PRENUMERERA: ACAST | APPLE PODCASTS | SPOTIFY

Här är listan över teknik och utrustningen som hjälper dig hålla webinar som ser proffsiga ut. Ta en titt in i webinarprogrammet vi använt till över 300 webinar och dra nytta av 3 tips för att få fler deltagare till dina webinar.

1. Dator för att hålla webinar

Det krävs ingen speciell dator för att sända webinar online. De mesta sker i din webbläsare (Google Chrome), vilket också innebär att det inte heller spelar någon roll om du har PC eller Mac. Däremot ska du se till att använda en någorlunda “modern” dator så att du kan använda kamera, mikrofon och powerpoint utan att datorn måste kämpa.

2. En bra kamera till webinaret

Vill du skapa en professionell inramning på dina webinar ska du lägga några kronor på en extern kamera istället för den inbyggda i datorn. Med en enkel USB-kamera för cirka en tusenlapp höjer du bildkvalitén och upplevelsen av webinaret markant.

Med en Logitech C930 kamera till dina webinar tar du ett ordentligt kliv upp i bildkvalité. Fördelen med den här kameran är att den är “plug-and-play”, dvs du behöver inte installera någon programvara utan bara koppla in och använda.

Du fäster kameran direkt på din datorskärm eller på ett separat kamerastativ. Försök placera kameran så att den är i din ögonhöjd, så att du tittar dina deltagare och inte ner på dem. Det är en enkel åtgärd för att alla ska känna sig mer välkomna när de loggar in på ditt webinar.


3. Tydlig ljud på webinaret med en USB-mikrofon

Vill du vara säker på att deltagarna på webinaret kan höra dig tydligt ska du lägga lite extra krut på en extern mikrofon. En Blue Yeti (se bild) är ett populärt alternativ som du kopplar in med USB. Helt plug-and-play utan att du behöver installera några andra programvaror.

Fördelen med Blue Yetin är bl a att den är robust, att du kan styra om du vill spela in framifrån, fram- & bakifrån eller helt rundtagande. Den har men “mute”-knapp och utgång för hörlur.

Du ställer den på bordet eller skruvar fast den på ett vanligt mikrofonstativ vilket är användbart om du behöver placera mikrofonen ovanför dig istället för framför dig på bordet.

Det här är en av våra favoriter och vi använder den både för livesändningar och när vi spelar in våra onlinekurser till Hillman Academy.

… ett trådlöst mikrofonalternativ

Om du kommer röra dig mycket under dina webinar, t ex rita på en tavla, visa en övning osv. kan det vara aktuellt med ett mer mobilt alternativ. Med ett Röde Wireless Go system blir du helt trådlös.

Populärt bland Youtubers men kan även användas för webinar, onlinemöten och livestreaming med en adapter till din dator.


4. Ditt webinarprogram

Det är webinarprogrammet som hanterar “det praktiska” kring registrering, e-postutskick innan och efter ditt webinar samt webinarrummet med funktioner för kamera, mikrofon, skärmdelning, PowerPint, Whiteboard m.m. Det är många rörliga delar och är en omöjlig uppgift att hantera manuellt, så ett webinarprogram måste du ha.

Vi använder WebinarJam och har hållit en bra bit över 200 webinar med den lösningen nu. Det är en modern webinarlösning och dessutom betydligt billigare än liknande (och sämre) alternativ.

Behöver du en stabil och skalbar lösning när du ska hålla webinar är WebinarJam ett bra alternativ. Här kan du testköra WebinarJam i 14-dagar och känna efter att det blir en bra lösning för dig också.

Behöver du utbildning i att hålla webinar är du varmt välkommen att gå vår populära onlinekurs “Hålla webinar med WebinarJam”. Den hjälper dig både med programmet men ger dig också samma checklista som vi själva använder innan vi håller webinar. Du får steg-för-steg hjälp med det som ska ske 40 min, 30 min, 20 min och 10 minuter innan du startar din webinarsändning. Guld värt både för nybörjare och runtinerade webinarhållare.


Hur fungerar webinar egentligen?

Ett webinar är som ett seminarium fast online på nätet. Du kan vara med en kamera, mikrofon, visa powerpoint, dela skärm, rita på en whiteboard m.m. Så länge deltagarna har en uppkoppling till internet kan de vara med. Det är bara du som syns och kan prata. Deltagarna kan chatta och ställa frågor. Du håller webinaret på din dator medan deltagarna kan vara med via dator, läsplatta eller mobil. Ett otroligt flexibelt sätt att nå många personer samtidigt.

Om du är helt nybörjare på webinar kan det vara bra att börja med att sända dina webinar live. Det ger också deltagarna möjlighet att ställa frågor undertiden.

När du blivit mer bekväm med webinarprogrammet och hela processen kan du fundera på att sätta upp sk Evergreen Webinar. Det är ett webinar som är inspelat och som man kan titta på närsomhelst. Det kan vara användbart både för gratis- och betalda webinar.

Ett tips här är att ändå hålla webinaret live ett antal gånger först, så att du kan slipa på presentationen och innehållet. Blir något av dina live-webinar “klockrent” kan man återanvända det som ett inspelat webinar också.

Så nu vet du lite mer om hur man gör ett webinar. Nu ska vi titta närmare på utrustningen du behöver för att hålla bra webinar.

När använder man webinars?

Du har säkert redan några idéer för hur du kan använda webinars i ditt företag eller organisation och jag skulle vilja bredda den idébanken med några områden som man kanske inte tänker på initialt. Använd webinars för att:

  • Bygga din E-postlista med potentiella kunder (man anmäler sig till webinaret med sin E-postadress
  • Informera om dina tjänster och utbildningar
  • Leverera utbildningar online, helt fristående eller som en del i ett större utbildningsprogram
  • Hålla i coaching i grupp där deltagarna slipper resor och du kan erbjuda ett konkurrenskraftigt alternativ till t ex en utbildningsdag där alla deltagare måste ta sig till samma fysiska plats.
  • Direktsälja via livewebinar där du först håller en presentation och sedan levererar ett erbjudande
  • Sälja inspelade föreläsningar där man kan betala med kort för att få tillgång till din inspelade webinarföreläsning, helt automatiserat.

Det är vanligt att man skapar ett webinar när man t ex vill nå personer utanför sitt vanliga upptagningsområde. Det är också ett effektivt sätt för att bygga upp e-postlistan, samtidigt som du kan utbilda, informera och sälja direkt under webinaret.Med webinar kan du skapa en personlig kontakt med deltagarna på relativt kort tid, vilket också kan snabba på processen med att bygga förtroende för både dig och ditt företag. På så sätt lägger du en bra grund för din införsäljning.

Vad ska webinaret handla om?

En vanlig strategi är att bjuda in till en sk. “frågor/svar” träff, där du kanske inleder med att informera eller utbilda en stund innan du öppnar upp för frågor från deltagarna.

Den här strukturen kan du sedan bygga ut med att t ex erbjuda en produkt eller tjänst till deltagarna vilket genererar försäljning direkt på webinaret.Det finns 3 typer av webinar:

  • LIVE webinaret: Du levererar presentationen live och kan besvara frågor i realtid. Det här är speciellt kraftfullt när du ska sälja något på ditt webinar. Det är ofta direkt avgörande om deltagarna köper eller ej och du kan svara på funderingar och ta bort de frågetecken som finns innan man är villig att öppna plånboken.
  • Inspelade webinaret: Här har du webinar på autoilot som jobbar för dig dygnet runt och du får hävstångseffekt på din tid. Med rätt upplägg kan du skapa en passiv inkomst samtidigt som du bygger på din e-postlista.
  • Hybrid webinaret: Här blandar man LIVE med inspelat. Användbart bl a när du håller samma webinar ofta och vill slippa t ex genomgången eller införsäljningssteget. Det här kräver lite träning för att få till på ett bra sätt, men det ger dig också större flexibilitet.

3 tips för att få deltagare till webinaret

Du har förberett din presentation och nu är du redo att hålla i ditt webinar, men hur ska du få deltagare att registrera sig? Här kommer 3 tips som hjälper dig få fler deltagare att anmäla sig, så att ditt online event blir en hit.

  • Annonser: Det absolut snabbaste sättet att få nya ögon på ditt företag online är definitivt att annonsera. Samma sak gäller när du vill ha deltagare till ditt webinar.
  • Sociala medier: Självklart ska du se till att dela ditt event i alla sociala kanaler du använder, men du har säkert märkt att spridningen där är väldigt begränsad. De vill att du ska annonsera för att få mer synlighet – och det bör du definitivt göra!
  • E-postlista: Har du en e-postlista med potentiella kunder så är det ett perfekt sätt att knyta en närmare kontakt med den målgruppen. Bjud in dem och få dem delaktiga och börja konvertera dem till betalande kunder.
TIPs & StrategieR

Fyll i dina uppgifter nedan så får du tips & strategier för att jobba smart digitalt. Vi mailar också ut nyheter kring nya podcasts, videor och utbildningar på Hillman Academy. 

Som medlem och med ett aktivt abonnemang kan du bland annat ta del av följande rabatter och förmåner:

* 20% rabatt på DIVI

* 10% rabatt på Camtasia

* 30 dagar gratis med MailerLite PREMIUM

* 500kr rabatt på coaching med Greger Hillman

* Bonjoro, prova gratis i 30 dagar

* 25% rabatt på Vimeo PRO

Vi har ingen bindningstid utan du bestämmer helt själv när du vill avsluta. Vilket betyder att du inte är låst i ett långt avtal utan kan avsluta ditt abonnemang/medlemskap närsomhelst. 

Månadsmedlemskapet förnyas automatiskt löpande var 30:e dag. Du kan avsluta närsomhelst under en pågående månad. Du behåller accessen till 30-dagarperiodens slut.