Testa hemsidan på 5 sekunder

Du är expert på det du erbjuder i ditt företag. Du vet exakt vad du erbjuder och hur dina produkter och tjänster kan hjälpa din målgrupp. Men vet målgruppen om det och kommunicerar du detta tydligt på din hemsida?

Det är lätt att bli "hemmablind" när man är mitt i verksamheten själv, men det finns en bra övning som hjälper dig zooma ut och titta det du gör med nya ögon.

Vi kallar det här för 5-sekunders testet. Det går i grunden ut på att man tittar på företagets webbplats i 5 sek oför att sedan svara på:

  • Vad företaget gör
  • VAD företaget erbjuder
  • HUR man tar nästa steg (Call-to-action)

Det här kan du prova själv, men det kommer med vissa utmaningar. Du måste glömma att du är experten, att du vet exakt vad du erbjuder och istället kliva i målgruppens skor, vilket inte alltid är helt lätt.

Då kan det vara bättre att du tar hjälp av någon annan som kan göra 5 sekunders testet på din webbplats. I podden ger vi exempel på hur det kan gå till mer i detalj, så lyssna gärna ovan 😉