ARTIKEL & PODCASTAVSNITT
HILLMAN PODDEN
I DET HÄR AVSNITTET
Utmaningen som egenföretagare är att hela tiden avgöra vad som behöver prioriteras för att nå resultat med sin marknadsföring online. Annonskampanjer och aktivitet i sociala kanaler kan ge mer direkt resultat men det finns en nackdel med att endast satsa på det.
Ditt företag försvinner i stund som annonserna stängs av eller du slutar lägga upp nya inlägg i dina sociala kanaler.
Med sökmotoroptimering är det däremot annorlunda. Istället för att ge den snabba effekten så är SEO en långsiktlig strategi där din webbplats kan synas på sökord och fraser som din målgrupp aktivt söker efter.
Så om du lägger tid nu på att sökoptimera hemsidan kan du se resultatet om kanske 6-18 månader, beroende på bransch och din optimering.
Fördelen med SEO däremot är att den fortsätter att jobba för dig över tid så oavsett vad du gör i ditt företag i övrigt kan du bära frukten av SEO-jobbet som gör att din hemsida syns på Google.
PRENUMERERA: ACAST | APPLE PODCASTS | SPOTIFY
Sökmotoroptimering für alle?
Är sökoptimering för alla? Ja, om du tänker långsiktigt med ditt företagande online så är det en viktig pusselbit.
Du kan driva trafik och reaktioner på sociala medier med stor framgång. Men i samma ögonblick som du slutar med dem försvinner du ur alla flöden på Facebook, Instagram, LinkedIn m. fl. Det är så sociala medier är uppbyggda.
Sökoptimerar du däremot hemsidan kan effekten bli den exakt motsatta. Dvs. mer trafik över tid. Det förutsätter såklart att du gjort bra SEO research kring de ord och fraser du vill synas på vid Googlesökningar.
HUR FUNKAR SEO?
Din uppgift när du optimerar hemsidan är att göra det enkelt att förstå vad du erbjuder, både för Google och besökarna. I den här workshopen om SEO lär du dig grunderna i sökmotoroptimering.
En undersökning genom Statcounter visar Googles totala dominans bland sökmotorer både i Sverige och över lag i hela världen.
Källa: StatCounter Global Stats
INSPIRATION OCH INFORMATION
Fler artiklar och podcastavsnitt
Annonsera på Facebook & Instagram under högtider
Det är alltid högre konkurrens att synas med annonser kring högtider. Många företag kommer på att de ska annonsera med ett erbjudande eller produkt. Det blir snabbt dyrt, men det finns ett annat sätt!
Ads Manager
Med Ads Manager skapar du annonskampanjer för både Facebook och Instagram. I kombination med Facebook-pixeln och förberedda målgrupper har du ett väldigt kraftfullt verktyg till hands när du ska sätta upp annonskampanjer.
Hur du stärker ditt varumärke med Livesändningar
Genom att sända live kan du gå från ”anonym till välkänd” hos din målgrupp på relativt kort tid. Ett perfekt sätt att visa vem som står bakom ett varumärke, ett företag och en idé.