Bygga Webbkurs: Att skapa en e-kurs

En stor fördel med att bygga en webbkurs är att du bara behöver skapa innehållet en gång. Sedan kan du sälja kursen om och om igen. För många är drömmen att slippa byta tid mot pengar och att kunna tjäna pengar medan du sover, men framförallt så ger kan en webbkurs ge dig större flexibilitet. 

Hur bygger man en webbkurs?

Att sälja utbildning online kräver en del research och planering innan du börjar producera din kurs. Med den här listan får du en överblick av vad du behöver.

1. Din kurside

Allting börjar med research där du behöver prata med dina kunder och målgrupp, så att du skapar en kurs som  både efterfrågas och där man är villiga att betala.  Ställ dig frågan: Vilket specifikt problem löser min webbkurs?

2. Planera innehållet

En webbkurs kan liknas vid en bok där innehållet behöver vara logiskt strukturerat med tydliga kapitel och avsnitt.  Som kursdeltagare behöver man kunna följa en tydlig pedagogisk röd tråd och det här blir en extra utmaning eftersom en webbutbildning ofta är helt fristående, dvs utan kursledaren på plats för att svara på frågor.

 3. Välj rätt mediatyp (er)

På vilket sätt kan du leverera kursens delar, så att det blir enklast för dina kursdeltagare att ta till sig innehållet? Oftast är det en kombination av video, bilder, text och ljudfiler. Men det beror också på vilken bransch du är verksam i och på vilket sätt din målgrupp är van att konsumera innehåll och utbildningar på.

4. Använd video 

En steg-för-steg video kan vara exakt det som krävs för att förklara ett koncept eller gå igenom en process. Målet bör alltid vara att ta kursdeltagaren från A till B på ett så enkelt sätt som möjligt. Video ger också mer tyngd till din kurs. Det gör det i sin tur lättare att ta ut ett högre pris. 

5. Producera Webbkursen 

Hur lång tid tar det att bygga en webbkurs? 50 timmar? 100 timmar? Oavsett vad du tror så tar det alltid mer tid än man tror. Så du behöver räkna med att du kommer lägga ner mycket tid på produktionen, men uppsidan är ju att när du väl är klar med dina videor, pdf:er, bilder och dokument så behöver du ju inte göra om det igen.

6. Välj kursplattform  

Du kan placera din webbkurs på en egen portal i WordPress eller på en färdig kursplattform som Thinkific. Med en färdig plattform får du ut din kurs snabbare och slipper fundera på teknik eller support. Därför är det oftast den smartaste lösningen inledningsvis. Thinkific går att översätta till svenska.

7. Marknadsför din onlinekurs 

Redan innan kursen är klar är det bra att börja marknadsföra den, så att du har en målgrupp som är redo när du lanserar webbkursen. Använd alla kanaler du har tillgängliga. Behöver du utöka din målgrupp kan du t ex använda Facebook annonser samt dra nytta av Facebookpixeln, så att du kan få fler leads i din säljtratt.

WORKSHOP: Att bygga en webbkurs som säljer

WEBINAR: ATT BYGGA EN WEBBKURS SOM SÄLJER