WordPress teman – vilket ska man välja?

I DEN HÄR ARTIKELN

Du kan välja mellan otroligt många olika Wordpress teman och frågan är hur man ska tänka när man ska välja designtema till Wordpress.  I den här artikeln ger vi våra bästa tips, så att du kan göra ett medvetet val och få rätt förutsättningar med din webbplats direkt från start.

KATEGORIER

PRENUMERERA: ACAST | APPLE PODCASTS | SPOTIFY

ETT STRATEGISKT VAL

När du startar en hemsida i WordPress behöver du göra ett strategiskt kring att välja designtemat för webbplatsen. Anledningen är att det inte finns något enkelt sätt att byta mellan olika teman utan du behöver lägga lite tid och energi för att se till att det blir rätt från början.

WordPress är open source och gratis att installera vilket är toppen. Det är en av de mest populära hemsideverktygen i världen och du får en otroligt flexibel plattform som du kan bygga ut med exakt de funktionerna du behöver.

Varning för WordPress gratis teman!!

Genom WordPress.org har du tillgång till ett stort bibliotek med gratis designteman för WordPress. På ytan ser de flesta väldigt bra ut, men det kan bli både en dyr affär och vara riskabelt att välja ett gratistema. 

Ett hobbyprojekt: Väljer du ett gratistema som har en ensam utvecklare, kanske som ett sidoprojekt, sätter du dig i en onödigt utsatt situation. WordPress-“motorn”, dvs installationen av WP utvecklas löpande av en stor community av utvecklare.

När utvecklaren slutar att uppdatera gratistemat kan det få rejäla konsekvenser för din digitala närvaro och ditt varumärke. Ett tema som inte fungerar korrekt kan innebära att första kontakten med ditt företag online blir lite… låt oss kalla det “skakigt”.  Det kan också leda till att hemsidan hackas eller, i extrema fall,  helt slutar att fungera. 

Saknar en “Content Builder”: Även om många gratisteman ser snygga ut så är de begränsade i vad du kan ändra, utan att kunna programmera CSS och HTML-kod.

De saknar också en sk Content builder, vilket är ett dra-släpp verktyg som gör det lätt att lägga upp en design som du vill ha den.

Ett WordPress Betaltema

Det kostar i regel inte mer än 400-500kr att köpa ett premiumtema för WordPress. En investering vi rekommenderar att du gör, så att du får ett tema som utvecklas i takt med att WordPress-“motorn” uppdateras.

Med ett betaltema till din WordPress sida får du ett drag-släpp verktyg som gör det enkelt att skapa och uppdatera en design utan att behöva koda något. Det kallas för en Content builder.

Om du Googla att köpa WordPress tema får du många träffar och många leverantörer. Här är några saker du bör titta efter när du ska välja tema och när du tittar på ett tema kan du ställa dig följande frågor:

  1. Finns omdömen och recensioner från kunder som köpt temat. Det brukar vara en tydlig indikator både för kvalitén på produkten och supporten som ges.
  2. Ser det ut som temat hålls uppdaterat? Man kan ofta se när det senaste uppdaterades och om det finns en loggbok för tidigare uppdateringar. 
  3. Är kompatibelt med senaste versionen av WordPress Core, dvs WordPress-“motorn” som driver din webbplats?
  4. Är designtemat kompatibelt med WooCommerce? Det är den mest populära lösningen för e-handelslösning genom WordPress. Funderar du på att lägga till en webbshop eller sälja andra digitala eller fysiska produkter kan WooCommerce vara till stor hjälp.

Välja rätt WordPress tema

I podden nämner vi tre olika designteman som vi ofta kommer tillbaka till. Alla tre uppfyller kraven vi brukar sätta. Dvs det ska finnas en content builder, färdiga designmallar att utgå från och bra support om man behöver fråga något.

1. DIVI 

DIVI är ett designtema vi ofta hänvisar till.  Elegant Themes (utvecklarna) levererar en väldigt professionell produkt till att vettigt pris.

Har du ett abonnemang hos Hillman Academy kan du dessutom gå steg-för-steg kursen i DIVI samt dra nytta av medlemsförmånen som ger dig en exklusiv rabatt på DIVI's temalicens.

2. Thrive Themes

Thrive Themes har flera olika designteman att välja mellan. Innehåller också en hel svit med andra WordPress tillägg som bl a kan hjälpa dig bygga din e-postlista genom olika typer av formulär, banners, pop-ups m.m.  Du bygger med Thrive Architect, vilket är deras egen content builder. 

3. Astra theme

Astra är ett WordPress tema som fungerar bra och har flera likheter med Thrive Themes. Du bygger och redigerar designen med Elementor, vilket är en populär “Content Builder” till Astra temat.

FLER RELEVANTA OCH INTRESSANTA

ARTIKLAR

Årskrönika: En sammanfattning

Årskrönika: En sammanfattning

Vi sammanfattar det gångna året (2019) som varit otroligt roligt och givande. Det nya året lockar redan och vi pratar även lite om det som kommer framöver. Dessutom bjuder vi på de bloopers, skratt och missar som blev under inspelningen av årets julkalender.

Film för Sociala medier

Film för Sociala medier

Det finns många olika strategier när det handlar om video för företag och företagare. Vi har samlat våra bästa tips och strategier så att du kan inspireras och se hur du både kan jobba smart vid produktionen för att effektivisera din tid men också hur du kan öka synligheten på de plattformar som du vill synas för.

LÄR DIG DET DU BEHÖVER NÄR DU BEHÖVER DET

Ett stort problem för många företagare är att tiden inte räcker till. Därför har vi samlat utbildning, support, vägledning under ett och samma tak.

Via utbildningsportalen har du tillgång till webbkurser och workshops som tidseffektivt lär och visar dig det du vill lära dig. När frågor och funderingar dyker upp (för det gör de), har du tillgång till ett forum där du kan ställa frågor och få svar, så att du kommer vidare.

TIPs & StrategieR

Fyll i dina uppgifter nedan så får du tips & strategier för att jobba smart digitalt. Vi mailar också ut nyheter kring nya podcasts, videor och utbildningar på Hillman Academy. 

Som medlem och med ett aktivt abonnemang kan du bland annat ta del av följande rabatter och förmåner:

* 20% rabatt på DIVI

* 10% rabatt på Camtasia

* 30 dagar gratis med MailerLite PREMIUM

* 500kr rabatt på coaching med Greger Hillman

* Bonjoro, prova gratis i 30 dagar

* 25% rabatt på Vimeo PRO

Vi har ingen bindningstid utan du bestämmer helt själv när du vill avsluta. Vilket betyder att du inte är låst i ett långt avtal utan kan avsluta ditt abonnemang/medlemskap närsomhelst. 

Månadsmedlemskapet förnyas automatiskt löpande var 30:e dag. Du kan avsluta närsomhelst under en pågående månad. Du behåller accessen till 30-dagarperiodens slut.