En säljtunnel på nätet har många likheter med den lokala affären på storgatan även om man använder andra verktyg när det sker online. Målet med en säljtunnel är att ta en person från en första kontakt med ditt företag till att bli en betalande kund. För en fysisk butik på ”storgatan i långt bort i stan” skulle säljtunneln kunna innehålla t ex en gatupratare, ett skyltfönster och en expedit som hjälper dig hitta rätt i butiken.
Säljtunnel med en Lead magnet
Alla företag behöver minst en säljtunnel för att generera försäljning. Ofta har man flera kanaler som genererar både leads och kunder. Online och offline.
En säljtunnel på nätet har många likheter med den lokala affären på storgatan även om man använder andra verktyg (Lead Magnet) när det sker online.
Bygg maillistan med en Lead magnet
En vanlig strategi är att erbjuda en checklista, en guide eller liknande i utbyte mot namn och e-post som knappas in i ett formulär på hemsidan. Det här är första steget i din säljtunnel och brukar kallas kundmagnet (Lead magnet på engelska).
Idén med din lead magnet är att den ska attrahera de som är intresserade av det du i förlängningen säljer. Det innebär också att din lead magnet måste vara något som ligger i linje med det du kommer erbjuda till försäljning längre in i säljtunneln.
Om du t ex säljer en onlinekurs som handlar om golf skulle din lead magnet vara ”5 tips för en bättre golfswing”. Något som är väldigt intressant för din målgrupp samtidigt som det finns en koppling till det du kommer erbjuda i din onlinekurs.
Sekvensen med golftipsen skulle kunna se ut så här:
- Man börjar med att fylla i sina kontaktuppgifter i forumläret
- Nästa steg levererar de 5 tipsen för en bättre golfswing som en PDF som går att ladda ner
- Samtidigt startar en automation som skickar ut ett antal e-brev över tid med erbjudande om att köpa onlinekursen i golf
Det här en förenklad form av hur en säljtunnel med en lead magnet kan se ut. Även om man skulle kunna komplettera den med några tillägg kring bl a annonser så kan den vara en bra utgångspunkt när du ska sätta upp din första funnel.
Webinar säljtunneln
Det här är en effektiv metod för att få en mer personlig kontakt med din målgrupp, vilket bygger relationen snabbare. Med ett webinarprogram kopplat till en mailtjänst och en säljsida har du de delarna du behöver för att börja använda Webinarfunneln.
Så här kan upplägget se ut:
- Man börjar med att registrera sig till webinaret med namn och e-postadress
- Under webinaret introduceras produkten och man får ett erbjudande att köpa
- De som inte köper hamnar i en e-postsekvens som har målet att göra fler leads till kunder
En effektiv metod utöver e-post är att maximera synligheten och budskapet genom att annonsera riktat till dem som såg webinaret. I en artikeln om att återannonsera till din målgrupp får du veta mer om Re-targeting och hur du kan se till att vara ”Top of mind” när din målgrupp är redo att köpa av dig.
Quiztunneln
Den här strategin går ut på att man gör ett litet quiz där resultatet pekar längre in i säljtunneln. Det kan t ex vara att man ska boka ett kostnadsfritt samtal där man också får information om en produkt eller lösning som säljs.
Såhär kan upplägget se ut:
- Man börjar med att fylla i quizzet
- För att kunna se resultatet behöver man fylla i namn och e-postadress så att ”det anpassade” svaret kan mailas till dig
- Samtidigt startar en e-postsekvens som har det primära målet att boka in samtal via en kalender. Sekvensen leder också vidare till dina tjänster och produkter så att flera har möjlighet att handla av dig.
Sammanfattning
Det kan vara lätt att lockas till att börja bygga en stor och komplicerad säljtunnel men ofta är det lättare att få en enkel säljtunnel att generera fler kunder. Den är lättare att testa och justera så att den presterar bättre.
Med tiden kan man lägga till finesser och extrasteg, men precis som med ett hus så måste din säljtunnel byggas från grunden.
Relaterade länkar:
- Hillman Academys utbildningsportal
- Välja e-posttjänst för e-postmarknadsföring och autoresponders