Guide för att hålla webinar på nätet. Passar föreläsningar, säljsamtal i grupp och marknadsföring av dina tjänster i företaget

Bloggen innehåller sponsrade länkar

Hålla Webinar

Skrivet av Greger Hillman |
augusti 21, 2023

När du ska hålla webinar behöver du en teknisk lösning som kan hantera anmälningar, webinar rummet, chatt, e-postutskick, visa presentationer m.m. Här får du en genomgång i vad du behöver för att hålla i bra webinar.

Teknik och utrustning

Här är listan över teknik och utrustningen som hjälper dig hålla webinar som ser proffsiga ut. Ta en titt in i webinarprogrammet vi använt till över 300 webinar och dra nytta av 3 tips för att få fler deltagare till dina webinar.

1. Dator för att hålla webinar

Det krävs ingen speciell dator för att sända webinar online. De mesta sker i din webbläsare , vilket även innebär att det inte spelar någon roll om du har PC eller Mac heller. Däremot ska du se till att använda en någorlunda ”modern” dator så att du kan använda kamera och mikrofon utan att datorn måste kämpa.

2. Bästa kameran för webinar

Vill du skapa en professionell inramning på dina webinar ska du lägga några kronor på en extern kamera istället för den inbyggda i datorn. Det finns både USB-kameror och sk Mirror less” (“Vlog”) kameror som kan ge ditt webinar en proffsig inramning med krispig bild.

Sony ZV E10 vloggkamera

Det här är en personlig favorit och vi har 2st Sony ZV E10 kameror i vår egen videostudio. Det här är en kompakt systemkamera med utbytbara linser.

Den har smartfokus och även “produktfokus”, vilket innebär att du kan hålla upp ett föremål mellan dig och kameran och få fokus att flytta till det föremålet automatiskt.

Det är praktiskt när man vill visa upp mindre produkter eller föremål under ett webinar på ett enkelt sätt. Sony ZV E10 går att koppla in direkt i datorn via USB-kontakten och använda som en vanlig webbkamera.

Sony ZV-E10 köper man med eller utan lins, dvs endast kamerahuset. Du behöver såklart välja till en lins som kommer fungera bra för ditt webinar.

Jag rekommenderar att du antingen väljer en APS-C Kamera Lins, Sony Mount 16-50mm lins eller en Sony SEL-1018 Ultra Wide Zoom lins. Vi använder båda linserna själva ihop med våra SonyZV-E10 kameror.

Det jag gillar med APS-C linsen är att den är snabb att hitta fokus och gör kameran mer kompakt, vilket är perfekt om du ska flytta runt din utrustning. Den kostar ca 3500kr.

Fördelen med Sony SEL-1018 Ultra Wide Zoom linsen är framförallt att jag snabbt kan skifta mellan inzoomat och “vidvinkel”-läge samt att det är lätt att få suddig bakgrund (“Skärpedjup”) vilket gör att det ser mer proffsigt ut. Linsen kostar ca

Länk till kamera : Sony ZV-E10 på Amazon

Vloggkamera för webinar och onlinemöten. Kamera för onlinekurser med 4k kvalité

Valfritt tillbehör: Vill du ha absolut bästa bilden från din SonZV-E10 kamera ska du använda en Elgato CamLink mellan kamera och dator.

ObsBot Tiny 4K USB kamera

Koppla in kameran i USB-C porten på din dator och starta upp webinarprogrammet. Det här är en Plug-and-play kamera som datorn hittar automatiskt så fort du kopplat in den.

Det som gör ObsBot Tiny unik är AI funktionerna som gör att kameran kan följa dig när du rör dig i rummet. Du kan även låsa positionen och zooma in/ut genom hand gester.

Kameran ger mycket bra bildkvalité och passar både när du är själv eller om ni är flera som medverkar i webinaret. ObsBot Tiny blir din egen kameraproducent som både följer dig och zoomar in och ut för att skapa mer liv i din presentation.

Länk: ObsBot på Amazon

3. Bästa mikrofonen för webinar

Om deltagarna inte hör dig klart och tydligt spelar inget annat någon roll. Satsa därför på en riktigt bra webinar mikrofon så att det är lätt att höra dig. Använd inte den inbyggda mikrofonen i datorn!

Ska du sitta vid ett bord med din dator kan du använda en bordsmikrofon på stativ. Det kan vara en enklare USB-mikrofon om du är själv eller två XLR-mikrofoner samt ett ljudkort om ni är två som presenterar under webinaret.

Webinarmikrofon med USB-kontakt

En enkel lösning för att få bra webinarljud är att använda en Blue Yeti USB-mikrofon. Ett mycket populärt alternativ både för webinar och onlinemöten.

Mikrofonen är plug-and-play, vilket innebär att du bara behöver plugga i USB-kontakten i datorn. Därefter finns mikrofonen tillgänglig i webinarprogrammet utan att du behöver installera något mer.

Fördelen med Blue Yetin är bl a att den är robust, att du kan styra om du vill spela in framifrån, fram- & bakifrån eller helt rundtagande. Den har även en AV/PÅ-knapp samt utgång för hörlurar.

Blue Yeti mikrofonen går att ställa direkt på bordet med stativet som följer med eller med ett lite högre stativ som Rode DS2.

Vill du placera mikrofonen i en annan vinkel går den även att sätta i en mikrofonarm som du fäster i bordskanten.

Vi har använt vår Blue Yeti på många webinar, livesändningar, onlinemöten och när vi spelar in våra onlinekurser till Hillman Academy. En bra mikrofon som inte kostar skjortan.

Länk: Blue Yeti på Amazon

Bästa webinarmikrofonen med USB-kontakt, Blue Yeti. En smidig och lättanvänd USB mick med bra ljud för webinar.

Trådlös mikrofon till webinar

Behöver du vara mer rörlig under ditt webinar, t ex för att visa en övning, demonstrera en produkt eller röra dig runt i rummet behöver du en trådlös mikrofon till webinaret.

Ett helt mobilt och trådlöst mikrofonalternativ är Rode Wireless Go. En populär trådlös mick för videoproduktioner, livestreams och även för webinar.

Länk: Rode Wireless Go på Amazon

Bästa trådlösa mikrofonen för webinar, Röde wireless Go 2

Tillbehör: Du behöver ett ljudkort för att koppla in den trådlösa mikrofonen i datorn. Antingen använder du ett vanligt podcastljudkort eller en enklare USB-sticka som Ugreen – Amazon länk.

Webinarprogram

Det är webinar plattformen som hanterar ”det praktiska” kring ditt webinar. Det inkluderar:

  • Registreringssidan – där man bokar plats till ditt webinar
  • E-postutskick inför webinaret med länk men även efter för att följa upp webinaret
  • Webinarrummet där du möter dina deltagare med kamera, mikrofon, skärmdelning, PowerPint, Whiteboard m.m.

Jag har hållit en bra bit över 500 webinar under de senaste 10 åren och utifrån min erfarenhet går det inte att planera, marknadsföra och genomföra bra webinar utan ett riktigt bra webinarprogram.

Läs också: Bästa webinar plattformen

Hur fungerar webinar egentligen?

Ett webinar är som ett seminarium fast online på nätet. Du kan vara med en kamera, mikrofon, visa powerpoint, dela skärm, rita på en whiteboard m.m.

Alla som har registrerat sig till ditt webinar kan vara med, så de har en internetuppkoppling. Använder du något av de mest populära webinarprogrammen är det däremot bara du som syns och kan prata.

Du håller webinaret via din dator och deltagarna kan vara med via dator, läsplatta eller mobil. Ett otroligt flexibelt sätt att nå många personer samtidigt.

Om du är helt nybörjare på webinar rekommenderar jag att du håller dina webinar live, både så att du blir bekväm med hur webinarplattformen fungerar men även så att du kan fånga upp frågor som deltagarna skriver i chatten.

När du blivit van att hålla i webinar kan du sätta upp ett sk. “Evergreen Webinar”, vilket är ett inspelat webinar som kan “jobba” för dig dygnet runt. Det kan vara användbart både för gratis- och betalda webinar.

Om det passar ditt webinarämne rekommenderar jag att du ändå håller webinaret live några gånger först, så att du kan slipa på presentationen och innehållet.

Ta sedan den “bästa versionen” av dina live-webinar och återanvänd i ditt inspelade webinar.

När använder man webinars?

Du har säkert redan några idéer för hur du kan använda webinars i ditt företag eller organisation och jag skulle vilja bredda den idébanken med några områden som man kanske inte tänker på initialt.

Använd webinars för att:

  • Bygga din E-postlista med potentiella kunder (man anmäler sig till webinaret med sin E-postadress
  • Informera om dina tjänster och utbildningar
  • Leverera utbildningar online, helt fristående eller som en del i ett större utbildningsprogram
  • Hålla i coaching i grupp där deltagarna slipper resor och du kan erbjuda ett konkurrenskraftigt alternativ till t ex en utbildningsdag där alla deltagare måste ta sig till samma fysiska plats
  • Direktsälja via livewebinar där du först håller en presentation och sedan levererar ett erbjudande
  • Sälja inspelade föreläsningar där man betalar med kort för att få tillgång till din inspelade webinarföreläsning, helt automatiserat.

Du kan hålla webinar och bjuda in personer utanför ditt geografiska upptagningsområde.

Med en större räckvidd på webinaren kan du bygga en kontaktlista (e-postlista) med potentiella kunder som du kan utbilda och sälja till både direkt under webinaret men även efteråt.

Hålla webinar på svenska med mikrofon, dator och kamera för webinar.

Ett webinar skapar en mer personlig koppling mellan dig och dina deltagare. Det gör att kundresan kan bli betydligt kortare och du har större chans att sälja mer genom webinaren.

Vad ska webinaret handla om?

Det finns flera webinar strategier som grundar sig i vad ditt mål är med webinaret.

Ett utbildningswebinar börjar med en introduktion följt av en presentation och avslutas med en frågestund. Utbildningswebinaret handlar inte om att sälja utan fokuserar helt på att leverera utbildning.

Ett säljwebinar börjar med en introduktion följt av en presentation som leder direkt över i en “säljpitch”, där du säljer in din produkt eller tjänst genom ett erbjudande.

Även säljwebinaret brukar ha en frågestund mot slutet, så att de medverkande kan ställa frågor de har innan de köper på webinaret.

Tips: Utifrån min erfarenhet sker den mesta försäljningen efter webinaret genom uppföljningen via e-post. Jag rekommenderar därför att du sätter upp en bra e-postsekvens som går ut till alla som registrerade sig till ditt webinar. Det kommer öka genomslagskraften och resultaten från dina webinar.

Tre typer av webinar:

  • LIVE webinaret: Du levererar presentationen live och kan besvara frågor i realtid. Det här är speciellt kraftfullt när du ska sälja något på ditt webinar. Det är ofta direkt avgörande om deltagarna köper eller ej och du kan svara på funderingar och ta bort de frågetecken som finns innan man är villig att öppna plånboken.
  • Inspelade webinaret: Här har du webinar på autoilot som jobbar för dig dygnet runt och du får hävstångseffekt på din tid. Med rätt upplägg kan du skapa en passiv inkomst samtidigt som du bygger på din e-postlista.
  • Hybrid webinaret: Här blandar man LIVE med inspelat. Användbart bl a när du håller samma webinar ofta och vill slippa t ex genomgången eller införsäljningssteget. Det här kräver lite träning för att få till på ett bra sätt, men det ger dig också större flexibilitet.

Fler deltagare till webinaret

Du behöver marknadsföra ditt webinar för att få deltagare att boka plats. Det ska du göra i alla kanaler du kan för att få bästa genomslagskraft.

För att hjälpa dig igång har jag samlat 3 av mina bästa marknadsföringstips för webinar här:

  • Annonser: Det absolut snabbaste sättet att få nya ögon på ditt företag online är definitivt att annonsera. Samma sak gäller när du vill ha deltagare till ditt webinar.
  • Sociala medier: Självklart ska du se till att dela ditt event i alla sociala kanaler du använder, men du har säkert märkt att spridningen där är väldigt begränsad. De vill att du ska annonsera för att få mer synlighet – och det bör du definitivt göra!
  • E-postlista: Har du en e-postlista med potentiella kunder så är det ett perfekt sätt att knyta en närmare kontakt med den målgruppen. Bjud in dem och få dem delaktiga och börja konvertera dem till betalande kunder.

Mer läsning