Strategier för att synas på google och nå dina kunder online

Bloggen innehåller sponsrade länkar

Synas på google – 3 stegs guide

Skrivet av Greger Hillman |
januari 2, 2024

Det finns framförallt 3 sätt att synas på Google. Spontant brukar man tänka på annonser, vilket är bra när man har en annonsbudget, men det finns även sätt att synas på Google som är helt gratis.

Bli synlig på Google – nå fler kunder och sälj mer!

Syns ditt företag högt upp på Google kommer fler kunder se och besöka din hemsida. Resultatet blir ökad försäljning och ett hållbart företagande online.

Vägen till toppen på Google ser däremot olika ut, men några viktiga faktorer är:

  • Budget – Du kan betala dig till toppen med annonser, men det finns även metoder som är helt gratis
  • Hemsidans ålder – Har du en helt färsk domän och hemsida litar inte Google på dig ännu, men det finns metoder för att skapa förtroende i Googles ögon vilket är avgörande för att få topplaceringar på Google.
  • Konkurrens – Är du verksam i en hårt konkurrensutsatt bransch krävs det ofta en kombination av strategier för att synas i toppen på Google. Dvs både en annonsbudget och SEO strategier

Google Business Profile – ökar synlighet på Google

Skapa en Google Business profil för att öka synligheten online

Du kan öka synligheten på Google genom att sätta upp en företagsprofil på Google. Det är gratis och du verifierar samtidigt att ditt företag finns på riktigt för Google. Det är en stark signal som gör att Google litar mer på din hemsida, ditt varumärke och verksamhet online.

Resultatet blir att din “ranking” i Googles sökresultat blir bättre.

Jag rekommenderar att du lägger upp din företagsprofil hos Google direkt om du inte redan har gjort det. På så sätt verifieras du hos Google och det är en “easy win” som ger dig ökad exponering både i Googles sök och Google Maps.

När du syns i Google Maps ökar din synlighet via mobilen eftersom Googles kartpack ofta visas i samband med lokala sökningar.

Om du dessutom jobbar aktivt för att få recensioner till din företagsprofil på Google kan du ta en topp 3 placering på kartan vilket ger dig hög exponering även om din webbplats generellt inte syns bra på Google.

Synas på Google med SEO och Sökoptimering

​Googles mål är att se till så att användaren får det bästa svaret på sin fråga. Det betyder att Google tittar på vilka webbplatser som ska synas högst upp på Google bland topp 10 resultaten, vilket är första sidan på Google.

Med SEO och sökmotoroptimering kan du se till att din hemsida ger det “bästa svaret” på sökningar som din målgrupp gör på Google.

öka synligheten med seo

Att sökoptimera sin hemsida själv innebär att du strukturerar innehållet på ett specifikt sätt, så att det blir lätt för både Google och besökare att ta till sig det som står.

Det innebär också att man aktivt länkar till och från hemsidan på ett naturligt sätt, så att din webbplats får fler “röster” från andra webbplatser. I Googles ögon är det signaler som ökar förtroendet för din webbplats vilket leder till att du blir mer synlig på Google.

Lär dig sökoptimering: Gå SEO-kursen online

annonsera på Google

Du kan betala dig till toppen på Google genom Google Ads via Googles söknätverk.

Styrkan med Google annonsering är också att du kan placera dina annonser framför dem som googlar för att köpa. Dvs det finns en köpavsikt hos den som googlar.

Värdet i att synas på Google med annonser när någon söker på ”köpa snöslunga” eller ”köpa grill” är såklart stort när du är i den branschen.

Det är också anledningen till att många tävlar om att synas högt upp på Google, vilket driver upp annonseringskostnaderna.

Google Ads har ett budsystem där man får ange hur mycket man är villig att betala för en annonsvisning, ett klick på en annons, ett besök på hemsidan osv.

Men det är bara början på möjligheterna med Google Ads. Du kan rikta dina Google annonser till målgrupper utifrån intressen, tidigare besök till din hemsida, kundlista och mycket mer.

Googles söknätverk

Jag brukar rekommendera att man börjar med att annonsera enbart i Googles söknätverk.

Då placeras dina annonser i Googles sökresultat via Google.se (Google.com) och du når dem som ”googlar” efter det du erbjuder.

Där finns den största möjligheten till att sälja direkt via en annons eftersom personen som googlar söker aktivt efter det du erbjuder.

Googles Display nätverk

När du fått grepp om grunderna i Google annonsering kan du bygga på med annonskampanjer via Googles displaynätverk. Det innebär att dina bild och videoannonser kan visas på webbplatser och i bloggar där personer i din målgrupp rör sig.

Det behöver inte finnas en direktkoppling mellan ditt varumärke och webbplatsen utan Googles annonsalgoritm visas dina annonser för dem som matchar din målgrupp.

Säljer du snöslungor kan det innebära att “Kalle” ser din annons på Annas livsstilsblogg (eftersom han matchar din målgrupp) medan “Lisa” ser en helt annan annons på samma sida som matchar hennes intressen.

Webbplatser och bloggar som låter Google visa sina display annonser på deras sidor får en del av annonspengarna du betalar.

För dig som annonsör kan det här vara en väldigt effektiv och billig metod för att få exponering på kända webbplatser där man även säljer “egna annonsplatser” betydligt dyrare.

Jag har själv använt den metoden flera gånger för att få in display annonser på nyhetssidor som säljer egna dyra annonspaket. På så sätt får jag exponeringen till bråkdelen av kostnaden.

Remarketing kampanjer med Display Ads

Du kan använda annonser i displaynätverket när du sätter upp en Remarketing kampanj.

Det är en speciell annonskampanj som vänder sig till tidigare besökare på din hemsida och har som uppgift att ropa tillbaka besökare till t ex en säljsida eller ett erbjudande.

Moderna forskningsresultat föreslår att den genomsnittliga konsumenten behöver se en annons minst 7-8 gånger innan meddelandet verkligen sjunker in och man är redo att köpa.

Då vill du se till att vara “top of mind” så att de handlar av dig och inte din konkurrent.

Fördelar och Nackdelar med Google Ads

Den stora fördelen med Google annonser är den direkta genomslagskraften du kan få när dina annonser visas högst upp i Googles sökresultat.

Nackdelen med Google Ads är att din synlighet försvinner direkt när du slutar betala för annonser.

Det innebär att du behöver ha en ordentlig budget för att nå fram till din målgrupp och ett erbjudande som betalar både annonserna och ger dig en vinst.

Då har du en positiv ROI (“Return on investment”) vilket innebär att du är Cashflow positive och kan fortsätta annonsera samtidigt som du tjänar pengar.

Vägen till annonskampanjer som genererar positivt cashflow är däremot inte spikrak. Utifrån min erfarenhet behöver du jobba aktivt med dina annonskampanjer och vara villig att förlora pengar initialt.

Du måste också prova olika annonser mot varandra (A/B test) för att förbättra och optimera dina annonskampanjer.

Relaterade länkar

  • SEO-kurs online – Lär dig sökoptimera din hemsida själv
  • Rank Math – Tillägg för SEO på hemsidor i WordPress
  • Google Ads – Annonsverktyg för att bli synlig på Google
Utbildningsprogram för företag online.

UTBILDNING

HÅLLBART ONLINE

Lär dig synas och sälja online med Hillman Business Bootcamp.
Business Bootcamp

Hillman Academy

Utbildning, vägledning och support i ett medlemskap.
Läs mer