Du kan öka din försäljning och locka fler kunder med en chattfunktion på din hemsida. Den gör det enkelt för besökare att få snabba svar på sina frågor och hjälper dem att fatta köpbeslut.
Det är också anledningen till att många framgångsrika webbutiker och tjänsteplattformar använder chatt på hemsidan.
Du kan göra på precis samma sätt som t ex de mest populära webbhotellen gör. Dvs erbjuda bra och snabb support via chatt direkt på hemsidan.
Men det måste inte vara en allmän supportchatt utan du kan även styra var chatten visas på din webbplats.
Exempel: Vi använder chatt i kassan där du kan köpa våra onlinekurser och medlemskap.
Livechatt vs. Chatbot
Fördelen med livechatt är att du kan besvara frågor “on the fly” direkt när de kommer in via chattbubblan på din webbplats. Det finns bra chatt appar som går att ha i mobilen så att du kan svara snabbt på chattfrågor.
Nackdelen med en livechatt blir att du behöver vara uppkopplad för att kunna besvara frågorna som kommer in.
Driver du en webshop med många förfrågningar kan det bli tidskrävande och är du egenföretagare blir det inte hållbart i längden.
Det går däremot att ställa öppettider och tillgänglighet i chattprogrammen, så att chatten kan vara stängd när du inte kan vara uppkopplad.
Obesvarade frågor i chatten kan däremot innebära missad försäljning och det är då det kan vara aktuellt med en chatbot som kan vara din extrapersonal och besvara på frågorna åt dig.
Då har du helt plötsligt en digital support som kan svara på frågor dygnet runt. Antingen helt automatiskt eller uppdelat, så att du kan bemanna chatten under öppettiderna och använda chatboten övriga tider.
Chattlösningar för företag
Det finns många chattprogram att välja bland för att ge bättre support via din hemsida. Vi har testat alla alternativ du ser här nedanför. För oss passar HelpScout bäst och vi använder det dagligen i vår business online.
Tawk.to
Tawk.to är en gratis chattlösning för din hemsida där du kan anpassa designen efter ditt varumärke. Du kan bestämma placeringen på ditt chattfönster och visa förvalda meddelanden när besökarna har varit på din webbplats under en viss tid.
Du administrerar chatten enkelt via mobilen eller datorn. Vi använder själva Tawk.to på utvalda sidor på vår webbplats.
Tjänsten fungerar bra och går även att översätta till svenska, så att det passar din svenska målgrupp.
Det finns också möjlighet att köpa till extratjänster som “livechatt” dygnet runt med en person, men det finns i skrivande stund inte stöd för svensk dygnet-runt support.
Du kan däremot kombinera livechatt med förskrivna meddelanden när chatten är avstängd.
Länk: Använd Tawk.to gratis
Onlinekurs: Lär dig använda chatt på hemsidan
HelpScout
En support plattform för e-post och chattbubbla som du kan lägga på din webbplats.
Din chatt “Beacon” kan ha sökbar dokumentation och livechatt när ni vill det.
Vi använder främst funktionerna kring e-post med smarta filter där inkommande post sorteras automatiskt.
HelpScout är en tjänst som gör det lätt att hålla koll på supportmail och chattkonversationer. Den sparar oss mellan 7-10h/vecka mot ett “vanligt” mailprogram som vi hade från början. Rekommenderas både till soloprenörer och team som vill spara tid och ha stenkoll på vad som skrivits i supportärenden tidigare.
Länk: Prova Helpscout gratis (från 200kr/mån)
Tidio
En stilren chatt bubbla där du kan mixa vanlig chatt med en chattbot som ger automatiska svar när du inte är uppkopplad.
Tido går också att integrera med flera andra tjänster. Smidig mobilapp.
Länk: Prova Tidio gratis
LiveChat
En chattlösning som kanske främst passar lite större team.
Den saknar gratisnivå men är prisvärd med smidig administration via dator och mobilapp.
Ditt team kan bli tilldelade olika supportfrågor automatiskt utifrån bestämda kriterier.
Länk: Läs mer om LiveChat (från 200kr/mån)
Zendesk
En av veteranerna inom chatt- och support- lösningar online.
Främst för företag med lite större supportteam där man behöver kunna administrera höga volymer med supportfrågor via webbplats och mail.
Länk: Prova Zendesk gratis (från 550kr/mån)