Skapa en säljtratt 2022 som genererar kunder

En bra säljtratt kan generera nya kunder löpande över tid. Säljtratten kan se lite olika ut beroende på vilken typ av verksamhet du har men alla framgångsrika företag har åtminstone en säljtratt som fylls på upptill med nya leads och producerar kunder nedtill. 

Välja kursplattform till onlinekursen

Du kanske har hör talas om en Sales Funnel, en säljtunnel eller Marketing Funnel tidigare? Andra benämningar på det som ryms inom konceptet för en säljtunnel och målet är att generera kunder genom marknadsföring som leder till fram till ett köp i kundresan.

Säljtratten och kundresan

Kundresan börjar oftast med att du och ditt företag är helt okänd för kunden. Startpunkten kan t ex vara via en annons på sociala medier eller på Google, om du är synlig med SEO.

Startpunkten innebär också början på kundresan där din uppgift är att gå från okänd till välkänd och positionera dig som ”det självklara valet” när kunden är redo att köpa. 

Har du annonserat tidigare? Satsat på SEO? Skapat olika kampanjer som inte riktigt gett de resultat du önskat så kan det här (säljtratten) vara pusselbiten som du behöver för att börja generera fler kunder genom din marknadsföring.

Så fungerar säljtratten

Om du har tappat upp saft på flaskor någon gång vet du att det går betydligt lättare när man använder en tratt. Den är bred upptill, smal nedtill och leder saften ner i flaskan på ett enkelt sätt. 

Det är precis samma princip med säljtratten. Har du en tydligt utstakad väg fram till köpet av din produkt blir det betydligt lättare att generera köp av dina produkter och tjänster.

Att marknadsföra sig utan en säljtratt och strategi blir som att försöka fylla den där saftflaskan utan en tratt. Det mesta hamnar utanför och resultatet blir inte så bra. Känner du igen dig?

Säljtratten kan illustreras genom AIDA, ett akronym som står för Attention, Interest, Desire & Action. AIDA-modellen består av fyra steg som leder nya leads genom kundresan till ett köp.

I det första steget (Attention), högst upp i tratten, ligger fokus på att få uppmärksamhet och synas framför målgruppen genom annonser, SEO, sociala medier, video på Youtube osv.

Det är här du vill attrahera rätt personer som är potentiella kunder för det du säljer.

I det andra steget (Interest) går kundresan vidare när man besöker din webbplats, läser i din blogg, laddar ner din lead magnet eller bokar plats till ditt webinar som ett resultat av ditt arbetet i steg ett.

Det är här du bygger din e-postlista med leads (potentiella kunder) och använder email marketing för att upplysa, utbilda och positionera dig som expert inom ditt område.

I det tredje steget (Desire) är dina leads väl medvetna om problemet de behöver lösa och de förstår att du har en lösning på det specifika problemet med din produkt.

Här handlar det om att räta ut eventuella frågetecken som fortfarande finns kvar innan dina leads är redo att köpa och samtidigt trycka på fördelarna som man kommer få uppleva med din produkt.

I det fjärde steget (Action) behöver du fråga efter ordern. Dina leads behöver ta ett beslut för att köpa din produkt. Frågar du inte efter köpet och tänker att de kommer köpa när de inser hur bra du och dina produkter är missar du med stor sannolikhet många kunder. Du har kösningen på deras problem – sälj den till dina leads!

Visa tidigare nöjda kunder som använt din produkt och nått resultat, så att den som ska köpa kan se att det är andra som också fått hjälp genom din produkt.

Fokusera på rätt personer i säljtratten

En positiv bieffekt med säljtratten är att den både genererar kunder samtidigt som den sållar bort de som egentligen inte är intresserade ”på riktigt” av det du erbjuder. Det innebär att du kommer ha betydligt många fler leads som fyller på upptill i din säljtratt jämfört med antalet kunder som kommer ut längst ner i tratten. Det är fullt normalt och ger dig mer tid att fokusera på dem som verkligen är intresserade av det du erbjuder. En grundförutsättning när du vill starta en online business som kan jobba för dig och inte tvärtom.

Exempel på säljtrattar

  1. Webinar: Annons › Boka plats › Uppföljning via E-post/telefon › köp
  2. Blogg: Google sök › blogginlägg › Lead magnet › Uppföljning via E-post › köp
  3. Webbplats: Annons › Hemsida › Offertförfrågan › telefon/kundmöte › avtal
  4. Webshop: Annons › produktsida › Lead magnet (15% rabatt på första köpet)
  5. Coach: Gratis bok + frakt › uppföljning via E-post/telefon › sälj större coachingprogram

Lyssna på Hillman podden avsnitt 188 för mer kontext kring de här exemplen.

Workshop: Synas och sälja online

Vad behövs för att synas och sälja online egentligen? I workshopen, ”Synas och sälja online”, ser du vad du kan göra för att ta nästa steg med din egen försäljning online. 

Skapa en säljtratt i WordPress

Använder du WooCommerce och WordPress har du en bra lösning för att sälja både digitala och fysiska produkter online. Men WooCommerce är gjort för att sälja en ”katalog” med produkter.

Vill du optimera flödet som kunden går igenom vid köp av dina produkter behöver man använda ett tillägg som kan optimera varukorg och kassa, så att du kan få ut ett högre ordervärde per kund.

Med tillägget WP funnels (sponsrad länk) kan du skapa flöden med både ”Upsells” och ”Downsells” som ger dig fler möjligheter att sälja mer till varje kund.

Om en kund t ex vill köpa produkt A kan du erbjuda produkt B till ett specialpris (20-50% rabatt) för att få kunden att lägga till fler produkter i sin beställning vilket driver upp ordervärdet och livstidsvärdet (LTV) per kund i din kundbas.

ONLINEKURS

HILLMAN BUSINESS BOOTCAMP

Hillman Business Bootcamp passar dig som vill bygga ett hållbart företagande online. Du lär dig digitala strategier och arbetar praktiskt med att få grundstenarna på plats.

INSPIRATION OCH INFORMATION

Fler artiklar och podcastavsnitt

Chattfunktion på hemsidan

Chattfunktion på hemsidan

Har du funderat på att lägga till en chattfunktion på hemsidan? Den kan bl a ge dig en möjlighet att fånga frågor som dina potentiella kunder har innan de avgör om de ska köpa eller ej. Det finns strategier du kan använda för att hjälpa din målgrupp gå från intresserade till kunder just med hjälp av chattfunktionen på hemsidan.

läs mer
Tips för bättre resultat med FB-annonser

Tips för bättre resultat med FB-annonser

Annonsering på Facebook kan hjälpa dig nå exakt den målgruppen du vill nå, men vägen dit kan vara lite snårig. Kanske har du redan provat på FB-ads men inte riktigt sett de resultat du velat?

läs mer