ARTIKEL & PODCASTAVSNITT
HILLMAN PODDEN
I DET HÄR AVSNITTET
Med Google SiteKit för WordPress har Google gjort det väldigt enkelt att länka samman hemsidan med Google Analytics och Google Search Console. Två tjänster som ger dig viktig info om din webbplats och det är det vi pratar om i det här avsnittet.
PRENUMERERA: ACAST | APPLE PODCASTS | SPOTIFY
VAD GÖR GOOGLE SITEKIT?
Google SiteKit för WordPress är ett plugin som länkar samman din hemsida med Googles analys- och statistiktjänster på ett enkelt sätt.
Om du har byggt hemsida i WordPress tidigare så känner du säkert till att man tidigare varit tvungen att hoppa mellan hemsidan och Googles olika systemen för att få spårning och analysverktygen på plats. Nu slipper man det.
Att koppla in Google Search Console och Google Analytics till din hemsida än betydligt lättare nu än någonsin tidigare.

Pluginet gör det möjligt att se statistik och information från Google Analytics och Google Search Console direkt inne på WordPress (se bild). Vill du dyka djupare i statistiken klickar du bara på ”more details”. Supersmidigt!
INSTALLERA GOOGLE SITEKIT PÅ HEMSIDAN
Allt du behöver är ett Gmail-konto (gratis) och själva pluginet (länk nedan) för att komma igång. Med videon nedan som stöd kan du lägga till ”SiteKit by Google” på din hemsida, steg-för-steg.
LADDA NER GOOGLE SITEKIT PLUGINET
På sikt kommer man kunna ladda ner pluginet direkt via WordPress som vanligt, dvs genom att gå till Tillägg > Lägg till Nytt > Sök ”SiteKit by Google”. Men i skrivande stund är det fortfarande i BETA-version, vilket innebär att man måste ladda ner det direkt från SiteKit.withgoogle.com till din dator och installera därifrån.
EN ENKEL PROCESS MED FEM STEG
Man börjar med att länka ihop hemsidan och Google Search Console genom att gå igenom följande 5 steg. När det är klart kan du koppla in Google Analytics med några få knapptryck också. Allt sker genom Google SiteKit direkt på din hemsida.
1. SKAPA ETT CLIENT ID
Först får du skapa ett sk ”Client ID”. vilket du gör genom att klicka på länken, se bild. Du ser då en sammanfattning av informationen som rör din hemsida och med ett klick då ”GET OAUTH CREDENTIALS” har du koden du behöver för att genomföra det första steget i sin helhet.
2. LOGGA IN MED GMAIL
I det andra steget verifierar du ditt Client ID genom att logga in med din gmail.
2. LOGGA IN MED GMAIL
I det andra steget verifierar du ditt Client ID genom att logga in med din gmail.
3. VERIFIERA WEBBADRESSEN
Google SiteKit laddar själv upp din webbadress i SiteKit och du behöver bara kontrollera att den stämmer samt klicka ”okej”.
4. KOPPLA IN GOOGLE SEARCH CONSOLE
Nu kopplas din sida ihop med Google Search Console och processen hoppar vidare till sista steget automatiskt.
5. KLART
När kopplingen mellan din hemsida och Google är klar ser du att alla 5 steg är genomförda och din webbplats är nu länkad till Google Search Console.
Koppla in Google Analytics

När kopplingen mellan din hemsida och Google är klar ser du att alla 5 steg är genomförda och din webbplats är nu länkad till Google Search Console. Nu kan du koppla in Google Analytics (GA) också genom att klicka ”Connect Service”.
SAMMANFATTNING
Med de här två systemen kopplade till din hemsida har du rätt förutsättningar för att kunna mäta vad din hemsida levererar. Viktig information som du kan dra nytta av när du ska sökmotoroptimera hemsidan.
Även om Google SiteKit för WordPress endast finns som Developer Beta (testversion), så fungerar det väldigt bra. Att kunna ta en snabbtitt på en specifik sida eller ett blogginlägg och se hur mycket trafik just den sidan får är bara en av fördelarna med SiteKit.
INSPIRATION OCH INFORMATION
Fler artiklar och podcastavsnitt
Annonsera på Facebook & Instagram under högtider
Det är alltid högre konkurrens att synas med annonser kring högtider. Många företag kommer på att de ska annonsera med ett erbjudande eller produkt. Det blir snabbt dyrt, men det finns ett annat sätt!
Ads Manager
Med Ads Manager skapar du annonskampanjer för både Facebook och Instagram. I kombination med Facebook-pixeln och förberedda målgrupper har du ett väldigt kraftfullt verktyg till hands när du ska sätta upp annonskampanjer.
Hur du stärker ditt varumärke med Livesändningar
Genom att sända live kan du gå från ”anonym till välkänd” hos din målgrupp på relativt kort tid. Ett perfekt sätt att visa vem som står bakom ett varumärke, ett företag och en idé.