Ta betalt online i företaget

I DEN HÄR ARTIKELN

När målet är att sälja och ta betalt online behöver man lägga en ordentlig tanke på hur kundresan ska se ut, från säljsida till varukorg och kassan. Frågan är vilken betallösning som passar bäst för det du säljer online?

KATEGORIER

PRENUMERERA: ACAST | APPLE PODCASTS | SPOTIFY

OLIKA BETALLÖSNINGAR

Alla företag som säljer via nätet behöver en lösning för att ta betalt online. Frågan är vilken betallösning som passar bäst för det du säljer online?

Kortbetalning är fortfarande det absolut vanligaste sättet att ta betalt online, men beroende på vad du säljer kan det potentiellt kosta dig kunder om du inte tittar närmare på vilka betalalternativ din målgrupp helst vill ha.

Säljer du t ex artiklar i en webshop till en målgrupp som är van att betala med Swish kan det vara en fördel att inkludera även den betalmetoden. Kommer dina produkter, kurspaketet eller coaching däremot med en betydligt högre prislapp kan möjligheten att delbetala vara direkt avgörande för att din målgrupp ska ha möjlighet att handla av dig.

Det finns med andra ord flera saker att ta i beaktning när du ska ta betalt online och diskussionen handlar egentligen inte om kortbetalningens vara eller ej, utan snarare vilken (eller vilka) betalmetoder som din målgrupp helst använder sig av.

När målet är att sälja och ta betalt online behöver man lägga en ordentlig tanke på hur kundresan ska se ut, från säljsida till varukorg och kassan.

Ökad säkerhet med Strong Customer Authentication

All e-handel inom EU påverkas av de nya reglerna SCA (Strong Customer Authentication) som gäller sedan den 14 september 2019.

De innebär kortfattat att alla som handlar i din webshop kan behöva verifiera sitt köp med ett extrasteg.  Det kan t ex ske genom en engångskod eller ett fingeravtryck på din mobil. Verifieringsmetoden beror på vilken teknisk lösning kundens bank använder och det finns tyvärr ingen direkt gemensam standard för det i skrivande stund.

Alla köp  berörs inte av de nya reglerna. Transaktioner under 300kr ska fortsatt gå att genomföra precis som innan SCA, dvs utan det extra verifieringssteget.

Den här videon från Stripe förklarar Stronger Customer Authentication på 2 minuter.

Hur påverkas din webshop och betallösning av SCA?

Det finns en viss risk att din webshop eller betallösning inte är redo för reglerna kring SCA, men om du använder någon av de större aktörernas lösningar kommer du nog inte beröras nämnvärt pga den tekniska lösningen.

Däremot kan försäljningen påverkas initialt när dina kunder ska vänja sig vid tvåstegs verifieringen och det finns en viss risk att antalet supportfrågor ökar i övergångsperioden.

Samtidigt är det bra (och tur) att förändringen gäller alla aktörer och kunder. Det gör att inlärningskurvan för din målgrupp blir relativt kort eftersom 2-stegsverifieringen blir “standard” vid onlineköp.

Vilka betalmetoder kan man använda online?

Du känner säkert igen de här fyra betalmetoderna:

  • Kortbetalning
  • Swish
  • Banköverföring
  • Faktura

Kortbetalning 

Som företag och säljare är kortbetalning ett bra sätt att ta betalt online. Både för engångsköp men även när du säljer en abonnemangstjänst eller en prenumeration. Vanliga exempel på det är bl a Netflix och Spotify. Även våra webbkurser och utbildningsportal använder den typen av medlemsmodell.

Swish

Det här kan underlätta mycket för din målgrupp om de tillhör “swish”-generationen. Om du har en webshop i WordPress finns det möjlighet att koppla till Swish på ett enkelt sätt och börja erbjuda det som en alternativ betalmetod utöver kort. 

Banköverföring

Det är nog vanligare att använda banköverföring när det är en lite större investering att köpa dina varor och tjänster online. Om du behöver den här betalmetoden ska du välja betallösning extra noga.

Faktura

Även om betalningen inte går direkt genom din webshop så har vi valt att inkludera faktura som betalmetod här, eftersom det finns situationer då det kan vara ett bra komplement till de övriga alternativen. Kanske främst inom B2B (Business to Business) där ditt ordersystem skickar ut fakturan i samband med order via din hemsida.

Hur tar man betalt online i företaget?

Oavsett om du har en webbshop, säljer coaching eller utbildningsdagar så behöver du en betallösning som kan länkas ihop med din kassa.

I kassan väljer kunden betalmetod och det är där din betallösning kommer in i bilden.

Efter genomförd  betalning går pengarna vidare till ditt bankkonto och kunden kan få access till produkten direkt om den är digital. Är det en fysisk produkt går ordern vidare för packning och transport till kunden. 

Stripe

En populär leverantör för kortbetalningar som integrerar med de flesta webshoplösningar, bokningskalendrar och populära “shopping carts” som ThriveCart och liknande.  Du behöver inte teckna något långt avtal och transaktionsavgifterna är bland de lägsta man kan få online. 

Paypal

Liknar Stripe på många sätt samtidigt som Paypal på senare tid fått kritik bl a för hur man hanterar återköp. Du som säljare får inte igen transaktionsavgiften på återköpen, vilket innebär kostnader som man kan tycka känns lite tveksamma.  Paypal tar också ut en högre transaktionsavgift än liknande alternativ.

Billmate

En svensk aktör som erbjuder en heltäckande tjänst för kort, Swish, delbetalning och banköverföring. De integrerar med bl a WooCommerce vilket är ett stort plus för dig som använder WordPress. Transaktionsavgifterna är bland de bättre man kan få online.

Payson

Liknar lösningen du får med Billmate på många sätt. Payson integrerar också med de vanligaste E-handellösningarna som finns på marknaden. Transaktionsavgifterna är i skrivande stund något högre än vad man erbjuds hos många andra aktörer.

Klarna

En betallösning som de flesta känner till. Bara det kan vara skäl nog att titta närmare på deras lösningar eftersom igenkänningsfaktorn är så pass stor och många använder Klarna när man handlar på nätet. Frågan blir om igenkänningsfaktorn och betalmetoderna väger upp transaktionsavgifterna du betalar hos Klarna. Det kan bara du själv avgöra. 

FLER RELEVANTA OCH INTRESSANTA

ARTIKLAR

Årskrönika: En sammanfattning

Årskrönika: En sammanfattning

Vi sammanfattar det gångna året (2019) som varit otroligt roligt och givande. Det nya året lockar redan och vi pratar även lite om det som kommer framöver. Dessutom bjuder vi på de bloopers, skratt och missar som blev under inspelningen av årets julkalender.

Film för Sociala medier

Film för Sociala medier

Det finns många olika strategier när det handlar om video för företag och företagare. Vi har samlat våra bästa tips och strategier så att du kan inspireras och se hur du både kan jobba smart vid produktionen för att effektivisera din tid men också hur du kan öka synligheten på de plattformar som du vill synas för.

LÄR DIG DET DU BEHÖVER NÄR DU BEHÖVER DET

Ett stort problem för många företagare är att tiden inte räcker till. Därför har vi samlat utbildning, support, vägledning under ett och samma tak.

Via utbildningsportalen har du tillgång till webbkurser och workshops som tidseffektivt lär och visar dig det du vill lära dig. När frågor och funderingar dyker upp (för det gör de), har du tillgång till ett forum där du kan ställa frågor och få svar, så att du kommer vidare.

TIPs & StrategieR

Fyll i dina uppgifter nedan så får du tips & strategier för att jobba smart digitalt. Vi mailar också ut nyheter kring nya podcasts, videor och utbildningar på Hillman Academy. 

Som medlem och med ett aktivt abonnemang kan du bland annat ta del av följande rabatter och förmåner:

* 20% rabatt på DIVI

* 10% rabatt på Camtasia

* 30 dagar gratis med MailerLite PREMIUM

* 500kr rabatt på coaching med Greger Hillman

* Bonjoro, prova gratis i 30 dagar

* 25% rabatt på Vimeo PRO

Vi har ingen bindningstid utan du bestämmer helt själv när du vill avsluta. Vilket betyder att du inte är låst i ett långt avtal utan kan avsluta ditt abonnemang/medlemskap närsomhelst. 

Månadsmedlemskapet förnyas automatiskt löpande var 30:e dag. Du kan avsluta närsomhelst under en pågående månad. Du behåller accessen till 30-dagarperiodens slut.