PRENUMERERA: ACAST | APPLE PODCASTS | SPOTIFY

HUR BYGGER MAN EN WEBBKURS?

Att sälja utbildning online kräver en del research och planering innan du börjar producera din kurs. Med den här listan får du en överblick av vad du behöver.

1. Din kurside

Allting börjar med research där du behöver prata med dina kunder och målgrupp, så att du skapar en kurs som  både efterfrågas och där man är villiga att betala.  Ställ dig frågan: Vilket specifikt problem löser min webbkurs?

2. Planera innehållet

En webbkurs kan liknas vid en bok där innehållet behöver vara logiskt strukturerat med tydliga kapitel och avsnitt.  Som kursdeltagare behöver man kunna följa en tydlig pedagogisk röd tråd och det här blir en extra utmaning eftersom en webbutbildning ofta är helt fristående, dvs utan kursledaren på plats för att svara på frågor.

3. Välj rätt mediatyp (er)

På vilket sätt kan du leverera kursens delar, så att det blir enklast för dina kursdeltagare att ta till sig innehållet? Oftast är det en kombination av video, bilder, text och ljudfiler. Men det beror också på vilken bransch du är verksam i och på vilket sätt din målgrupp är van att konsumera innehåll och utbildningar på.

4. Använd video 

En steg-för-steg video kan vara exakt det som krävs för att förklara ett koncept eller gå igenom en process. Målet bör alltid vara att ta kursdeltagaren från A till B på ett så enkelt sätt som möjligt. Video ger också mer tyngd till din kurs. Det gör det i sin tur lättare att ta ut ett högre pris. 

5. Producera Webbkursen 

Hur lång tid tar det att bygga en webbkurs? 50 timmar? 100 timmar? Oavsett vad du tror så tar det alltid mer tid än man tror. Så du behöver räkna med att du kommer lägga ner mycket tid på produktionen, men uppsidan är ju att när du väl är klar med dina videor, pdf:er, bilder och dokument så behöver du ju inte göra om det igen.

6. Välj kursplattform  

Du kan bygga din egen kursportal i WordPress eller hyra in dig på en färdig kursplattform som Thinkific. Med en färdig plattform får du ut din kurs snabbare och slipper fundera på tekniken. Det hanteras automatiskt av systemet i bakgrunden.

Det är också därför den lösningen kan vara smartast att välja, i alla fall inledningsvis, så att du kan börja sälja din kurs så fort som möjligt. Har du däremot redan bestämt dig för att bygga egen kursportal i WordPress så kommer den ge dig full kontroll över kundupplevelsen och lägre driftkostnader.

7. Marknadsför din onlinekurs 

Redan innan kursen är klar är det bra att börja marknadsföra den, så att du har en målgrupp som är redo när du lanserar webbkursen. Använd alla kanaler du har tillgängliga. Behöver du utöka din målgrupp kan du använda annonser på Facebook och Instagram samt dra nytta av Facebookpixeln, så att du kan få fler leads i din säljtratt.

TIPs & StrategieR

Fyll i dina uppgifter nedan så får du tips & strategier för att jobba smart digitalt. Vi mailar också ut nyheter kring nya podcasts, videor och utbildningar på Hillman Academy. 

Som medlem och med ett aktivt abonnemang kan du bland annat ta del av följande rabatter och förmåner:

* 20% rabatt på DIVI

* 10% rabatt på Camtasia

* 30 dagar gratis med MailerLite PREMIUM

* 500kr rabatt på coaching med Greger Hillman

* Bonjoro, prova gratis i 30 dagar

* 25% rabatt på Vimeo PRO

Vi har ingen bindningstid utan du bestämmer helt själv när du vill avsluta. Vilket betyder att du inte är låst i ett långt avtal utan kan avsluta ditt abonnemang/medlemskap närsomhelst. 

Månadsmedlemskapet förnyas automatiskt löpande var 30:e dag. Du kan avsluta närsomhelst under en pågående månad. Du behåller accessen till 30-dagarperiodens slut.