Hur fungerar sökmotoroptimering?

I DEN HÄR ARTIKELN

Det är Google som avgör var din hemsida placeras i sökresultatet. Om du vill öka synligheten på Google med din webbplats behöver du visa för Google att din hemsida levererar det bästa “svaret” på frågan som ställs i sökrutan på Google. För att förstå vad du kan göra är det viktigt att se hela kedjan […]

KATEGORIER

Det är Google som avgör var din hemsida placeras i sökresultatet. Om du vill öka synligheten på Google med din webbplats behöver du visa för Google att din hemsida levererar det bästa “svaret” på frågan som ställs i sökrutan på Google. För att förstå vad du kan göra är det viktigt att se hela kedjan för hur Google tänker kring ranking och placering av hemsidor. 

Vad avgör placeringarna i Googlesöket?

Google tittar på över 200 olika rankingfaktorer när de ska “betygsätta” resultaten. Vilka de är exakt vet bara Google, men det finns några saker som vi vet påverkar dina placeringar i sökresultatet. Du kan börja med att ställa dig följande frågor när du vill förbättra synligheten på google genom SEO.

  • Stannar besökarna?
  • Ger innehållet ett utförligt svar?
  • Hänvisar andra till din hemsida?

För att få svaren på de (och andra) frågor behöver du se till att lägga till Google Analytics på din webbplats. Det är ett gratisverktyg från Google som gör det möjligt att läsa av bl a hur många som besöker din sida, hur länge de stannar, var de befinner sig geografiskt, vilka av dina sidor som får flest besök osv.

Har du en webbplats som redan idag får en hel del trafik kan du också dra nytta av Google Search Console som ger dig information om vad personerna som kommit till din webbplats har sökt på för ord och fraser. Det här är lite som att ha en superkraft…. 

När du vet vad de använder för sökord kan du optimera din webbplats utifrån de fraserna för att få fler klick och mer trafik…. Det hjälper också till att få en bättre placering i Googles sökresultat.

Spännande, eller hur?

SEO-tips och grunderna i sökmotoroptimering 

Börja med att ställa dig följande frågor…

STANNAR BESÖKARNA?

  • Är din hemsida mobilanpassad?
  • Laddar din hemsida snabbt?
  • Hur ser strukturen ut? (kategorier, underkategorier)

GER INNEHÅLLET ETT UTFÖRLIGT SVAR?

  • Skriv för användaren i första hand
  • Genomarbetade texter, inkludera minst en bild eller video
  • Strukturera innehållet tydligt
  • checkRätt uppmärkning av text och bild (“mark-up”)

HÄNVISAR och REKOMMENDERAR ANDRA TILL DIN HEMSIDA?

Det här är en av de viktigaste signalerna utanför din webbplats och du kan se en länk som en “röst”. Arbetet när det gäller att bygga länkar tar tid och det är viktigt att du ser det långsiktigt och att det är bra och relevanta länkar som du jobbar dig till.Två olika slags länkar:

  • FOLLOW – andra webbplatser
  • NO FOLLOW – Sociala medier och Uoutube
FLER RELEVANTA OCH INTRESSANTA

ARTIKLAR

Årskrönika: En sammanfattning

Årskrönika: En sammanfattning

Vi sammanfattar det gångna året (2019) som varit otroligt roligt och givande. Det nya året lockar redan och vi pratar även lite om det som kommer framöver. Dessutom bjuder vi på de bloopers, skratt och missar som blev under inspelningen av årets julkalender.

Film för Sociala medier

Film för Sociala medier

Det finns många olika strategier när det handlar om video för företag och företagare. Vi har samlat våra bästa tips och strategier så att du kan inspireras och se hur du både kan jobba smart vid produktionen för att effektivisera din tid men också hur du kan öka synligheten på de plattformar som du vill synas för.

LÄR DIG DET DU BEHÖVER NÄR DU BEHÖVER DET

Ett stort problem för många företagare är att tiden inte räcker till. Därför har vi samlat utbildning, support, vägledning under ett och samma tak.

Via utbildningsportalen har du tillgång till webbkurser och workshops som tidseffektivt lär och visar dig det du vill lära dig. När frågor och funderingar dyker upp (för det gör de), har du tillgång till ett forum där du kan ställa frågor och få svar, så att du kommer vidare.

TIPs & StrategieR

Fyll i dina uppgifter nedan så får du tips & strategier för att jobba smart digitalt. Vi mailar också ut nyheter kring nya podcasts, videor och utbildningar på Hillman Academy. 

Som medlem och med ett aktivt abonnemang kan du bland annat ta del av följande rabatter och förmåner:

* 20% rabatt på DIVI

* 10% rabatt på Camtasia

* 30 dagar gratis med MailerLite PREMIUM

* 500kr rabatt på coaching med Greger Hillman

* Bonjoro, prova gratis i 30 dagar

* 25% rabatt på Vimeo PRO

Vi har ingen bindningstid utan du bestämmer helt själv när du vill avsluta. Vilket betyder att du inte är låst i ett långt avtal utan kan avsluta ditt abonnemang/medlemskap närsomhelst. 

Månadsmedlemskapet förnyas automatiskt löpande var 30:e dag. Du kan avsluta närsomhelst under en pågående månad. Du behåller accessen till 30-dagarperiodens slut.