Sökoptimera hemsidan själv

Du kan sökoptimera hemsidan själv och få bättre synlighet på Google. Det finns exempel där det räcker med en punktinsats för att ta över sökresultatet, men det är oftast för lokala sökningar. T ex  i din hemstad. Det är mer vanligt att man bygger synlighet på Google över tid genom sökmotoroptimering (SEO).

Välja kursplattform till onlinekursen

Här får du SEO-tips som du kan tillämpa direkt på din egen webbplats. Som med mycket annat handlar det om att sätta en bra grund från början. Med workshopen (video nedan) får du en introduktion till hur du kan optimera hemsidan själv.

Vad är sökoptimering?

Det handlar om att synas med din hemsida på Google när dina kunder söker efter det du säljer. Sökmotoroptimering är en stor business och det finns många dedikerade SEO-byråer som hjälper sina kunder ta högre placeringar på Google.

Samtidigt är det många företagare som vill ha SEO-tips för att kunna optimera hemsidan själv.

Sökmotoroptimering tips

1. Sidstruktur: Använd adresser till dina undersidor som innehåller nyckelord du vill synas för på Google. Ett exempel för bageriet som säljer ”Hillmans kakor”: bageriet.se/hillmans-kakor.  

2. Bilder: Ge bildfilerna namn som är kopplade till det du vill synas för på Google. Ett exempel för bageriet som har en bild på ”Hillmans kakor” skulle vara en bildfil med namnet: hillmans-kakor.jpg.

3. Rubriker på dina sidor: Använd en Rubrik 1 (header 1) där nyckelordet (frasen) du vill synas för på Google finns med. Använd underrubriker (header 2) för att komplettera med sekundära sökord så att Google enkelt förstår sammanhanget.

 

Hur du kan sökoptimera själv (video)

Google tittar på ett par hundra olika parametrar för att sedan avgöra vilken webbplats som hamnar i topp och vilka positioner som fylls därefter. Din uppgift är att göra det enkelt för Google att förstå vad din hemsida handlar om. Samtidigt behöver den ge svar på frågorna som dina besökare efterfrågar. De här sk ”användarsignalerna” vägs in i en algoritm som egentligen bara Google vet hur den fungerar i detalj.

Däremot finns det praxis och beprövade strategier och tekniker för att få en hemsida att ranka bättre på Google. Dvs synas högre i sökresultatet. 

En undersökning genom Statcounter visar Googles totala dominans bland sökmotorer både i Sverige och över lag i hela världen.

Utmaningen som egenföretagare är att hela tiden avgöra vad som behöver prioriteras för att nå resultat med sin marknadsföring online. Annonskampanjer och aktivitet i sociala kanaler kan ge mer direkt resultat men det finns en nackdel med att endast satsa på det.

Ditt företag försvinner i stund som annonserna stängs av eller du slutar lägga upp nya inlägg i dina sociala kanaler.

Med sökmotoroptimering är det däremot annorlunda. Istället för att ge den snabba effekten så är SEO en långsiktlig strategi där din webbplats kan synas på sökord och fraser som din målgrupp aktivt söker efter.

Så om du lägger tid nu på att sökoptimera hemsidan kan du se resultatet och bättre placering i Googles sökresultat framöver. Fördelen med SEO-optimering  är att den fortsätter att jobba för dig över tid oavsett vad du gör i ditt företag i övrigt.  

ONLINEKURS

SÖKOPTIMERA HEMSIDAN

Onlinekursen vänder sig till dig som vill lära dig sökmotoroptimera din egen hemsida.

Du lär dig hur SEO fungerar samtidigt som du får steg-för-steg instruktioner för att genomföra SEO-strategier på din egen hemsida. Efter genomförd kurs har du god insikt i hur SEO fungerar och du vet också hur du ska göra för att optimera din egen webbplats.

INSPIRATION OCH INFORMATION

Fler artiklar och podcastavsnitt

Skapa och sälja medlemskap online

Skapa och sälja medlemskap online

Ett medlemskap online kan skapa mer förutsägbara intäkter och ge dig mer flexibilitet i ditt företagande. Samtidigt kommer det med utmaningar som är bra att känna till.

läs mer
Webshop i WordPress

Webshop i WordPress

Dina kunder vill köpa när det passar dem, oavsett om det är på dagen, natten i veckan eller på helgen. Så gör det enkelt för dina kunder att handla av dig med en e-handel på din hemsida. Det handlar om att möta dina kunder där de är – online!

läs mer