Bygga Webbkurs: Skapa e-learning

En stor fördel med att bygga webbkurs är att du bara behöver skapa innehållet en gång. Sedan kan du sälja e-kursen om och om igen. Du kanske drömmer att slippa byta tid mot pengar och att kunna tjäna pengar medan du sover? Att skapa webbutbildningar kan ge dig den flexibiliteten om du gör det på rätt sätt.

Hur bygger man en webbkurs?

Att sälja utbildning online kräver både research och planering, långt innan du börjar producera din kurs. Med den här listan får du en överblick av vad du behöver.

1. Din kursidè

Allting börjar med research där du behöver prata med dina kunder och målgrupp, så att du skapar en kurs som verkligen efterfrågas. Ställ dig frågan: Vilket specifikt problem löser min webbkurs?

2. Planera innehållet

En webbkurs kan liknas vid en bok där innehållet behöver vara logiskt strukturerat med tydliga kapitel och avsnitt.  Din uppgift är att leverera  en tydlig pedagogisk röd tråd som kursdeltagaren kan följa. En extra utmaning eftersom en webbutbildning ofta är helt fristående, dvs utan kursledaren på plats för att svara på frågor.

3. Välj rätt mediatyp(er)

På vilket sätt kan du leverera kursens delar, så att det blir enklast för dina kursdeltagare att ta till sig innehållet? Oftast är det en kombination av video, bilder, text och ljudfiler. Men det beror också på vilken bransch du är verksam i och på vilket sätt din målgrupp är van att konsumera innehåll och utbildningar på.

4. Använd video

En steg-för-steg video kan vara exakt det som krävs för att förklara ett koncept eller gå igenom en process. Målet bör alltid vara att ta kursdeltagaren från A till B på ett så enkelt sätt som möjligt. Video ger också mer tyngd till din kurs. Det gör det i sin tur lättare att ta ut ett högre pris.

5. Producera kursen

Hur lång tid tar det att bygga en webbkurs? 50 timmar? 100 timmar? Oavsett vad du tror så tar det alltid mer tid än man tror. Så du behöver räkna med att du kommer lägga ner mycket tid på produktionen, men uppsidan är ju att när du väl är klar med dina videor, pdf:er, bilder och dokument så behöver du ju inte göra om det igen.

6. Välj kursplattform

Du kan placera din webbkurs på en egen portal i WordPress eller på en färdig kursplattform som Thinkific. Med en färdig plattform får du ut din kurs snabbare på marknaden och slipper dessutom fundera på teknik eller support. Därför är det oftast den smartaste lösningen att använda en färdig plattform inledningsvis.  Thinkific går att översätta till svenska.

7. Marknadsför din onlinekurs

Redan innan kursen är klar är det bra att börja marknadsföra den, så att du har en målgrupp som är redo när du lanserar webbkursen. Använd alla kanaler du har tillgängliga. Behöver du utöka din målgrupp kan du bl a annonsera på facebook och dra nytta av Facebookpixeln, så att du kan få fler leads i din säljtratt.

Vilken utrustning behöver man?

Bygga Webbkurs: 7 saker du ska tänka påDet krävs en del utrustning och program för att bygga webbkurs, men du har troligen redan en del av detta till hands. Du kan t ex använda din mobiltelefon för att spela in enklare “Talking heads”-videor.

Kvalitén blir ofta helt okej, men vill du snäppa upp produktionskvalitén ytterligare är en Handy Cam eller en systemkamera bättre alternativ.

Lista över utrustning och program för att bygga webbkurs:

  • Video: Med Camtasia spelar du in och redigerar video på ett smidigt sätt direkt i datorn. Det här är det vi använder när vi spelar in våra webbkurser och workshops till utbildningsportalen.
  • Ljud: En Blue Yeti USB (dator) eller iRig LAV mikrofon (telefon) ger tydligt inspelningsljud
  • Övrigt:  Med Canva kan du skapa snygg kursgrafik utifrån färdiga mallar. Du kan hitta snygga gratisbilder på bl a Pexels och behöver du skapa en skrivbar PDF så kan du använda PDFescape.

 

WEBINAR | "BYGG EN WEBBKURS"

WEBINAR
"BYGG EN WEBBKURS"