3 nya sätt att mäta dina annonsresultat på Facebook och Instagram

I DEN HÄR ARTIKELN

Facebooks annonsplattform fortsätter att utvecklas har precis rullat ut 3 nya sätt att mäta hur relevanta dina annonser är på Facebook och Instagram.   Fördelen med detta är framförallt att det blir lättare att "pinpointa" vad det är i en annons som inte fungerar, men också vad det är som faktiskt fungerar bra. Det innebär också att det blir lättare att analysera och förstå dina annonsresultat. 

KATEGORIER

PRENUMERERA: ACAST | APPLE PODCASTS | SPOTIFY

HUR RELEVANTA ÄR DINA ANNONSER?

Facebooks annonsplattform fortsätter att utvecklas och ett steg i det här är att det nu finns 3 nya sätt att mäta hur relevanta dina annonser är på Facebook och Instagram.  

Fördelen med detta är framförallt att det blir lättare att “pinpointa” vad det är i en annons som inte fungerar, men också vad det är som faktiskt fungerar bra. Det innebär också att det blir lättare att analysera och förstå dina annonsresultat. 

Nuvarande mätvärde Relevansresultat mäts på en skala 1 – 10 där 1 är sämst och 10 är bäst. Ju högre relevansresultat desto bättre träffbild med dina annonser.  Problemet med den skalan är att du inte får någon mer information om vad det faktiskt är som du behöver förbättra.

Det blir betydligt lättare att läsa ut när Facebook rullar ut 3 nya mätvärden som på sikt kan komma att ersätta relevansresultatet helt och hållet.

De är Kvalitetsranking, Ranking av interaktionsfrekvens och Rankning av konverteringsfrekvens.

Varje värde graderas på en skala i tre steg:

  • Över genomsnitt
  • Genomsnittligt
  • Under genomsnitt

Du kan läsa mer om Facebooks Diagnostik för annonsrelevans här.

Du missar din målgrupp utan Facebookpixeln på din webbplats

Om du inte har Facebookpixeln på din sida missar du möjligheterna med att skapa anpassade målgrupper med personer som har besökt din webbplats, som har läst din blogg, som har sett ditt erbjudande men inte köpt osv.

I den här videoguiden visar Greger steg-för-steg hur du installerar Facebookpixeln, så att du kan göra det själv på din egen hemsida.

Kompletterande länkar:

Hur du drar nytta av Facebookpixeln & Re-targeting

I den här workshopen [9 min] tittar vi närmare på Retargeting med hjälp av Facebookpixeln. Vi brukar kalla det för “Boomerang-kampanjer” eftersom det handlar om att få dina hemsidebesökare att  “snurra tillbaka” till din webbplats, ditt erbjudande, din lead magnet osv. 

FLER RELEVANTA OCH INTRESSANTA

ARTIKLAR

Årskrönika: En sammanfattning

Årskrönika: En sammanfattning

Vi sammanfattar det gångna året (2019) som varit otroligt roligt och givande. Det nya året lockar redan och vi pratar även lite om det som kommer framöver. Dessutom bjuder vi på de bloopers, skratt och missar som blev under inspelningen av årets julkalender.

Film för Sociala medier

Film för Sociala medier

Det finns många olika strategier när det handlar om video för företag och företagare. Vi har samlat våra bästa tips och strategier så att du kan inspireras och se hur du både kan jobba smart vid produktionen för att effektivisera din tid men också hur du kan öka synligheten på de plattformar som du vill synas för.

LÄR DIG DET DU BEHÖVER NÄR DU BEHÖVER DET

Ett stort problem för många företagare är att tiden inte räcker till. Därför har vi samlat utbildning, support, vägledning under ett och samma tak.

Via utbildningsportalen har du tillgång till webbkurser och workshops som tidseffektivt lär och visar dig det du vill lära dig. När frågor och funderingar dyker upp (för det gör de), har du tillgång till ett forum där du kan ställa frågor och få svar, så att du kommer vidare.

TIPs & StrategieR

Fyll i dina uppgifter nedan så får du tips & strategier för att jobba smart digitalt. Vi mailar också ut nyheter kring nya podcasts, videor och utbildningar på Hillman Academy. 

Som medlem och med ett aktivt abonnemang kan du bland annat ta del av följande rabatter och förmåner:

* 20% rabatt på DIVI

* 10% rabatt på Camtasia

* 30 dagar gratis med MailerLite PREMIUM

* 500kr rabatt på coaching med Greger Hillman

* Bonjoro, prova gratis i 30 dagar

* 25% rabatt på Vimeo PRO

Vi har ingen bindningstid utan du bestämmer helt själv när du vill avsluta. Vilket betyder att du inte är låst i ett långt avtal utan kan avsluta ditt abonnemang/medlemskap närsomhelst. 

Månadsmedlemskapet förnyas automatiskt löpande var 30:e dag. Du kan avsluta närsomhelst under en pågående månad. Du behåller accessen till 30-dagarperiodens slut.