Så skapar du en onlinekurs

Bloggen innehåller sponsrade länkar

Skapa onlinekurs – så går det till

Skrivet av Greger Hillman |
mars 25, 2024

Hur bygger man en webbkurs?

Att skapa en onlinekurs innebär mer än att spela in några videor. Det är en process i flera steg ochi den här guiden får du en översikt vad det innebär att bygga en webbkurs och sälja utbildningen online.

1. Din kursidé

Allting börjar med research där du behöver prata med dina kunder och målgrupp, så att du skapar en kurs som både efterfrågas och där man är villiga att betala.

Ställ dig frågan: Vilket specifikt problem löser min webbkurs?

2. Planera innehållet

En webbkurs kan liknas vid en bok där innehållet behöver vara logiskt strukturerat med tydliga kapitel och avsnitt.

Som kursdeltagare behöver man kunna följa en tydlig pedagogisk röd tråd och det här blir en extra utmaning eftersom en webbutbildning ofta är helt fristående, dvs utan kursledaren på plats för att svara på frågor.

3. Välj rätt mediatyp(er)

​På vilket sätt kan du leverera kursens delar, så att det blir enklast för dina kursdeltagare att ta till sig innehållet?

Oftast är det en kombination av video, bilder, text och ljudfiler. Men det beror också på vilken bransch du är verksam i och på vilket sätt din målgrupp är van att konsumera innehåll och utbildningar på.

Onlinekurs

Från idé till färdig kurs

Lär du dig skapa din egen onlinekurs. Vi leder dig genom hela processen och delar samtidigt vår erfarenhet från 13 års skapande av onlinekurser.

onlinekurs för att skapa digitala utbildningar

4. Använd video

En steg-för-steg video kan vara exakt det som krävs för att förklara ett koncept eller gå igenom en process. Målet bör alltid vara att ta kursdeltagaren från A till B på ett så enkelt sätt som möjligt.

Video ger också mer tyngd till din kurs. Det gör det i sin tur lättare att ta ut ett högre pris.

Skapa video till onlinekursen för att ge den högre status

5. Producera webbkursen

Hur lång tid tar det att bygga en webbkurs? 50 timmar? 100 timmar? Oavsett vad du tror så tar det alltid mer tid än man tror.

Så du behöver räkna med att du kommer lägga ner mycket tid på produktionen, men uppsidan är ju att när du väl är klar med dina videor, pdf:er, bilder och dokument så behöver du ju inte göra om det igen.

6. Välj kursplattform

Du kan bygga din egen kursportal i WordPress eller hyra in dig på en färdig kursplattform som New Zenler.

Med en färdig plattform får du ut din onlinekurs snabbare på marknaden och slipper fundera på tekniken.

Det är också därför många väljer en färdig kursplattform eftersom det tar bort behovet av underhåll och egen utveckling.

Samtidigt finns det fördelar med att bygga sin egen kursportal i WordPress eftersom du kan utforma den exakt som du vill.

Det kräver däremot mer tid innan du kan börja sälja dina kurser, men det är en del av investeringen med att bygga egen kursplattform.

7. Marknadsför din onlinekurs

Det krävs marknadsföring för att sälja onlinekurser precis som med andra produkter och tjänster.

När jag skapade min första onlinekurs 2010 satsade jag all min tid på att producera webbkursen. Så gör jag inte längre eftersom jag vet att det krävs en pågående marknadsföring för att sälja onlinekurser.

Jag rekommenderar istället att du använder dig av 80/20 regeln och lägger 80% av din tid på att spela in onlinekursen och resterande 20% av tiden på att marknadsföra den.

T o m innan du ens har börjat spela in din webbkurs….

Spela in webbkurs - en titt i inspelningsstudion för e-learning

Fördelen med att marknadsföra din onlinekurs tidigt är att du kan bygga en e-postlista med intresserade köpare. Det är personer som visar intresse av det du gör och vill veta mer om din kurs.

Det kan du bl a göra genom att skapa en enkel lead magnet eller genom att sätta upp ett formulär där man kan anmäla sitt intresse för din kurs.

När du skapar din onlinekurs finns det dessutom många tillfällen att fotografera och skapa korta videos med mer “behind the scenes” känsla.

Den här typen av oslipat material är populärt och det visar också på att du är en “riktig människa” som man kan relatera till. Det hjälper också till när du väl ska börja sälja din onlinekurs.

Jag använder ofta sociala medier och annonser för att få mer exponering av mina onlinekurser. Du kan göra likadant och få igång ett momentum inför lanseringen av din nya onlinekurs.

Lär dig bygga en webbkurs på rätt sätt: Gå vår utbildning “skapa onlinekursen själv”

onlinekurs för att skapa digitala utbildningar

ONLINEKURS

Skapa onlinekurser, medlemskap

För dig som vill paketera din kunskap i en onlinekurs eller medlemskap online.

Skapa webbkurs

Onlinekurs för New Zenler

ONLINEKURS

New Zenler

Lär dig sälja dina onlinekurser och medlemskap med New Zenler
Kurs i Zenler

Hillman Academy

Utbildning, vägledning och support i ett medlemskap.
Läs mer