Hålla webinar 2023
Artikeln innehåller annonslänkar
När du ska hålla webinar behöver du en teknisk lösning som kan hantera anmälningar, webinar rummet, chatt, e-postutskick, visa presentationer m.m. Här får du en genomgång i vad du behöver för att hålla i bra webinar.
TEKNIK OCH UTRUSTNING
Här är listan över teknik och utrustningen som hjälper dig hålla webinar som ser proffsiga ut. Ta en titt in i webinarprogrammet vi använt till över 300 webinar och dra nytta av 3 tips för att få fler deltagare till dina webinar.
1. DATOR FÖR ATT HÅLLA WEBINAR
Det krävs ingen speciell dator för att sända webinar online. De mesta sker i din webbläsare (Google Chrome), vilket också innebär att det inte heller spelar någon roll om du har PC eller Mac. Däremot ska du se till att använda en någorlunda ”modern” dator så att du kan använda kamera, mikrofon och powerpoint utan att datorn måste kämpa.
2. BRA KAMERA FÖR WEBINAR
Vill du skapa en professionell inramning på dina webinar ska du lägga några kronor på en extern kamera istället för den inbyggda i datorn. Med en enkel USB-kamera för cirka en tusenlapp höjer du bildkvalitén och upplevelsen av webinaret markant.
Med en Logitech C930 kamera till dina webinar tar du ett ordentligt kliv upp i bildkvalité. Fördelen med den här kameran är att den är ”plug-and-play”, dvs du behöver inte installera någon programvara utan bara koppla in och använda.
Du fäster kameran direkt på din datorskärm eller på ett separat kamerastativ. Försök placera kameran så att den är i din ögonhöjd, så att du tittar på dina deltagare och inte ner på dem. Det är en enkel åtgärd för att alla ska känna sig mer välkomna när de loggar in på ditt webinar.
3. MIKROFON FÖR WEBINAR
Vill du vara säker på att deltagarna på webinaret kan höra dig tydligt ska du lägga lite extra krut på en extern mikrofon. En Blue Yeti (se bild) är ett populärt alternativ som du kopplar in med USB. Helt plug-and-play utan att du behöver installera några andra programvaror.
Fördelen med Blue Yetin är bl a att den är robust, att du kan styra om du vill spela in framifrån, fram- & bakifrån eller helt rundtagande. Den har men ”mute”-knapp och utgång för hörlur.
Du ställer den på bordet eller skruvar fast den på ett vanligt mikrofonstativ vilket är användbart om du behöver placera mikrofonen ovanför dig istället för framför dig på bordet.
Det här är en av våra favoriter och vi använder den både för livesändningar och när vi spelar in våra onlinekurser till Hillman Academy.
ETT TRÅDLÖST MIKROFONALTERNATIV…
Om du kommer röra dig mycket under dina webinar, t ex rita på en tavla, visa en övning osv. kan det vara aktuellt med ett mer mobilt alternativ. Med ett Röde Wireless Go system blir du helt trådlös.
Populärt bland Youtubers men kan även användas för webinar, onlinemöten och livestreaming med en adapter till din dator.
4. WEBINAR PROGRAM
Det är webinar plattformen som hanterar ”det praktiska” kring registrering, e-postutskick innan och efter ditt webinar, webinarrummet med funktioner för kamera, mikrofon, skärmdelning, PowerPint, Whiteboard m.m.
Jag har hållit en bra bit över 500 webinar under de senaste 10 åren och utifrån min erfarenhet är det omöjligt att planera, marknadsföra och genomföra bra webinar utan ett webinar program.
Frågan brukar komma upp ibland om man inte kan lösa det utan att betala för en webinar plattform, men ska du kunna fokusera på att hålla i webinaret är det inget alternativ att försöka klippa och klistra ihop en egen lösning.
Vår egen favorit är WebinarJam som har. En riktigt bra webinartjänst. Men det finns även andra webinar plattformar som är bra alternativ.
Vill du lära dig mer om hur man håller webinar är du varmt välkommen att gå vår populära onlinekurs ”Hålla webinar med WebinarJam”. Den hjälper dig både med programmet men ger dig även en genomgång och checklista inför uppstarten av webinaret.
Du följer checklistan med hhållpunkter 40, 30, 20 och 10 minuter innan du ska starta din webinarsändning. Guld värt både för nybörjare och runtinerade webinarhållare som ger dig bästa förutsättningarna för ett lyckat webinar. [Se onlinekurs]
HUR FUNGERAR WEBINAR EGENTLIGEN?
Ett webinar är som ett seminarium fast online på nätet. Du kan vara med en kamera, mikrofon, visa powerpoint, dela skärm, rita på en whiteboard m.m. Så länge deltagarna har en uppkoppling till internet kan de vara med. Det är bara du som syns och kan prata. Deltagarna kan chatta och ställa frågor. Du håller webinaret på din dator medan deltagarna kan vara med via dator, läsplatta eller mobil. Ett otroligt flexibelt sätt att nå många personer samtidigt.
Om du är helt nybörjare på webinar kan det vara bra att börja med att sända dina webinar live. Det ger också deltagarna möjlighet att ställa frågor undertiden.
När du blivit mer bekväm med webinarprogrammet och hela processen kan du fundera på att sätta upp sk Evergreen Webinar. Det är ett webinar som är inspelat och som man kan titta på närsomhelst. Det kan vara användbart både för gratis- och betalda webinar.
Ett tips här är att ändå hålla webinaret live ett antal gånger först, så att du kan slipa på presentationen och innehållet. Blir något av dina live-webinar ”klockrent” kan man återanvända det som ett inspelat webinar också.
Så nu vet du lite mer om hur man gör ett webinar. Nu ska vi titta närmare på utrustningen du behöver för att hålla bra webinar.
NÄR ANVÄNDER MAN WEBINARS?
Du har säkert redan några idéer för hur du kan använda webinars i ditt företag eller organisation och jag skulle vilja bredda den idébanken med några områden som man kanske inte tänker på initialt.
Använd webinars för att:
- Bygga din E-postlista med potentiella kunder (man anmäler sig till webinaret med sin E-postadress
- Informera om dina tjänster och utbildningar
- Leverera utbildningar online, helt fristående eller som en del i ett större utbildningsprogram
- Hålla i coaching i grupp där deltagarna slipper resor och du kan erbjuda ett konkurrenskraftigt alternativ till t ex en utbildningsdag där alla deltagare måste ta sig till samma fysiska plats.
- Direktsälja via livewebinar där du först håller en presentation och sedan levererar ett erbjudande
- Sälja inspelade föreläsningar där man kan betala med kort för att få tillgång till din inspelade webinarföreläsning, helt automatiserat.
Det är vanligt att man skapar ett webinar när man t ex vill nå personer utanför sitt vanliga upptagningsområde. Det är också ett effektivt sätt för att bygga upp e-postlistan, samtidigt som du kan utbilda, informera och sälja direkt under webinaret.
Med webinar kan du skapa en personlig kontakt med deltagarna på relativt kort tid, vilket också kan snabba på processen med att bygga förtroende för både dig och ditt företag. På så sätt lägger du en bra grund för din införsäljning.
VAD SKA WEBINARET HANDLA OM?
En vanlig strategi är att bjuda in till en sk. ”frågor/svar” träff, där du kanske inleder med att informera eller utbilda en stund innan du öppnar upp för frågor från deltagarna.
Den här strukturen kan du sedan bygga ut med att t ex erbjuda en produkt eller tjänst till deltagarna vilket genererar försäljning direkt på webinaret.
Det finns 3 typer av webinar:
- LIVE webinaret: Du levererar presentationen live och kan besvara frågor i realtid. Det här är speciellt kraftfullt när du ska sälja något på ditt webinar. Det är ofta direkt avgörande om deltagarna köper eller ej och du kan svara på funderingar och ta bort de frågetecken som finns innan man är villig att öppna plånboken.
- Inspelade webinaret: Här har du webinar på autoilot som jobbar för dig dygnet runt och du får hävstångseffekt på din tid. Med rätt upplägg kan du skapa en passiv inkomst samtidigt som du bygger på din e-postlista.
- Hybrid webinaret: Här blandar man LIVE med inspelat. Användbart bl a när du håller samma webinar ofta och vill slippa t ex genomgången eller införsäljningssteget. Det här kräver lite träning för att få till på ett bra sätt, men det ger dig också större flexibilitet.
3 TIPS FÖR ATT FÅ DELTAGARE TILL WEBINARET
- Annonser: Det absolut snabbaste sättet att få nya ögon på ditt företag online är definitivt att annonsera. Samma sak gäller när du vill ha deltagare till ditt webinar.
- Sociala medier: Självklart ska du se till att dela ditt event i alla sociala kanaler du använder, men du har säkert märkt att spridningen där är väldigt begränsad. De vill att du ska annonsera för att få mer synlighet – och det bör du definitivt göra!
- E-postlista: Har du en e-postlista med potentiella kunder så är det ett perfekt sätt att knyta en närmare kontakt med den målgruppen. Bjud in dem och få dem delaktiga och börja konvertera dem till betalande kunder.
ONLINEKURS
HÅLLA WEBINAR MED WEBINAR JAM
Kursen går igenom allt du behöver för att hålla proffsiga webinar. Lär dig dela kamera, ljud, skärm, whiteboard, visa erbjudanden och mycket mer.
INSPIRATION OCH INFORMATION
Fler artiklar och podcastavsnitt
Ads Manager
Med Ads Manager skapar du annonskampanjer för både Facebook och Instagram. I kombination med Facebook-pixeln och förberedda målgrupper har du ett väldigt kraftfullt verktyg till hands när du ska sätta upp annonskampanjer.
Hur du stärker ditt varumärke med Livesändningar
Genom att sända live kan du gå från ”anonym till välkänd” hos din målgrupp på relativt kort tid. Ett perfekt sätt att visa vem som står bakom ett varumärke, ett företag och en idé.
Skapa och sälja medlemskap online
Ett medlemskap online kan skapa mer förutsägbara intäkter och ge dig mer flexibilitet i ditt företagande. Samtidigt kommer det med utmaningar som är bra att känna till.