ARTIKEL & PODCASTAVSNITT

Program för att hålla workshops online
Här får du tips för att välja rätt digital lösning för dina workshops, webinar och onlinemöten.
Välja kursplattform till onlinekursen

HILLMAN PODDEN

I DET HÄR AVSNITTET

Här får du tips på hur du kan använda betalda workshops i din verksamhet. Det handlar både om att sälja till befintliga kunder på ett ”nytt sätt” men också hur du kan vända dig till nya kundgrupper online.

Du hör också hur webinarprogrammet kan hantera tekniken för din digitala workshop och varför det är en dålig idé att försöka hantera allt manuellt….

Vill du ta betalt för dina workshops och webinar vill du inte missa det här!

PRENUMERERA: ACAST | APPLE PODCASTS | SPOTIFY

Rätt program beroende på typ av workshop online, webinar och möten 

Ska du hålla enskilda möten (1-till-1) med dina kunder eller stormöte inom en organisation så ser kraven väldigt olika ut för vilken lösning som passar bäst. Samma sak om du undervisar, håller workshops och webinar.

Söker du en lösning för större onlinemöten (webinar) inom offentlig sektor kan du inte använda lösningar som kräver nedladdning av en app eftersom datorerna är låsta av IT-avdelningen. Då passar det bättre med en lösning som går via webbläsaren helt och hållet.

Har du ett team som ska jobba på distans där ni kan ladda ner appar till datorerna finns det en rad möjliga alternativ som gör det enkelt att hålla onlinemöten, skicka filer, dela skärm använda whiteboard m.m.

VILKEN TYP AV ONLINEMÖTE SKA DU HÅLLA?

Man skulle kunna dela in det här i tre kategorier för att hålla det enkelt.

  1. Enskilda möten (1-till-1)
  2. Gruppmöten (uppåt 30-35 personer)
  3. Workshops/Stormöten (från några få upp till flera hundra deltagare)

1. ENSKILDA MÖTEN ONLINE

Det här passar när du t ex behöver hålla privata möten med dina kunder där ni kan se och prata med varandra online, man kan dela skärm, powerpoints,  dela filer m.m. Enklaste lösningarna för det är Facetime via mobilen (Finns inbyggd i Facebook Messenger), Skype eller Zoom som fungerar både via mobil och dator.

2. GRUPPMÖTEN ONLINE

Det här passar när du ska samla mindre grupper, t ex en klass, ett team eller en arbetsgrupp där alla ska ha möjlighet att delta med kamera och mikrofon. Du styr ”rummet” och kan dela din skärm, använda whiteboard, dela filer och deltagarna kan skriva i chatten om du inte vill att de ska prata med mikrofonen.


Läs mer: Välj rätt mikrofon och kamera för dina webinar

Du kan också skapa virtuella grupprum och dela upp deltagarna i mindre grupper. Du kan då ”gå runt” virtuellt i respektive arbetsgrupp för att hjälpa och diskutera innan du avgör när du vill samla alla i huvudrummet igen.

Vi använder Zoom (länk) för våra egna medlemsträffar och det är en väldigt smidig lösning för möten i mindre grupper. Däremot kan den vara lite krångligare för deltagare som inte kan ladda ner ”Zoom-appen”, vilket är vanligt i framförallt offentlig sektor där datorer brukar vara låsta.

Det finns en funktion för att kunna delta via webbläsaren, men den är inte helt självklar och ställer lite högre krav på dig som ska hålla i mötet. Du behöver ge instruktioner om hur man är med utan appen steg-för-steg. Med appen däremot räcker det att deltagarna klickar på en länk så är man inne. Är du i den situationen kan eventuellt webinarlösningen (se längre ner på sidan) vara värd att titta närmare på.

Snabbguide: Se hur Zoom Meetings fungerar.

Onlinekurs: Zoom Meetings

3. WORKSHOPS OCH WEBINAR

Det här passar när du ska hålla workshops och utbilda i grupp online där deltagarna ska kunna vara med enkelt via dator, läsplatta och mobil, utan att behöva installera någon app. Formatet brukar man kalla för webinar och är i praktiken en virtuell version av en workshop och eller ett seminarium.

Här är det endast du (och ev. medpresentatörer) som syns och kan prata. Deltagarna kan skriva i en chatt,  du kan dela PowerPoints, PDF:er, använda whiteboard, dela länkar m.m.

För att vara med på webinaret måste man registrera sig och du kan samtidigt bestämma om det ska vara gratis eller om du vill att det ska vara ett betalt webinar. Du kan välja att spela in webinaret genom plattformen, så att man kan se det i efterhand. Det innebär att du kan ta anmälningar till din inspelade version av webinaret också.

Som presentatör i webinaret kan du bl a dela skärm, rita på whiteboard, visa powerpoints, spela upp videor, visa erbjudanden, dela länkar och dina deltagare kan kommunicera med dig via chatt under webinaret.

Du håller i webinaret via din dator och deltagarna kan vara med via dator, läsplatta och mobil. En flexibel lösning för dig som har behov av att kunna samla många deltagare utan att deltagarna ska behöva ladda ner en programvara. Om dina deltagare jobbar inom offentlig sektor är deras datorer begränsade och hindrar nedladdningar så i det fallet är det här en väldigt bra lösning.

Vi har använt WebinarJam (länk) under de senaste 5 åren. Tjänsten är robust och driftsäker, vilket är ett krav för att det här ska fungera. Kostnadsmässigt ligger de dessutom väldigt bra till jämfört med andra lösningar som saknar flera av funktionerna som finns i WebinarJam.

Snabbguide: Se hur WebinarJam fungerar.

Onlinekurs: Hålla webinar med WebinarJam

TIPs & StrategieR

Fyll i dina uppgifter nedan så får du tips & strategier för att jobba smart digitalt. Vi mailar också ut nyheter kring nya podcasts, videor och utbildningar på Hillman Academy. 

Som medlem och med ett aktivt abonnemang kan du bland annat ta del av följande rabatter och förmåner:

* 20% rabatt på DIVI

* 10% rabatt på Camtasia

* 30 dagar gratis med MailerLite PREMIUM

* 500kr rabatt på coaching med Greger Hillman

* Bonjoro, prova gratis i 30 dagar

* 25% rabatt på Vimeo PRO

Vi har ingen bindningstid utan du bestämmer helt själv när du vill avsluta. Vilket betyder att du inte är låst i ett långt avtal utan kan avsluta ditt abonnemang/medlemskap närsomhelst. 

Månadsmedlemskapet förnyas automatiskt löpande var 30:e dag. Du kan avsluta närsomhelst under en pågående månad. Du behåller accessen till 30-dagarperiodens slut.