Att sälja din webbkurs med hjälp av webinar

Du har byggt  en webbkurs och lagt ner din själ för att skapa den absolut bästa onlinekursen och nu är du redo att hjälpa 100-tals nya kunder.  Problemet är bara att den inte säljer så mycket som du vill... Känner du igen dig?

Det är lätt att bli självkritisk och tänka att kursen kanske inte är tillräckligt bra eftersom den inte säljer...

Men här är det dags att stanna upp och ta ett djupt andetag. Eftersom du har lagt ner tiden på att skapa en bra och pedagogisk kurs så kan du vara ganska säker på att det inte är kursen det är fel på, utan någonting helt annat.

Du har säkert hört fraser som att "Du behöver få fler ögon på din webbkurs och se till att den syns framför din målgrupp" ... det är ju något vi själva säger ibland. Och visst stämmer det, men frågan är vad det egentligen betyder?

En fråga:
- Om du ska köpa en ny mobiltelefon - vem vänder du dig till då?

Pratar du med en kompis eller kanske någon i familjen för att se vad de rekommenderar? Eller vänder du dig till din lokala butik eller kanske tittar du på Elgiganten eller Mediamarkt på nätet?

Oavsett hur du skulle göra det så är du ute efter exakt samma sak. 

- Du söker information från någon som du har förtroende för och litar på, eller hur?

Det här gäller ju många saker i livet men i det här fallet så vill du försäkra dig om att du gör ett bra val och därför vill du höra från andra (som du litar på) vad de tycker eller se vad som erbjuds hos Elgiganten och Mediamarkt eftersom det är företag du känner till. De har ju trots allt dykt upp i annonser både i brevlådan, på TV och på internet så det finns ju redan en viss uppbyggd känsla av att du kan få en dra deal där.

Så vad har det här med att sälja din webbkurs via webinar att göra?
- Allt!

När du bjuder in till ett webinar, genom annonser och andra kanaler, möter du personer i din målgrupp som inte känner till dig sedan tidigare. De har alltså ingen aning om vem du är eller hur du kan hjälpa dem. De vet troligen inte heller att du har en  webbkurs som löser deras problem.

Det innebär att ditt förtroendekapital är ganska lågt i det här stadiet och det är här du kan dra stora fördelar av att hålla i webinar. 

En webinarstrategi för att sälja onlinekurser

Den här strategin består av 3 huvuddelar och går ut på att:

  • Få så många registreringar till ditt webinar som möjligt
  • Använda Live webinaret för att utbilda, svara på frågor och sälja in din webbkurs 
  • Följa upp de som inte var med på webinaret live och även de som inte köpte kursen 

Flödet ovan visar hur det kan se ut när man sätter upp ett helt system kring webinaret. Spalten till vänster visar på olika trafikkällor, dvs där man styr trafiken från till webinaret.

I mitten på bilden ser man webinaret och ditt mål är se till att så många som möjligt kommer och är med LIVE. Då kan de lära känna dig och din onlinekurs bättre samtidigt som du kan visa på din expertis och svara på frågor.

Du har möjlighet att gå från främling till någon man gillar och du börjar bygga ett förtroende, vilket vi redan har pratat om hur viktigt det är.

Alla kommer däremot inte kunna vara med LIVE och så är det bara. Saker händer, men eftersom du har deras kontaktuppgifter också kan du följa upp genom e-post och och erbjuda möjligheten att titta på inspelningen av webinaret.

Du har också en målgrupp som sett webinaret men inte köpt och här kan du göra på samma sätt genom att följa upp via mail (med ett annat budskap såklart) och genom re-targeting vilket kan ge dig ytterligare försäljning. 

Det finns statistik som visar att man ofta behöver få se en produkt eller ett erbjudande vid fler tillfällen innan man slår till och köper. Det du kan göra med webinaret är att komprimera dem till betydligt färre "ponits of touch" och på så sätt få fler att bli kunder snabbare.

Nu har du en webinarstrategi som du kan använda dig av för att sälja webbkurser online. Vill du lära dig jobba smart digitalt med bl a webinar, webbkurser, annonsering m.m. är du välkommen att bli medlem i Hillman Academy


Länkar som nämns i podden:


WORKSHOP: Att bygga en webbkurs som säljer

WEBINAR: ATT BYGGA EN WEBBKURS SOM SÄLJER