ARTIKEL & PODCASTAVSNITT
3 sätt och strategier för att öka synligheten
1. Google Business Profile
För att synas bättre på Google kan du sätta upp en företagsprofil på Google (Tidigare Google My Business). Det är gratis och du verifierar samtidigt ditt företag hos Google vilket också kan påverka din ”ranking” på Google positivt.
Det här är något vi rekommenderar att alla företagare gör, eftersom företagsprofilen även är kopplad till Google Maps. Dvs du kan synas med ditt företag i sökresultatet där Googles karta visas.
När du söker söker efter en tjänst eller produkt lokalt dyker kartan oftast upp samtidigt. Om du kan placera dig i Googles trepack, dvs topp 3 alternativen, så kan du få hög exponering även om din webbplats inte syns bra på Google.
2. Google Ads
Med Google annonsering har du möjlighet att dyka upp på sökningar köp avsikt, t ex när någon sker på ”köpa snöslunga” eller ”köpa grill”. Men det är bara början på möjligheterna med Google Ads. Du kan rikta dina annonser både till målgrupp och var de ska visas.
Ett vanligt sätt att börja annonsera för att synas bättre på google är via Googles söknätverk. Det är den sidan som man använder när man ”googlar” efter något.
Du kan också synas i Displaynätverket, vilket är bildannonser som visas på bloggar och webbplatser som har valt att låta Google visa annonser på deras webbplats i utbyte mot en ersättning för visade annonser.
Displaynätverket kan vara extra användbart om du sätter upp en remarketing kampanj för att ropa tillbaka besökare till t ex en säljsida eller ett erbjudande. Kanske köpte man inte direkt, men när du nu visar annonser för samma erbjudande igen kan det ge dig möjlighet att sälja till fler.
Annonsering kan vara väldigt kraftfullt, men en potentiell nackdel är att din synlighet försvinner direkt när du slutar betala för annonser. Fast om du har ett erbjudande eller en tjänst som kan ta kostnaden av annonserna samtidigt som de levererar en vinst så är det bara att köra på.
3. Sökmotoroptimering
Googles mål är att se till så att användaren får det bästa svaret på sin fråga. Det betyder att Google hela tiden tittar på vilka av alla webbplatser som ska finnas i top tio på Google. Syftet med sökmotoroptimering är se till så att webbinnehållet är det ”bästa” svaret på frågan som ställs till varje användare.
Verktyg och länkar
Klicka på länkarna för att komma direkt till de olika verktygen.
ONLINEKURS
SÖKOPTIMERA HEMSIDAN
SEO-kursen vänder sig till dig som vill lära dig sökmotoroptimera din egen hemsida.
I onlinekursern lär du dig hur SEO fungerar samtidigt som du får steg-för-steg instruktioner för att genomföra SEO-strategier på din egen hemsida. Efter genomförd kurs har du god insikt i hur SEO fungerar och du vet också hur du ska göra för att optimera din egen webbplats.
INSPIRATION OCH INFORMATION
Fler artiklar och podcastavsnitt
Byta tema på WordPress hemsida
Du kan byta tema på din hemsidan i Wordpress men det kräver lite planering. Här får du reda på det du måste göra innan du börjar ändra, så att inte dina kunder möts av en trasig hemsida.
Webshop i WordPress
Dina kunder vill köpa när det passar dem, oavsett om det är på dagen, natten i veckan eller på helgen. Så gör det enkelt för dina kunder att handla av dig med en e-handel på din hemsida. Det handlar om att möta dina kunder där de är – online!
Ta backup på WordPress hemsidan!
Att ta backup på din Wordpress hemsida kan spara dig både tid och pengar om olyckan är framme. Det är en enkel åtgärd för att förebygga eventuella problem med din hemsida. Och om du ser till att hålla en komplett bakcup på din webbplats kan du enkelt återställa eller till och med flytta hela hemsidan med bara några knapptryck.