråd och det här blir en extra utmaning eftersom en webbutbildning ofta är helt fristående, dvs utan kursledaren på plats för att svara på frågor.
3. VÄLJ RÄTT MEDIATYP(ER)
På vilket sätt kan du leverera kursens delar, så att det blir enklast för dina kursdeltagare att ta till sig innehållet? Oftast är det en kombination av video, bilder, text och ljudfiler. Men det beror också på vilken bransch du är verksam i och på vilket sätt din målgrupp är van att konsumera innehåll och utbildningar på.
4. ANVÄND VIDEO
En steg-för-steg video kan vara exakt det som krävs för att förklara ett koncept eller gå igenom en process. Målet bör alltid vara att ta kursdeltagaren från A till B på ett så enkelt sätt som möjligt. Video ger också mer tyngd till din kurs. Det gör det i sin tur lättare att ta ut ett högre pris.
5. PRODUCERA WEBBKURSEN
Hur lång tid tar det att bygga en webbkurs? 50 timmar? 100 timmar? Oavsett vad du tror så tar det alltid mer tid än man tror. Så du behöver räkna med att du kommer lägga ner mycket tid på produktionen, men uppsidan är ju att när du väl är klar med dina videor, pdf:er, bilder och dokument så behöver du ju inte göra om det igen.
6. VÄLJ KURSPLATTFORM
Du kan antingen hyra in dig på en färdig kursplattform eller så bygger du en egen kursplattform i WordPress.
Med en färdig plattform kan du få ut din onlinekurs snabbare och slipper fundera på tekniken. Det är också därför många väljer att börja med en färdig lösning.
Samtidigt är det allt fler som väljer att bygga egen kursportal i WordPress eftersom det ger större flexibilitet och kontroll över upplevelsen.
Det passar dig som vill ha mer kontroll över utseende och funktioner på din kursplattform. Har du dessutom funderingar på att erbjuda en kombinerad kurs- och medlemsplattform och kanske ett forum så kan du även bygga på med de funktionerna. Du får mer flexibilitet helt enkelt.
7. MARKNADSFÖR DIN ONLINEKURS
Redan innan kursen är klar är det bra att börja marknadsföra den, så att du har en målgrupp som är redo när du lanserar webbkursen. Använd alla kanaler du har tillgängliga. Behöver du utöka din målgrupp kan du använda annonser på Facebook och Instagram samt dra nytta av Facebookpixeln, så att du kan få fler leads i din säljtratt.