Välja kursplattform till onlinekursen

Många kursskapare som vi pratar med tycker det är svårt att välja kursplattform så i det här avsnittet av podden (och i artikeln) vill vi ge några tips på vägen, så att du kan välja det som passar dig. 

Din webbkurs behöver ett hem på nätet. En plats där du kan ladda upp dina videor, dina pdf:er och annat kursmaterial.  Det är här lärplattformen kommer in i bilden. 

6st lärplattformar att titta närmare på

Det finns många plattformar att välja mellan, vilket i sig är bra eftersom ökad konkurrens brukar leda till nya innovationer och bättre produkter. Samtidigt kan det kännas som en djungel och bli svårare att välja kursplattform för det du  behöver, eller hur?

I den här artikeln tittar vi närmare på 6 olika utbildningsplattformar för onlinekurser och hur man kan använda dem för att lägga upp och sälja sin egen webbkurs. Det här är ett komplement till podcastavsnittet (lyssna ovan).

Det här är en plattform som innehåller allt du behöver för att ladda upp och börja sälja din onlinekurs på ett smidigt sätt. Du kan starta ett konto gratis och ha upp till 3 kurser till försäljning där utan några extra kostnader. Thinkific går att översätta till svenska och passar därför bra om du ska sälja din kurs till en svensk marknad.

Thinkific kursplattform webbkurser svenska

För att ta betalt behöver du ett konto hos Stripe eller Paypal. De är gratis att starta upp och gör det möjligt att ta betalt med kort direkt genom plattformen. Vi föredrar Stripe själva eftersom deras transaktionsavgifter är hälften mot vad Paypal tar.

Kunderna som handlar upplever det hela som en helt vanlig checkout och du kan hålla koll på din försäljning i realtid genom Stripes egen mobilapp.

När kursdeltagaren har betalat för webbkursen skickas ett mail ut automatiskt med information om inloggning och systemet ger access till den kursen som har köpts.

Det innebär att man kan köpa och gå din kurs närsomhelst och du behöver inte göra någonting manuellt för att det ska ske. Den här principen gäller också för de övriga plattformarna i den här listan nedan.

En färdig plattform i samma stil som Thinkific, men den saknar en gratisnivå som basnivå vilket Thinkific har. I övrig är funktionerna snarlika. Går att översätta till svenska med lite tålamod och tid.

Teachable kursplattform på svenska

Med Kajabi har du mer än "bara" en lärplattform. Det är ett helt system kring marknadsföring med möjlighet att skapa formulär för att bygga e-postlistan, skapa e-postkampanjer och automationer, bygga landningssidor, sätta ihop webbkurser och hela medlemsportaler. De marknadsför sig också som ett allt i ett alternativ, vilket också kommer med en högre prislapp än de två första alternativen i listan.

Kajabi kursplattform på svenska

Ytterligare en tjänst som levererar en "helhetslösning" i stil med Kajabi, men i en egen förpackning. Du kan bygga landningssidor, skapa e-postkampanjer, bygga webbkurser osv.

Det kan vara värt att notera att de tar betalt även för material du har i sk "draft"-läge, dvs sådant som inte är publicerat ännu. Risken finns att man betalar för något man inte använder eftersom processen med att ta skapa en egen webbkurs kan dra ut på tiden.

Ett väldigt intressant alternativ om du söker en helhetslösning på riktigt. Du kan lägga upp webbkurser och skapa en hel medlemsportal på ett enkelt sätt. Du kan också skapa "Done for you campaigns", vilket innebär att du kan ladda in en marknadsföringskampanj komplett med landningssidor, checkout, e-postsekvens m.m. med bara ett knapptryck. 

Om du aldrig har jobbat med att sätta upp marknadsföringskampanjer så kan du använda någon av mallarna som är testade och optimerade för att ge riktigt bra resultat.

MEN.....

Om du ska använda Kartra på svenska marknaden med alla funktionerna får du räkna med att det tar en stund att översätta. Det gäller både kursportalen och säljtunnlarna som du kan ladda in från färdiga mallar. (De är på engelska).

Du behöver också överväga om priset är något som passar din budget och om du vill låsa in all din marknadsföring på samma plattform. Det har såklart sina fördelar, men kommer också med en ordentlig prislapp och du släpper lite på kontrollen över din närvaro online.

Det är en del tänka på när man ska välja kursplattform som du märker 😉

Ett alternativ är att du använder Kartra ihop med din nuvarande webbplats och behåller den som ditt "nav" i marknadsföringen online även i fortsättningen. På så sätt fortsätter du ha mer kontroll över ditt varumärke. Du kan testa Kartra 14 dagar gratis här (affiliate länk) för att se om det passar dig. 

I podcasten pratar vi också om Coursio som är ett svenskt alternativ till övriga lösningar i den här listan. Ett par av fördelarna med plattformen är att du kan få en skräddarsydd lösning och support på svenska. 

Däremot saknas en offentlig prislista så för att du ska få ett pris på tjänsten behöver du först boka en demo.

Det är inte speciellt svårt att dra slutsatsen att de tillämpar individuell prissättning. Spontant så känns det som ett osäkert alternativ för egenföretagare eftersom man inte vet vilka kostnader som är förknippade med plattformen. 

Du får räkna med en ordentlig uppstartskostnad och driftkostnad, men har du budget och behov av en mer anpassad kursupplevelse kan det här kanske vara något för dig.

SAMMANFATTNING

Att välja kursplattform till onlinekursen du skapat kräver kanske lite eftertanke men vi hoppas att du fått en bättre överblick kring alternativ, kostnader och lösningar.

Sammanfattningsvis kan man säga att om du vill komma ut med din webbkurs snabbt på den svenska marknaden, till en låg uppstartskostnad och med alla basfunktioner du behöver så är Thinkific ett mycket bra alternativ.

Är du ute efter en deluxe produkt med "extra allt"  så är Kartra ett alternativ du kan överväga. Den lösningen ger dig stor flexibilitet kring att lägga upp webbkurser, bygga medlemskap och skapa hela marknadsföringstunnlar

WORKSHOP: Att bygga en webbkurs som säljer

WEBINAR: ATT BYGGA EN WEBBKURS SOM SÄLJER