Guide för att komma igång med en online business

Bloggen innehåller sponsrade länkar

Starta onlinebusiness – så går det till

Skrivet av Jenny Hillman |
augusti 21, 2023

Ska du starta online business 2024 behöver du lära dig grunderna i digital marknadsföring, så att du kan nå ut och sälja till din målgrupp online.

Vi startade onlineföretaget Hillman Academy 2017 och har utbildat 100-tals egenföretagare i att starta och driva en framgångsrik online business sedan dess.

Fördelen med att jobba online är att vi blir väldigt flexibla i vårt arbete. Det här är också något vi lär ut genom våra onlinekurser och medlemskapet, vilket är våra “digitala produkter” i företaget.

Vill du lyckas online med ditt företag behöver du lära dig grunderna först. Man kan inte bygga ett hus från andra våningen och det är samma sak med en online business. Allt börjar med en stadig grund.

Vi får ofta frågor om hur man startar en online business och därför har jag satt ihop den här artikeln där du ser 5 saker som vi själva använder oss av i vår online business varje dag.

Hemsida

Din hemsida använder du för visa upp dina varor och tjänster. Den är ditt “digitala hem” och platsen du alltid hänvisar tillbaka till i din marknadsföring.

Hemsidan fungerar som navet i din digitala marknadsföring.

Din hemsida är avsändare för allt du gör på nätet. Det är den enda platsen online som du har 100% kontroll över och kan bli ett effektivt säljverktyg när den används på rätt sätt.

Här är några exempel på hur du kan använda den:

  • Visa upp produkter och tjänster
  • Ta bokningar online
  • Generera kunder genom en lead magnet och e-postlista
  • Annonser i sociala medier som länkar till hemsidan där du bestämmer vad man ser
  • Synas på Google framför dina konkurrenter genom sökoptimering (SEO)
  • Skicka nyhetsbrev till kunder och leads med hemsidan som avsändare

Snabbspår: Kom igång snabbt med vår Business Bootcamp och lär dig skapa en säljande hemsida

Webbhotell och domännamn

Din hemsida är grunden i företagets digitala identitet och jag rekommenderar att du tecknar ett domännamn som är lätt att komma ihåg.

Domännamnet är adressen som leder till din hemsida. Vår är hillmanacademy.se och din är….?

Domännamnet och hemsidan måste inte heta exakt samma sak som ditt företag utan det är viktigare att det är något som du kan använda i din marknadsföring på ett bra sätt.

Exempel:
Heter företaget Nils Nilssons Yoga och meditation AB är adressen www.nilsnissonsyogaochmeditationab.se riktigt dålig. Ingen kommer minnas den eller orka skriva in den i webbläsaren heller för den delen.

Då är “NilssonsYoga.se” eller “YogaMedNilssons.se” bättre alternativ. Båda förslagen har anknytning till företagsnamnet men är inte identiskt.

Du väljer domännamn på webbhotellet och det är också där din hemsida kommer finnas.

Sociala media kanaler

Starta upp sociala media konton och en Youtubekanal i företaget även om du inte tänker vara aktiv där just nu. Det säkrar att du får dina “handles”, dvs adresserna på respektive plattform som är kopplade till ditt företag.

sociala medier för företag

Exempel:
Vi har @hillmanacadey som adress på Youtube och /hillmanacademy på Facebook.

Båda registrerade kostnadsfritt hos respektive plattform och en tydlig signal till Google att vi har ett riktigt företag, vilket hjälper vår hemsida synas bättre online.

Teckna konton här:

  • Facebook – Skapa en företagssida på Facebook och länka tillbaka till hemsidan. Används även vid annonsering på META plattformen (Facebook & Instagram)
  • Instagram – Skapa en företagsprofil på Instagram och länka tillbaka till hemsidan. Används även vid annonsering på META plattformen (Facebook & Instagram)
  • LinkedIn – Skapa en företagssida på LinkedIn och länka tillbaka till hemsidan. Skapar en tydlig signal för Google vilket hjälper din hemsida och verksamhet synas bättre på Google
  • Pinterest – Starta ett företagskonto på Pinterest och lägg in adressen till din hemsida i profilen
  • TikTok – Starta ett företagskonto på Tiktok och länka tillbaka till din hemsida

När du skapat användarprofilerna och länkat tillbaka till din egen hemsideadress har du en bra grund i sociala medier.

Tips: Du måste inte vara aktiv i alla sociala kanaler. Syftet just nu är att etablera ditt företag och säkra dina adresser (“handles”) på de olika plattformarna.

Youtubekanal

Youtube ägs av Google. När du startar en Youtubekanal i företaget får du en tydlig koppling tillbaka till ditt företag (hemsida) och Google. Det hjälper dig bli synlig där dina kunder finns.

youtube socialt medie för företagare

Du behöver inte spela in en enda video i det här läget. Det kan du göra senare. Syftet är enbart att skapa en tydlig närvaro på de stora plattformarna och konsekvent länka tillbaka till din hemsida.

Det gör det omöjligt för att Google att ignorera sambandet och stärker ditt varumärke online.

Skapa en lead magnet

Din e-postlista är, efter hemsidan, en av de mest värdefulla tillgångarna i din online business.

Har du en aktiv e-postlista med personer som gillar det du gör kan du sälja dina varor och tjänster direkt via ditt nyhetsbrev.

Bra att veta: Det går inte att använda ditt vanliga mailprogram för e-postmarkandsföring. Vi använder MailerLite för det här och det är både ett bra och billigt alternativ.

För att bygga upp din e-postlista med potentiella kunder behöver du locka med något. Det räcker inte med ett formulär där man “får uppdateringar” eller ett “nyhetsbrev”.

Skapa en lead magnet.

Du behöver något som lockar din målgrupp att de fyller i namn och e-postadress för att få din lead magnet eller “freebie” som den också brukar kallas.

Det kan t ex vara en gratis miniguide, en PDF-rapport, ett webinar osv.

Syftet med att ge bort en freebie är att bygga en e-postlista med leads och potentiella kunder som du kan följa upp via ditt verktyg för nyhetsbrev och sälja in dina produkter och tjänster.

Alla moderna autoresonders har funktioner för att lägga upp uppföljningsmail i sk automationer, vilket innebär att varje ny kontakt får dina förskrivna mail i en förutbestämd sekvens.

Det är så här du får full effekt av din e-postmarknadsföring och det kan ge fantastiska resultat. Det kan handla om intäkter som motsvarar en månadslön under en eftermiddag om du gör det på rätt sätt.

Snabbspår: Kom igång snabbt med vår Business Bootcamp och lär dig skapa en lead magnet

Skapa och dela videor

Det konsumeras mer video än text online – varje dag!

Det betyder att du har stora möjligheter att synas online med video genom att skapa och dela videor på Youtube och i dina sociala medier.

Youtube är världens näst största sökmotor efter Google. Videor i sociala medier når miljoner användare i Sverige varje dag så vill du vara där din målgrupp är kan det bli lönsamt att skapa videoinnehåll.

Fördelen med Youtube är att dina videor kan bli synliga både på Youtube och Google, vilket innebär att dina videor kan fånga nya kunder som söker efter det du erbjuder.

Det förutsätter däremot att du sökoptimerar dina videor (Youtube SEO), så att Google förstår vad de handlar om.

Videor för Tiktok, Instagram, Facebook och LinkedIn är mer konsumtionsvaror. De försvinner snabbt i flödet och långt ifrån alla ser dina videor första gången du delar dem.

Jag rekommenderar därför att du återanvänder samma video flera gånger och delar den vide flera tillfällen. Förslagsvis utspritt över flera månader för att nå ut till så många som möjligt.

Annonsera på Google och sociala medier

Är du precis i uppstarten av ditt nya onlineföretag har du kanske en begränsad budget och då kan annonsering kännas lite som att kasta pengarna i sjön.

Styrkan med att annonsera online, på Google och i sociala medier, är att du får snabb feedback.

Annonsering är ett effektivt sätt att nå fram till din målgrupp direkt. För att testa ett nytt erbjudande, bygga din e-postlista med en lead magnet (se ovan) och för att sälja dina produkter och tjänster.

En bra annonskampanj blir som som att öppna vattenkranen och du säljer fler produkter och tjänster online.

Sökoptimera dig till toppen av Google

Med SEO (Search Engine Optimization) kan du klättra högt upp i Googles sökresultat synas med ditt företag när din målgrupp söker efter det du säljer.

Till skillnad mot annonser tar det längre tid att se resultat av SEO, men den stora fördelen är att det inte kostar något att sökoptimera hemsidan själv.

Tips: Du läser det här tack vare SEO och att vi har sökoptimerat vår hemsida för att synas bra på Google. Vill du lära dig göra likadant rekommenderar jag vår SEO kurs online.

Utbildningsprogram för företag online.

UTBILDNING

HÅLLBART ONLINE

Lär dig synas och sälja online med Hillman Business Bootcamp.
Business Bootcamp

Hillman Academy

Utbildning, vägledning och support i ett medlemskap.
Läs mer