Guide för att lära dig skapa en säljtratt för din online business.

Bloggen innehåller sponsrade länkar

Skapa en säljtratt och generera kunder

Skrivet av Greger Hillman |
januari 5, 2024

En bra säljtratt genererar nya kunder löpande. Säljtratten kan se olika ut beroende på vilken typ av verksamhet du har, men alla framgångsrika företag har åtminstone en säljtratt som fylls på upptill med nya leads och producerar kunder nedtill.

En säljtratt, Marketing Funnel eller Sales Funnel är alla benämningar på samma sak och det är en säljtunnel där målet är att generera betalande kunder.

Säljtratten och kundresan

Om du inte är ett etablerat företag på marknaden är du och ditt företag oftast helt okänd för kunden. Kundresan startar ofta i det fallet via en av dina annons på sociala medier eller på Google om du är synlig med SEO.

Din uppgift är att gå från okänd till välkänd hos din målgrupp och samtidigt positionera dig som ”det självklara valet” när kunden är redo att köpa.

Har du inte satt upp en säljtratt tidigare finns det definitivt stora möjligheter till förbättring av dina annonskampanjer och digitala marknadsföring i stort.

Din säljtratt kan mycket väl vara pusselbiten som saknas för att du ska generera många fler kunder online.

Så fungerar säljtratten

En säljtratt är bred upptill och smal nedtill, precis som en vanlig tratt. Har du provat att tappa upp saft på flaskor någon gång vet du att det går betydligt lättare när man använder en tratt som leder saften ner i flaskan på ett enkelt sätt.

Det är precis samma princip med säljtratten. Har du en tydligt utstakad väg fram till köpet av din produkt blir det betydligt lättare att generera köp av dina produkter och tjänster.

Att marknadsföra sig utan en säljtratt och strategi blir som att försöka fylla den där saftflaskan utan en tratt. Det mesta hamnar utanför och resultatet blir inte bra.

Känner du igen dig?

Säljtratten kan illustreras genom AIDA, ett akronym som står för Attention, Interest, Desire & Action. AIDA-modellen består av fyra steg som leder nya leads genom kundresan till ett köp.

Aida modellen. Strategi för att bygga en effektiv säljtunnel online.

I det första steget (Attention), högst upp i tratten, ligger fokus på att få uppmärksamhet och synas framför målgruppen genom annonser, SEO, sociala medier, video på Youtube osv.

Det är här du vill attrahera rätt personer som är potentiella kunder för det du säljer.

I det andra steget (Interest) går kundresan vidare när man besöker din webbplats, läser i din blogg, laddar ner din lead magnet eller bokar plats till ditt webinar som ett resultat av ditt arbetet i steg ett.

Det är här du bygger din e-postlista med leads (potentiella kunder) och använder email marketing för att upplysa, utbilda och positionera dig som expert inom ditt område.

I det tredje steget (Desire) är dina leads väl medvetna om problemet de behöver lösa och de förstår att du har en lösning på det specifika problemet med din produkt.

Här handlar det om att räta ut eventuella frågetecken som fortfarande finns kvar innan dina leads är redo att köpa och samtidigt trycka på fördelarna som man kommer få uppleva med din produkt.

I det fjärde steget (Action) behöver du fråga efter ordern. Dina leads behöver ta ett beslut för att köpa din produkt. Frågar du inte efter köpet och tänker att de kommer köpa när de inser hur bra du och dina produkter är missar du med stor sannolikhet många kunder. Du har lösningen på deras problem – sälj den till dina leads!

Visa tidigare nöjda kunder som använt din produkt och nått resultat, så att den som ska köpa kan se att det är andra som också fått hjälp genom din produkt.

Fokusera på rätt personer i säljtratten

En positiv bieffekt med säljtratten är att den både genererar kunder samtidigt som den sållar bort de som egentligen inte är intresserade ”på riktigt” av det du erbjuder.

Det innebär att du kommer ha betydligt många fler leads som fyller på upptill i din säljtratt jämfört med antalet kunder som kommer ut längst ner i tratten.

Det är fullt normalt och ger dig mer tid att fokusera på dem som verkligen är intresserade av det du erbjuder. En grundförutsättning när du vill starta en online business som kan jobba för dig och inte tvärtom.

Exempel på säljtrattar

  1. Webinar: Annons › Boka plats › Uppföljning via E-post/telefon › köp
  2. Blogg: Google sök › blogginlägg › Lead magnet › Uppföljning via E-post › köp
  3. Webbplats: Annons › Hemsida › Offertförfrågan › telefon/kundmöte › avtal
  4. Webshop: Annons › produktsida › Lead magnet (15% rabatt på första köpet)
  5. Coach: Gratis bok + frakt › uppföljning via E-post/telefon › sälj större coachingprogram

Lyssna på Hillman podden avsnitt 188 för mer kontext kring de här exemplen.

Workshop: Synas och sälja online

Skapa en säljtratt i WordPress

Har du en webshop i WordPress med WooCommerce finns det möjlighet att bygga på med ett optimerat flöde (säljtunnel) för dina produkter.

Det är mest användbart när du vill marknadsföra enskilda produkter och erbjuda paket samt tillval i kassan när man håller på att köpa.

Med tillägget WP funnels kan du skapa just den typen av optimerade säljflöden med både ”Upsells” och ”Downsells” som ger dig möjlighet till merförsäljning på ett helt annat sätt än vad enbart WooCommerce erbjuder.

Låt säga att du säljer Produkt A för 1000kr. I kassan får kunden ett erbjudande för Produkt B med en kraftig rabatt (30-90%). Sannolikheten att kunden även lägger till produkt B är då stor, vilket ökar det totala ordervärdet.

Resultatet blir ett högre LTV (Livstidsvärde) på dina kunder, vilket innebär ökad försäljning och högre intäkter.

Läs mer: Klicka för att gå till WP funnels

Skapa en fristående säljtratt

Du kan skapa en säljtratt helt fristående. Du behöver ingen hemsida eller webshop för det heller.

Det här är användbart när du säljer enstaka produkter och snabbt vill få till en säljsida och eventuella tillval (“bump offers”) eller “Upsells” och “Downsells”.

Lösningen heter ThriveCart och det är en helt fristående kassa där du kan ta betalt med kort, Klarna, Apple Pay osv. Den har färdiga designmallar för säljsidor och kassor. Du kan även koppla ihop ThriveCart med andra system om du är i behov av det.

När du handlar onlinekurser av oss går betalningen via Thrivecart.

Läs mer: Klicka för att gå till ThriveCart

Utbildningsprogram för företag online.

UTBILDNING

HÅLLBART ONLINE

Lär dig synas och sälja online med Hillman Business Bootcamp.
Business Bootcamp