Hålla webinar (på svenska)

 Att hålla webinar är både ett flexibelt och effektivt sätt att utöka sin målgrupp, så att fler får upp ögonen för dina varor och tjänster.

Den här typen av workshops online har använts under en längre tid, men det är framförallt på senare tid som man kan se hur det blir allt mer populärt med webinar på svenska också.

Hur fungerar ett webinar?

När du ska hålla ett webinar har möjlighet att vara med via kamera, powerpoint och digital whiteboard. Deltagarna kan befinna sig varsomhelst i världen, så länge de har tillgång till internet.

De kan vara med via dator, läsplatta eller mobilen. Det gör det otroligt flexibelt för både dig och deltagarna, då man slipper resor till t ex en utbildningsdag vilket också är förknippat med extra kostnader.

Styrkan med att hålla Live webinar är framförallt möjligheten till interaktion med deltagarna. Det är ett bra sätt att komma igång med webinar och du kan både fånga upp frågor och testa ditt upplägg, så att du träffar rätt med din presentation och genererar önskat resultat.

När du är mer varm i kläderna kan du titta närmare på sk "evergreen webinars". Det är inspelade webinar som man kan se dygnet runt, utan att du behöver närvara.

Generellt brukar konverteringen (dvs antal köp) på ett Evergreen webinar vara betydligt lägre jämfört med ett live-webinar.

Samtidigt har du möjlighet att skapa en presentation som genererar försäljning utan din direkta närvaro. Då öppnar sig helt nya möjligheter att få hävstångseffekt och passiv inkomster.

Så nu vet du lite mer om hur man gör ett webinar. Nu ska vi titta närmare på utrustningen du behöver för att hålla bra webinar.

Webinarprogram

Du behöver ett webinarprogram för att hantera det praktiska kring deltagarnas registreringar, presentationen via t ex Powerpoint, en chatfunktion så att du kan få deltagarna engagerade och involverade m.m.

Det här blir snabbt ohållbart om du försöker hantera det manuellt så jag rekommendera definitivt att du skaffar en webinar plattform  för att hantera detta.

Marknaden för webbinarprogram är ganska stor och det är inte helt lätt att veta vilken webinarplattform man ska välja.

Jag har provat många olika plattformar och det finns också många bra lösningar, men de varierar en hel del i pris.

Så om jag ska ge dig en rekommendation så blir det  programmet jag själv använder och redan har hållit 80+ webinar på svenska med. Det heter Webinar Jam och du kan testa programmet i 60 dagar för bara $1 här.

Vill du veta mer om hur du kan jobba med webinar så kan vi hjälpa dig inne på Hillman Academys utbildningsportal.

När använder man webinars?

Du har säkert redan några idéer för hur du kan använda webinars i ditt företag eller organisation och jag skulle vilja bredda den idébanken med några områden som man kanske inte tänker på initialt.

Använd webinars för att:

  • Bygga din E-postlista med potentiella kunder (man anmäler sig till webinaret med sin E-postadress
  • Informera om dina tjänster och utbildningar
  • Leverera utbildningar online, helt fristående eller som en del i ett större utbildningsprogram
  • Hålla i coaching i grupp där deltagarna slipper resor och du kan erbjuda ett konkurrenskraftigt alternativ till t ex en utbildningsdag där alla deltagare måste ta sig till samma fysiska plats.
  • Direktsälja via livewebinar där du först håller en presentation och sedan levererar ett erbjudande
  • Sälja inspelade föreläsningar där man kan betala med kort för att få tillgång till din inspelade webinarföreläsning, helt automatiserat.

Det är vanligt att man skapar ett webinar när man t ex vill nå personer utanför sitt vanliga upptagningsområde. Det är också ett effektivt sätt för att bygga upp e-postlistan, samtidigt som du kan utbilda, informera och sälja direkt under webinaret.

Med webinar kan du skapa en personlig kontakt med deltagarna på relativt kort tid, vilket också kan snabba på processen med att bygga förtroende för både dig och ditt företag. På så sätt lägger du en bra grund för din införsäljning.

Vad ska webinaret handla om?

 En vanlig strategi är att bjuda in till en sk. "frågor/svar" träff, där du kanske inleder med att informera eller utbilda en stund innan du öppnar upp för frågor från deltagarna.

Den här strukturen kan du sedan bygga ut med att t ex erbjuda en produkt eller tjänst till deltagarna vilket genererar försäljning direkt på webinaret.

Det finns 3 typer av webinar:

  • LIVE webinaret: Du levererar presentationen live och kan besvara frågor i realtid. Det här är speciellt kraftfullt när du ska sälja något på ditt webinar. Det är ofta direkt avgörande om deltagarna köper eller ej och du kan svara på funderingar och ta bort de frågetecken som finns innan man är villig att öppna plånboken.
  • Inspelade webinaret: Här har du webinar på autoilot som jobbar för dig dygnet runt och du får hävstångseffekt på din tid. Med rätt upplägg kan du skapa en passiv inkomst samtidigt som du bygger på din e-postlista.
  • Hybrid webinaret: Här blandar man LIVE med inspelat. Användbart bl a när du håller samma webinar ofta och vill slippa t ex genomgången eller införsäljningssteget. Det här kräver lite träning för att få till på ett bra sätt, men det ger dig också större flexibilitet.

Hur får man deltagare till webinaret?

Du har förberett din presentation och nu är du redo att hålla i ditt webinar, men hur ska du få deltagare att registrera sig? Här kommer 4 tips som hjälper dig få fler deltagare att anmäla sig, så att ditt online event blir en hit.

  • Annonser: Det snabbaste sättet att få nya ögon på ditt företag online är definitivt att annonsera. Samma sak gäller när du vill ha deltagare till ditt webinar. Du vill skapa en känsla av en "happening", så att man blir sugen på att anmäla sig till ditt event online. 
  • Sociala medier:
    Självklart ska du se till att dela ditt event i alla sociala kanaler du använder, men du har säkert märkt att spridningen där är väldigt begränsad. De vill att du ska annonsera för att få mer synlighet - och det bör du definitivt göra! 
  • E-postlista:
    Har du en e-postlista med potentiella kunder så är det ett perfekt sätt att knyta en närmare kontakt med den målgruppen. Bjud in dem och få dem delaktiga och börja konvertera dem till betalande kunder.
  • Messenger Marketing:
    Det här är en kanal som växer stort och nu finns dessutom möjlighet att göra automatiserade utskick via en sk Chatbot.  Har du inte fått upp ögonen för detta ännu så kan du lära dig hur det går till i webbkursen "Chatbots i praktiken". Messengerutskick har ofta en öppningsfrekvens på över 90%, vilket kan jämföras med e-post som brukar ligga på 30-40% om du har en aktiv e-postlista.