MailerLite eller Mailchimp

Du behöver en tjänst som MailerLite eller MailChimp för att kunna bygga din e-postlista. Frågan är vilken av tjänsterna som passar dig bäst och det är exakt detta den här artikeln hjälper dig med. 

I Podden (se ovan) får du en kort summering på 10 minuter. Här nedanför har du en grundlig jämförelse med för- och nackdelar som ger dig svaren du behöver för att välja rätt.

MailerLite vs Mailchimp

Din checklista för nyhetsbrev

Innan vi hoppar in på jämförelsen behöver du känna till det vi pratar om i podcasten (se ovan). Kortfattat handlar det om följande 3 steg som du behöver gå igenom för att få grunderna i din e-postmarknadsföring på plats. 

  1. 1
    Skapa en grundsekvens - Börja med att skriva manus till tre mail som ska skickas ut automatiskt till varje ny prenumerant på din e-postlista i en förutbestämd sekvens.
  2. 2
    Använd en Autoresponder - Välj MailerLite eller Mailchimp som e-posttjänst för dina utskick och starta upp ett konto. (Mer info nedan)
  3. 3
    Skapa ett formulär - Du behöver ett formulär på din hemsida så att man kan fylla i namn och e-post för att få ditt nyhetsbrev. Det skapar du och bäddar in genom din e-posttjänst (autoresponder). Du behöver inte kunna koda för att göra det här!

Om MailerLite 

Det finns mycket som talar för MailerLite när du ska börja bygga din e-postlista och skicka nyhetsbrev. Du starta upp ett konto gratis på MailerLite och samla upp till 1000 kontakter på ditt konto innan du behöver börja betala för tjänsten.

Gratisnivån kommer med några mindre begränsningar som kan låsas upp med en betalnivå, men till skillnad mot Mailchimp (se nedan) så kan du skapa automationer även på gratisnivån. En viktig funktion för att få grunden i din e-postmarknadsföring på plats.

Med MailerLite skapar du både enstaka utskick och automatiserade sekvenser i ett  stilrent gränssnitt. Det märks att de har ägnat mycket tid åt att skapa en bra användarupplevelse. Även om programmet är på engelska skickar dina kampanjer på svenska i MailerLite med lätthet.

Funktioner i MailerLite

  • En tydlig Dashboard - Här får du en överblick på dina kampanjer och kan se statistik både kring öppnings- och klickfrekvenser.  Viktig data för att kunna mäta dina resultaten av dina mailkampanjer
  • Skapa kampanjer - Du kan göra utskick med nyhetsbrev direkt eller tidslägga vid ett senare tillfälle. Med en RSS-kampanj kan du också låta MailerLite skicka ett utdrag från dina senaste blogginlägg helt automatiskt.
  • Dina prenumeranter - I MalierLite samlas alla prenumeranter på en lista. Du delar enkelt in listan i olika grupper, vilket underlättar när du t ex vill samla kunder i en grupp och leads i en annan grupp.
  • Formulär för att prenumerera - Det finns 4 typer av formulär i MailerLite som alla hjälper dig bygga din e-postlista. Du kan bl a välja mellan Popups, banners och inbäddade formulär. Med ett betalkonto kan du också skapa sk Promotion formulär men det känns inte helt nödvändigt eftersom de övriga alternativen (gratis) har det man behöver.
  • Landningssidor - Det här är en smidig funktion om du t ex vill ta anmälningar till en kommande kurs eller om du har skapat en lead magnet som ska skickas ut automatiskt från MailerLite via en sk automation (flöde). 

Skapa Automationer i MailerLite

En av de stora styrkorna med MailerLite är det visuella verktyget du använder för att skapa dina flöden (flows) eller automationer som de också kallas för.

Genom "Condition logic" kan man styra vilka mail som skickas ut till respektive prenumerant baserat på vad de har gjort (eller inte gjort) tidigare i flödet. 

Automatiska e-postutskick med MailerLite

WooCommerce och MailerLite

Använder du WordPress och WooCommerce går det att integrera webshopen direkt med MailerLite så att dina kunder hamnar i en egen grupp på din lista. Det är bara ett exempel på integreringar du kan göra. Du har också möjlighet att använda Zapier tillsammans med MailerLite.  

Zapier är en tjänst som fungerar som ett klister mellan olika system. Du kan koppla ihop system som i vanliga fall inte "pratar" med varandra, vilket gör det möjligt att skapa egna integreringar till MailerLite med hjälp av Zapier

MailerLite Onlinekurs på svenska

En webbkurs för dig som vill komma igång snabbt och lära dig exakt hur du får ut det mesta av sin e-postmarknadsföring med MailerLite.

Om Mailchimp

Under 2019 gjorde Mailchimp om sin prismodell helt och hållet, vilket har fått många att söka andra alternativ istället.

Mailchimp har kommit en bra bit på vägen mot deras vision att bli en allt-i-ett lösning för din digitala marknadsföring. Man har lanserat en rad nya funktioner som finns på deras betalnivåer. 

Den tidigare generösa gratisnivån hos Mailchimp har däremot blivit mer eller mindre värdelös eftersom man endast kan göra enstaka utskick på sin lista. Du kan inte skapa några automationer på gratisnivån längre utan du behöver betala för den funktionaliteten (från ca 150kr/mån).

Däremot kan man fortfarande samla 2000 prenumeranter på en lista vilket är bra. Men de stora begränsningarna i funktionalitet på gratisnivån gör att många startups, egenföretagare och entreprenörer söker alternativ till Mailchimp istället. Det är också inom den målgruppen som  MailerLite (se ovan) har tagit mycket marknad från Mailchimp.

Funktioner i Mailchimp

Mailchimp är ett mer heltäckande system för din digitala marknadsföring och har en rad funktioner som går en bra bit förbi vad man behöver i ett verktyg för att skicka nyhetsbrev. 

  • Kontrollpanelen är tydlig och ger dig en samlad överblick kring dina kampanjer och automationer. Du kan också se genererad försäljning via e-handel om du kopplat till den funktionaliteten.
  • Skapa kampanjer - Det finns 6st olika typer av kampanjer i Mailchimp. Allt från att skapa vanliga nyhetsbrev och automatiserade e-postflöden till att sätta upp annonskampanjer på Google och skicka fysiska vykort till dina prenumeranter.
  • Annonsera på Google - Du kan skapa Re-marketing kampanjer direkt inne i Mailchimp och visa riktade annonser till de som besökt din webbplats tidigare.
  • Annonsering på Facebook och Instagram - Du kan också sätta upp enklare annonskampanjer på som visas på Facebook och Instagram genom Mailchimp.
  • Dina målgrupper i listor - Hos Mailchimp kan du ha flera listor med prenumeranter. Det underlättar när man behöver separata listor för t ex prospects respektive kunder. Har du samma person på flera listor räknar Mailchimp den uppgiften flera gånger. Dvs en person kan bli 3 personer om uppgifterna ligger med på 3 listor. Det betyder att du får betala 3 gånger för samma uppgift vilket känns väldigt konstigt.
  • Formulär och popups - Precis som man kan vänta sig så kan du skapa banners. popups och inbäddade formulär med Mailchimp. Med gratisnivån hos Mailchimp har du ingen möjlighet att skräddarsy vilka mail som går iväg när man fyllt i sina uppgifter i formuläret. Det går däremot att göra med stor precision med ett betalkonto hos Mailchimp
  • Landningssidor - Du kan skapa unika landningssidor för t ex kursregistreringar och resor med landing pages i Mailchimp. Om du lägger till din Facebookpixel på landningssidan kan du dra nytta av Re-targeting annonsering på FB & Instagram också.
  • Mobilapp - med appen kan du skapa och hantera utskick via läsplattan och till och med använda den för att registrera nya prenumeranter direkt på en lista. Smidigt om man står på en mässa eller är på nätverksträff och vill erbjuda ett enkelt sätt att bli prenumerant.

Integreringar med Mailchimp

När du väljer e-posttjänst behöver du tänka både här och nu, men också på framtiden. Vilka system kommer du använda på sikt och hur ska de fungera ihop. Som tur är integrerar redan Mailchimp med en lång rad program och tjänster som  bl a Google Sheets, WooCommerce och Zapier.  

En webbkurs för dig som vill bemästra Mailchimps alla funktioner för att få ut det mesta av ditt konto hos Mailchimp.

Vilken e-posttjänst ska man välja?

Passar MailerLite eller Mailchimp bäst?

Sammanfattning av MailerLite vs Mailchimp

Både MailerLite och Mailchimp är robusta och moderna tjänster för att skicka nyhetsbrev och skapa automationer. Det som skiljer dem åt är framförallt det man får på gratisnivån och övriga kringtjänster.


Komma igång med e-postmarknadsföring

Ska du börja med e-postmarknadsföring är MailerLite det bästa alternativet för dig. Det är gratis att samla upp till 1000 personer på din lista och du kan skapa automatiska e-postflöden som skickar dina mail i en förutbestämd sekvens (lyssna på podden ovan för mer info). Perfekt för startups och egenföretagare.

Email marketing & annonsering i samma verktyg

Söker du ett effektivt verktyg som kan hantera din e-postmarknadsföring samtidigt som du kan skapa annonskampanjer, skicka vykort i samma verktyg... Ja, då är det ett betalkonto hos Mailchimp du behöver.